Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwart wit met groene zweem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zwart wit met groene zweem

    Het is nu al de tweede keer dat dit mij overkomt, ik laat foto's zwart wit printen en er zit een groene zweem over de foto's. Ik zet ze in photoshop in grijswaarde, dus ik zou niet weten waarom de fout zit. Weet iemand hoe dat komt?

  • #2
    De zwart-wit prints uit een inktjet printer bestaan uit gekleurde puntjes. Alle grijs en zwart wordt gegenereerd uit cyan, magenta en geel. Dus echt z/w prints is bijna onmogelijk, ze hebben allemaal een kleurzweem, in jou geval groen maar dat kan ook paars of blauw zijn. Voor echte z/w prints heb je de photo-cartridge nr59 nordig, deze heeft alleen maar zwart en grijstinten waardoor geen kleur zweem ontstaat.

    Komen jouw prints van de winkel of uit eigen printer ?
    Groetjes, Blord

    Canon 7D en wat lenzen.

    Comment


    • #3
      ik laat ze printen bij agfanet atlijd. Ik heb dit pas sinds ik mijn 300D heb, daar zal het wel ni aan liggen hopelijk, kheb dit nooit eerder aan de hand gehad. kheb 3x foto's een deel foto's laten printen en 2 van de 3x waren ze een beetje groen.

      Comment


      • #4
        Uw foto's werden waarschijnlijk op gewoon kleuren foto papier afgedrukt met een fotolab voor kleuren foto's. Zo een machine moet al heel perfekt afgesteld zijn om zwart wit foto's ook zwart wit te kunnen printen.
        Best is het dus om ze op zwart/wit papier af te drukken. Daar dit papier geen kleuren kan weergeven is er geen risico op dit soort problemen.
        Dit laatste doen ze dus niet. De FAQ van agfanet zegt dan ook:

        Can black and white images be processed through the AGFAnet Print Service?

        Yes, but you should note that the photos may have a color cast, as they are processed with color chemicals and printed on color photo paper. The results with black and white images have been satisfactory up to this point, but the problems mentioned above may occur during processing. You should note this possibility so that you are not disappointed by your prints.


        Wat betreft afdrukken op inkjet printers: de meeste inktjetprinters hebben een zwarte cartridge, of reservoir. Als je in de afdruk parameters 'grayscale' selecteert krijg je ook enkel zwarte inkt op het papier, als die er niet zwart uit ziet, dan ligt het aan die zwarte inkt, het papier of de combinatie.


        Groetjes,

        Stefan.

        Comment


        • #5
          Misschien eens proberen met een foto waarvan je de EXIF verwijderd hebt ? Kan schelen...
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Heb hetzelfde voorgehad bij Pixum, eenzelfde foto die ik op 10x15 liet ontwikkelen en op A4. Het vreemde was dat de 10x15 perfect neutraal was en de grote een groene zweem had. De reden is idd dat ze op kleurenpapier ontwikkelen. Maar dat gebeurt meer en meer digitaal, niet meer chemisch maar met laserbelichting. Ik begrijp trouwens niet waarom ze hun colorimetrie niet kunnen baseren op de zwart-wit foto's die er gegarandeerd af en toe tussenzitten. Kosten waarschijnlijk.

            Comment


            • #7
              Dama,

              hoe kan dat schelen?
              1. wat verandert hierdoor technisch aan de foto? en
              2. Als je de image in PS bewerkt hebt en als JPG opslaat, gaat dan de EXIF info nog steeds mee?


              Comment


              • #8
                Ik heb hetzelfde voor bij mijn zwart/wit afdrukken, een groene zweem, zelfs bij het afdrukken op grijswaarden waardoor enkel de zwarte cassette gebruikt wordt. Wat de combinatie zwart/wit en afdrukcentrales betreft heb ik geen ervaring, maar ik was van plan om dit een dezer dagen te proberen. Laat me nu juist heel veel zwart/wit foto's nodig hebben voor een opdracht

                Volgens mij heeft het veel te maken met het gebruikte papier. Normaal druk ik op het "Sihl" uit de Aldi vanwege de kosten. Ik heb echter ooit eens van een goede gever een testpakketje "Symbio" papier gekregen, waarvan er nog enkele velletjes over waren. Tot mijn grote verrassing was de afdruk op dit papier goed, geen groene zweem maar echte grijswaarden.

                Waarschijnlijk is dit voor mij een oplossing, maar toch had ik graag een afdrukcentrale gevonden die goede zwart/wit foto's kan afleveren. Dus, indien iemand een dergelijke centrale gevonden heeft ...

                Groetjes,
                Rudy
                Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

                Comment


                • #9
                  Dama
                  heb net je andere topic gevonden over de afdrukcentrales

                  (http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=37367)

                  vragen beantwoord

                  Comment

                  Working...
                  X