Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

    Hoi,

    Volgens mij moet het op de ene of andere manier mogelijk zijn om een iPad als een soort groot preview scherm te gebruiken wanneer je aan het shooten bent.

    Ik gebruikte tot nu toe mijn laptop om tethered op te shooten:
    - de camera verbonden met een usb verlengkabel met de laptop
    - eos utility om de beelden van de camera naar de computer te verplaatsen
    - lightroom met auto-import om een grote preview van de foto te krijgen

    Maar nu heb ik een iPad 2, wel enkel wifi, geen 3G, en ik zat te denken dat het handiger zou zijn om de iPad te gebruiken. Laptop is relatief groot en minder handelbaar. En ik vind dat het scherm van de iPad beter is buiten dan de laptop.

    Heb al wat zitten googlen hoe dit eventueel mogelijk zou kunnen zijn, maar nog niets gevonden. Zijn hier bepaalde apps voor? Heb je hier 3G voor nodig? Of bepaalde accessoires?

    Please enlighten me!
    Last edited by Evi Photo; 21 april 2011, 17:59.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

    Via een omweg, Capture One draaien op de laptop met WiFi en dan Capture Pilot draaien op de iPad .

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

      Ik heb hier ook al mee zitten spelen, maar het loopt toch niet allemaal zo vlot als ze laten uitschijnen vrees ik.

      Er zijn enkele verschillende oplossingen, eentje volledig draadloos en eentje met een usb kabel aan de camera, afhankelijk of de body met een EyeFi kan werken ... de 5dII dus niet

      Het komt hier op neer :
      de ipad draait een app (kan je gewoon in de store kopen) die files van je PC binnentrekt.
      Die files komen op de PC via je EyeFi kaartje
      en dan kan je de iPad als preview scherm gebruiken.

      Je hebt nu ook ShutterSnitch heb ik gelezen, werkt zonder PC ertussen ... rechtstreeks van EyeFi kaartje naar je iPad

      Ik vond het allemaal veel te onhandig eerlijk gezegd en ook nog eens vrij traag, ik blijf gewoon mijn MacBook Pro gebruiken met een lange USB kabel en een 42" TV aangesloten op de MacBook Pro waar in full HD een preview te zien is ... werkt veel beter vind ik, maar je blijft met een USB kabel 'knoeien'

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

        ShutterSnitch (iPad app) + eye fi kaartje doen alles wat je wil rechtstreeks maar relatief traag.
        Ben er wel nog niet in geslaagd om op de iPad rechtstreeks raw beelden te importeren, dus gebruik ik op de camera de instelling om de foto op te slaan als RAW + JPEG. Met de JPEG ingesteld als "basis" (dus minst kwaliteit) volle duurt het nog altijd 15 a 20 seconden eer de foto op het scherm komt (en 15 a 20 seconden wachten duurt echt lang)
        Fuji X-E1 - 18-55mm
        facebook

        Comment


        • #5
          Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

          @lambocars ik heb de 5dII werkende gekregen met eye-fi, wel traag en slechte ontvangst.
          Zie mijn blog.

          Gr. Olivier

          Comment


          • #6
            Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

            Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
            @lambocars ik heb de 5dII werkende gekregen met eye-fi, wel traag en slechte ontvangst.
            Zie mijn blog.

            Gr. Olivier
            Ik heb het even met de 1dIV geprobeerd, maar zoals je aangeeft véél te traag om werkbaar te zijn. Bij de 5dII moet je een CF adapter gebruiken maar die zou met de huidige EyeFi kaartjes niet meer werken, maar blijkbaar heb jij toch een adapter gevonden die nog altijd werkt ...

            Nu ik blijf nog wel even met een USb werken, ik heb nu een dure Belkin gekocht van 5m en die werkt prima ... preview op een 42" HD tv is echt wel indrukwekkend hoor ... en uiteindelijk heeft die maar net zoveel gekost als de iPad
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

              Tja, zo'n lange wachttijden zijn natuurlijk niet handig... Daarom shoot ik tegenwoordig niet altijd meer op de laptop, vind het niet leuk werken om vertraging te hebben door het laden van de beelden.

              Misschien eens proberen met Capture One...
              www.focusfotografie.be
              www.facebook.com/eviwilmus

              Comment


              • #8
                Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

                Evi, bekijk deze eens http://www.youtube.com/watch?v=H84EpXXcG_o

                Comment


                • #9
                  Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

                  Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                  @lambocars ik heb de 5dII werkende gekregen met eye-fi, wel traag en slechte ontvangst.
                  Zie mijn blog.

                  Gr. Olivier
                  Al getest na de Direct Mode firmware upgrade ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

                    Ik wist niet dat de upgrade al uit was, bedankt voor de tip!
                    Ondertussen getest en werkt. Ontvangst is natuurlijk beter daar je de ipad naast je kan leggen.
                    Met eye-fi app, 5DII full raw op 15-17sec op het scherm, jpg op ongeveer 7sec.
                    Geen reden meer (voor mij) om de ipad te jailbreaken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

                      Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                      Met eye-fi app, 5DII full raw op 15-17sec op het scherm, jpg op ongeveer 7sec.
                      Met zo'n wachttijden kan je toch niet werken !? 15 seconden voor een raw, 7 seconden voor een jpg beeld ... véél te lang hoor, met een USB kabel heb ik het beeld van de 5dII op mijn scherm op 2-3 seconden, dat is de tijd die je gebruikt om van de camera weg te stappen en naar het scherm te kijken ... dat is productief

                      Ga dit weekeinde nog eens alles opstellen en timen, ik heb toch enkele nieuwe schaalmodellen die ik moet fotograferen voor mijn collectie, maar ik ga echt geen 15 seconden per foto wachten omdat ik zo nodig mijn iPad wil gebruiken, sorry ... de iPad is een tof item, maar je moet niet overdrijven hé, hij kan niet alles .. spijtig genoeg.
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

                        Leerrijk filmpje en zeer interessante input!

                        Als ik het even samen vat:
                        - ik heb een Eye-fi kaartje nodig: dit zorgt ervoor dat de iPad en camera verbonden worden.
                        - ik heb een CF adapter nodig voor het Eye-fi kaartje, want dit is een SD
                        - klopt het dat ik dan geen beelden meer op een gewone CF kan schrijven, en dat er enkel foto's opgeslagen worden op de iPad? Dan is mijn bedenking natuurlijk dat een iPad van 16 GB niet veel is. Ik maak opnames in Raw en 16GB dat zijn dan ongeveer 600 Raw's. Als je weet dat je uiteraard niet de 16GB vrij hebt op je iPad, schat ik dat ik ongeveer 400 Raw's zou kunnen wegschrijven op de iPad. Soms maak ik toch meer beelden dan dat. Dus dan zou ik de eerste X aantal beelden op iPad kunnen schieten en daarna terug op gewone CF... Zou handiger zijn als je gewoon je CF kon blijven gebruiken en dat er enkel een kleine JPEG preview naar je iPad gestuurd kon worden.
                        - app Shuttersnitch installeren

                        Jailbreaken zie ik niet zitten. Is er een manier om zonder bestaand Wifi netwerk toch een connectie te krijgen tussen camera en iPad? 'k Zeg maar: ik sta in 't midden van de woestijn, en daar is geen wifi netwerk, kan ik dan toch nog op de iPad schieten?
                        www.focusfotografie.be
                        www.facebook.com/eviwilmus

                        Comment


                        • #13
                          Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

                          Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                          Ik wist niet dat de upgrade al uit was, bedankt voor de tip!
                          Ondertussen getest en werkt. Ontvangst is natuurlijk beter daar je de ipad naast je kan leggen.
                          Met eye-fi app, 5DII full raw op 15-17sec op het scherm, jpg op ongeveer 7sec.
                          Geen reden meer (voor mij) om de ipad te jailbreaken.
                          Welke resolutie is dan je JPG ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

                            Die EyeFi kaart is toch zelf ook 4 of 8Gb groot, dus de foto's kunnen op dat kaartje blijven staan dacht ik.

                            'In the field' zal je een portable wifi router op batterijen nodig hebben vrees ik, nog eens 100 Euro extra ... of je sluit een gewone wifi router aan op je powerpack die je toch nodig hebt voor de studio flitsers die je meeneemt ... nog een kilootje meer om mee te sleuren, no problem toch (grapje hé)

                            Het kan allemaal hoor, maar of het praktisch blijft begin ik serieus te betwijfelen eerlijk gezegd ... trouwens, in de zon is het scherm van de iPad (of van de meeste portables ook trouwens) niet echt goed te zien, dus moet je al met een shade gaan werken.
                            Last edited by LamboCars; 22 april 2011, 11:23.
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: iPad als groot preview scherm bin shoot, kan dat?

                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Die EyeFi kaart is toch zelf ook 4 of 8Gb groot, dus de foto's kunnen op dat kaartje blijven staan dacht ik.

                              'In the field' zal je een portable wifi router op batterijen nodig hebben vrees ik, nog eens 100 Euro extra ... of je sluit een gewone wifi router aan op je powerpack die je toch nodig hebt voor de studio flitsers die je meeneemt ... nog een kilootje meer om mee te sleuren, no problem toch (grapje hé)

                              Het kan allemaal hoor, maar of het praktisch blijft begin ik serieus te betwijfelen eerlijk gezegd ... trouwens, in de zon is het scherm van de iPad (of van de meeste portables ook trouwens) niet echt goed te zien, dus moet je al met een shade gaan werken.
                              Met direct mode heb je geen wifi router en jailbreak meer nodig, dat was mijn laatste test(je). Ik geef toe dat de tijden lang zijn maar ik verkies een lichte iPad boven een laptop met kabels. Deze avond ga ik eens dezelfde setup doen maar nu met shuttersnitch ipv eye-fi.

                              @lichtvanger, jpg 5616x3744 (grootste op 5dII)

                              Comment

                              Working...
                              X