Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherp

    Beste Mensen ,

    Ik heb een probleem , vroeger gebruikte ik de lens EF-S 18/200 IS en toen had ik mooie scherpe foto's maar na een breuk heb ik mij de EF-S 18/55 en de EF-S 55/250 aangeschaft nu blijkt dat ik bijna geen enkele mooie foto meer kan nemen de scherpe foto die ik nog heb zijn van de 18/55 maar dan van zeer dicht genomen al de rest is niets meer..
    Wie kan mij helpen aub

    greets
    Canon EOS 450D

    Lens 18/55 - 55/250

  • #2
    Re: onscherp

    Als je er omstandigheden en/of Exif data bijzet zouden we je waarschijnlijk beter kunnen helpen...

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

    Comment


    • #3
      Re: onscherp

      zal er een foto bijzetten met de gegevens

      1/400 sec
      f nummer F10
      Diafragma F1
      iso 200
      Brandpuntafstand 55 mm

      Canon EOS 450D

      Lens 18/55 - 55/250

      Comment


      • #4
        Re: onscherp

        Kan het zijn dat je scherp stelt op de achtergrond?
        Als je een foto met zeer groot diepte zicht wilt trekken kan je best een hoog F getal nemen (f/10 is al goed, maar het mocht misschien hoger?) en focussen op iets dat dichtbij staat. (dat doe ik toch).

        als dat niet het probleem is, is er misschien iets met je lens, maar dat laat ik over aan de experts hier aanwezig
        Groetjes,
        Tim

        Comment


        • #5
          Re: onscherp

          Je zegt ' na een breuk ' .... breuk van de lens ? Dan heeft de boby ook een opdoffer gehad ? ... Lijkt mij dat de positie van je sensor is versprongen en dat je nu last hebt van backfocus of frontfocus.
          Bij de PRO camera's kun je dat corrigeren in de setup. Bij de rest best ter reparatie naar de fabrikant sturen.

          Comment


          • #6
            Re: onscherp

            [mod]
            Verplaatst naar een geschikter foei onderdeel.
            De beginnershoek is om je eerste foto's te tonen.

            Comment


            • #7
              Re: onscherp

              Oorspronkelijk geplaatst door pfranken Bekijk bericht
              Je zegt ' na een breuk ' .... breuk van de lens ? Dan heeft de boby ook een opdoffer gehad ? ... Lijkt mij dat de positie van je sensor is versprongen en dat je nu last hebt van backfocus of frontfocus.
              Bij de PRO camera's kun je dat corrigeren in de setup. Bij de rest best ter reparatie naar de fabrikant sturen.
              En hoe kom ik dat te weten dat dat zo is , dat ik hem niet voor niets opstuur , want ik heb wel fotos die scherp zijn , ik veronderstel als de body een klap heeft gehad dat ik geen enkele goede foto heb of zie ik verkeert
              Canon EOS 450D

              Lens 18/55 - 55/250

              Comment


              • #8
                Re: onscherp

                Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
                [mod]
                Verplaatst naar een geschikter foei onderdeel.
                De beginnershoek is om je eerste foto's te tonen.
                Ik wist niet dat moderators deze hoek aanschouwen als foei onderdeel. Maar altijd leuk
                om te weten natuurlijk.
                En hoe noemt de hoek "Aangeboden," het snoei onderdeel?

                Comment


                • #9
                  Re: onscherp

                  [Mod-LesC]Verplaatst van Objectieven naar Algemeen, omdat het eigenlijk niet over een specifiek objectief gaat, maar welllicht over de manier van scherpstelling, of het kiezen van het juiste diafragma.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: onscherp

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeepney Bekijk bericht
                    En hoe kom ik dat te weten dat dat zo is , dat ik hem niet voor niets opstuur , want ik heb wel foto 's die scherp zijn , ik veronderstel als de body een klap heeft gehad dat ik geen enkele goede foto heb of zie ik verkeert
                    je legt een meter ( van 2 meter van de gamma ) op de grond, een 5... 10 meter van je af. en je legt op de plaats waar hij 1 meter aanduid, een "object" ( liefst iets plat ) bv. een pakje sigaretten ( amaai nu krijg ik op mijnen donder ) zo dat de voorkant van dat pakje juist gelijk ligt met 1 meter. Dan zet je je toestel op one focus, one shot, en je fotografeert met het kleinste diafragma dat je lens toestaat ( sluitertijd omhoog ) Ongeveer in een hoek van 45 graden dus de meter op de grond, en jij rechtstaand zodat je de meter ziet op je foto en fotografeert dat met je zoom in, en nog eens met je zoom uit.
                    Dan bezie je dit beeld op 100 procent op je pc, en dan kan je perfect zien , of je lens focust op 1 meter .. of dat hij ernaast is (bv.. 103 cm op de meter is scherper dan 100 cm... ) dan heb je nen backfocus, andersom, je foto is scherper voor het pakje, dan heb je ne frontfocus.
                    de regel is dat je die foto neemt is de lens x 25, bv, op 50mm, ga je 1 meter van het object, op 200mm ga je op 5 meter ervan af ( wel opletten op je crop: een 200 is nen 320 reeel en dus een 7 tal meter).

                    Comment


                    • #11
                      Re: onscherp

                      in je voorbeeld zijn de kliffen (achtergrond) scherp en ook het hoofdonderwerp( vullen het beeld)

                      ga lager zitten, focus op de kids en 't gaat al beter zijn.

                      en vermijd de groene stand als je deze gebruikt
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: onscherp

                        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                        en vermijd de groene stand als je deze gebruikt
                        die knop zouden ze niet op een toestel mogen zetten
                        Nooit op groen fotograferen, one focus ( het middenste scherp ) je stelt scherp op je onderwerp, de knop half ingedrukt houden, en dan "kader je de foto in" en drukt af.

                        Comment


                        • #13
                          Re: onscherp

                          Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                          Nooit op groen fotograferen,
                          er is absoluut niets mis met op auto fotograferen. Maar daar gaat het hier niet over.

                          maak eens een foto van een plat vlak, een muur waar je recht voor staat. Dan kan je gewoonweg niet verkeerd scherpstellen en weet je meteen of het aan je lens licht of aan jou. Als het aan jou ligt zijn de kosten kleiner, maar de oplossing moeilijker .
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: onscherp

                            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                            die knop zouden ze niet op een toestel mogen zetten
                            Nooit op groen fotograferen, one focus ( het middenste scherp ) je stelt scherp op je onderwerp, de knop half ingedrukt houden, en dan "kader je de foto in" en drukt af.
                            Wat doe je dan bij een bewegend onderwerp ?
                            Eric Van Aerschot BD0730BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: onscherp

                              Jij kent wellicht het antwoord, maar daarvoor zou ik op mijn 7D b.v. de instelling AI Servo AF gebruiken.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X