Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurenblind en fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurenblind en fotograferen

    Gewoon omdat ik het me afvroeg ... zijn er hier fotografen die kleurenblind zijn en wat invloed heeft dat op je perceptie van fotos?

    (ikzelf ben niet kleurenblind, dus ik kan het niet weten)
    http://www.razziphoto.com/

  • #2
    Volgens mij is Vonne kleurenblind.
    In welk opzicht ze precies kleurenblind is weet ik niet (ik dacht iets met groen en blauw). Hangt ook af van welke kleuren je niet goed ziet.
    Kan wellicht leuke foto's opleveren
    Meer foto's op Mukblog

    Comment


    • #3
      Zwart wit is ook mooi toch

      Comment


      • #4
        Ik ben kleurenblind..
        De foto's die ik voor mij persoonlijk maak...zijn zeer hevig van kleur...mij kan het niet schelen wat andere van mijn (verschrikelijke) hevige kleuren vinden...ik vind ze mooi.
        Foto's die door andere worden bekeken worden eerst door mijn vrouwtje gecorigeerd.

        Groetjes Ronny

        Comment


        • #5
          Ik heb een keline afwijking, wat dat voor gevolg heeft weet ik niet.
          Ik weet dat er fotografen zijn die daarom enkel zwart wit doen of digitaal hun beelden omzetten.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Ik ben ook kleurenblind over de hele lijn.
            Foto's nemen lukt wel maar dan achteraf oordelen of er teveel van de eene of teveel van de andere kleur inzit is praktisch onmogelijk. Daarom dat aangepaste foto's van mij, in mijn ogen schitterend zijn, maar bij jullie totaaaaaaal niet gesnopen worde


            Cya
            Nikon D90 + 16-85mm

            Comment


            • #7
              Originally posted by Canakris
              Ik ben ook kleurenblind over de hele lijn.
              Foto's nemen lukt wel maar dan achteraf oordelen of er teveel van de eene of teveel van de andere kleur inzit is praktisch onmogelijk. Daarom dat aangepaste foto's van mij, in mijn ogen schitterend zijn, maar bij jullie totaaaaaaal niet gesnopen worde
              Wat betekent dat "kleurenblind" over de hele lijn?
              Zie je dan alle kleuren anders?
              Het lijkt met trouwens dat foto's van kleurenblinden voor anderen misschien best mooie effecten kunnen opleveren. Ligt waarschijnlijk aan het soort kleurenblindheid.
              Meer foto's op Mukblog

              Comment


              • #8
                Ik heb daltonisme / dueteranopia; rood groen gestoord...
                De effecten ? Gevolgen: ik zie dus de verschillende kleuren,maar de nuances rood en groen zijn heel moeilijk zo niet onmogelijk te onderscheiden. Dat heeft zo zijn gevolgen voor alle tinten die in die richting zitten; ( ik heb het bvb ook moeilijk om iets groen of bruin te noemen) voor mij wordt dat snel één pot nat.... Het hindert mij in wat ik zou noemen de 'finetuning' van die kleuren en de omschrijving of de perceptie daarvan; dus ik praat dan snel over 'ik zou het iets lichter/ donkerder ' willen.
                Ik zie dus wel andere kleuren; maar in combinatie met groen en rood ( als het dooreen zit) is het ondoenbaar. Natuurlijk weet ik ook wel dat gras groen is ( en zie een verschil tussen geelgroen of mosgroen);maar zet ze niet bijeen .....
                Dus het hindert soms wel.
                Mijn oplossing: in hoge nood iemand anders de juiste kleur laten bepalen en daar dan maar op vertrouwen....

                Dus: vanaf nu heel veel clementie met mijn foto's hé
                En ; het verschil tussen een rood licht en groen licht zie ik uiteraard wel,juist omdat ze apart zijn....
                En of ik op andere vlakken ook gestoord ben laat ik aan jullie appreciatie over.....
                Peter

                http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
                http://www.photoblog.be/peterwarson

                Comment


                • #9
                  Ik heb mijn kleurblindheid ondekt toen ik in een bedrijf blauwdrukken moest bestuderen..Blauw in blauw een hele kleurensmos..en bijna geen lijntjes te zien. Ook rood in rood enz worden bijna onzichtbaar. 3D met rood groen brilletje = hoofdpijn een 3D effect heb ik nog nooit gezien. Ik zie wel de hoofdkleuren..en de andere worden door mij gezien als licht of donkere hoofdkleuren..het verschil tussen paars en blauw word al moeilijker waar te nemen.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb nog maar één keer in mijn leven héél foute kleuren gezien, en dat was toen een vriend een LSD-trip op mijn ogen legde.

                    Vergeef het mij; ik was jong en onozel.

                    Als ik er goed bij nadenk; ik heb ook kleuren GEROKEN toen.

                    Geen toffe ervaring. Afblijven die troep!

                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Ben ook kleurenblind. Er zijn natuurlijk vele "niveau's" van kleurenblindheid. Mensen die echt zwart/wit zien ken ik persoonlijk niet, maar 't schijnt dat er wel zijn.
                      Zelf heb ik last van enkele kleuren (paars is bijvoorbeeld blauw voor mij). Bij mijn foto's heb ik er niet veel last van. En anders zal iemand het wel effe melden.
                      Soms is het zelfs een voordeel: bij contrasten bijvoorbeeld. Wij kleurenblinden zien soms dingen die de andere niet zien (omgekeerd natuurlijk ook ;-)
                      Peter

                      http://www.belekes.be/

                      Comment


                      • #12
                        ik ben ook kleurenblind, vooral op donkere kleuren, alles die donker-roodachtig, groen of bruin is is zoieso groen voor mij, licht en donkergroen!
                        alles die paars, blauw, purpel en al die andere types zijn zoieso blauw, vraag mij nie om paars te tonen op een kleurenkaart want weet niet wat dat is!
                        geel mag niet te donker zijn of ik zie het direkt als oranje of al roodachtig, en als het te licht is word het algauw lichtgroen!

                        ik heb het een beetje zoals peter1, apart valt het nog mee maar door elkaar is alles of groen, of blauw of geel of wit of zwart!
                        en zoals Ronny gebruik ik altijd heel felle en hevige kleuren, meestal met wat commentaar van anderen maar kijk ik nie achter!

                        ik werk zelf in een fiets/bromfietswinkel als hersteller/verkoper/mazijnier en als het op elektriek aankomt doet mijn baas het, want bij elektriek is alles met kleurtjes en heb 1 keer kortsluiting gemaakt en toen is een batterij de fik in gegaan ! dus daar blijf ik af!

                        het is ontdekt in het 3de kleuter toen we een appel en een peer en een appelsien en dergelijk fruit moesten inkleuren, kreeg eerst op mn donder omdat ik een blauwe appel had gekleurt maar achteraf ...

                        bij ons hebben alle mannelijke leden van de familie (ben ik ook, maite is mn echt naam niet he ) kleurenblindheid (behalve de aangetrouwden dan) en er zijn een paar exemplaren die zwart/wit zien!


                        btw, typisch belgisch, een kleurenblind persoon mag geen vervoer tegen vergoeding doen omdat die niet in staat word geacht te zien of het groen, oranje of rood is stel je voor, ook al is het alledrie dezelfde kleur, danog zie je de stand van de lichten zeker?!?!?
                        canon 10D + EF 28-500 F/1.8-6.3 MACRO IS HSM USM lens

                        please mail to MSN to honda_gorilla@hotmail.com

                        Comment


                        • #13
                          En hebben jullie dan niet de neiging om zwart/wit fotos te maken omdat hierbij de nuances vervallen???
                          http://www.razziphoto.com/

                          Comment


                          • #14
                            Ook kleurenblind. Herinner je maar eens het boekje met de vele bolletjes tijdens het medisch onderzoek waarin je verschillende figuren moet herkennen. Wel, geenéén juist

                            Ik zie dus alle hoofdkleuren, maar de verhouding waarin ik ze zie is een beetje verstoord, 't is te zeggen...als de kleuren samenkomen is het soms moeilijk om er een naam op te plakken. Onderscheid maken lukt meestal wel. Raar en moeilijk uit te leggen...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by maite
                              btw, typisch belgisch, een kleurenblind persoon mag geen vervoer tegen vergoeding doen omdat die niet in staat word geacht te zien of het groen, oranje of rood is stel je voor, ook al is het alledrie dezelfde kleur, danog zie je de stand van de lichten zeker?!?!?
                              dat dat geld vor de NMBS wist ik maar wordt op die basis het medisch attest gewijgerd? Ik doe wel even navraag op het werk want dat zou ik vrij straf vinden.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X