Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat zouden jullie doen ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat zouden jullie doen ....

    ....als je op internet opeens een foto zou terugvinden die door jouw is gemaakt ?

    Vorige week typte ik gewoon eens mijn naam in op Google, kwam ik toevallig op een site waar er een artikel staat en waarin een foto die door mij gemaakt is bijstond.
    Het mooie is wel dat ze mijn naam erbij hebben vermeldt, dus ergens zit ik met een dubbelgevoel, enerzijds wel leuk dat ze een foto van mij gebruiken en mijn naam vermelden, anderzijds hebben ze dit gedaan zonder iets te vragen.

    Het gaat om dit artikel met daarin een foto door mij gemaakt (het duurt effe voor het laden) :




    Wat zouden jullie doen ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Wat zouden jullie doen ....

    tevreden zijn met de eer
    je naam wordt vermeld
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Wat zouden jullie doen ....

      Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      tevreden zijn met de eer
      je naam wordt vermeld
      mee eens, maar reageer daar eens met je naam.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Wat zouden jullie doen ....

        Ik heb zelf toch ook liever dat ze eerst toestemming vragen, maar het is al goed dat ze je naam erbij hebben vermeld.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Wat zouden jullie doen ....

          Ik zou toch eens contact opnemen met de opmerking dat ze toch eerst uw toestemming konden vragen.
          Anderzijds zou ik toch ook tevreden zijn dat ze juist uw foto hebben uitgekozen.


          Grtz, RF
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Wat zouden jullie doen ....

            persoonlijk zou ik blij zijn met de vermelding , maar hun toch een mailtje sturen waarin je zegt dat je blij bent dat ze je naar erbij zetten maar dat je volgende keer liever eerst de vraag krijgt of ze je foto mogen gebruiken.

            het probleem is dat internet blijkbaar een algemeen goed geworden is en dat iedereen denkt dat alles wat erop te vinden is zomaar eventjes vrij te gebruiken is.

            je kan natuurlijk ook een mail sturen en eens goed van je oren maken maar dan halen ze je foto en naam er gewoon af en "lenen" ze er een van iemand anders.
            Sony alpha 550 en 200 met kitlenzen en sigma 50-150 f2.8
            Mijne Flickr
            Mijn site

            Comment


            • #7
              Re: Wat zouden jullie doen ....

              Moest je een (bereikbare) website hebben, dan zou ik gewoon vragen of ze die er ook nog even bij kunnen vermelden...
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: Wat zouden jullie doen ....

                Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                Moest je een (bereikbare) website hebben, dan zou ik gewoon vragen of ze die er ook nog even bij kunnen vermelden...
                Dat is een steek die kan tellen
                "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

                Comment


                • #9
                  Re: Wat zouden jullie doen ....

                  Als uw naam aanwezig is op of onder de foto, mag dat in principe.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat zouden jullie doen ....

                    Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                    Als uw naam aanwezig is op of onder de foto, mag dat in principe.
                    Totaal niet hoor ... ze mogen nog zoveel je naam, url, adres, telefoon of wat dan ook vermelden, als ze geen schriftelijke toestemming op voorhand gevraagd hebben kan je eisen dat ze de foto verwijderen ... en een proces aanspannen voor inkomensderving (of hoe dat ook weer noemt) en schending van copyright, maar of dat de moeite gaat lonen vrees ik voor ...

                    Het is natuurlijk mooi dat ze wel degelijk je naam vermelden, maar dat geeft nog steeds niemand het recht om jouw foto's te publiceren hoor

                    Nu het spijtige aan heel het internet is dat iedereen maar foto's steelt dat het een lust is ... wil je dat er echt iemand met de beelden gaat lopen is er maar één oplossing : ze zelf afdrukken en in een album steken ! (want als je ze upload naar een printing service kunnen ze ook al een eigen leven gaan leiden (en soms kan dit zelfs lijden worden ...) Het moment dat je een beeld op het internet publiceert wordt het vroeg of laat gepikt door iemand.
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat zouden jullie doen ....

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      Totaal niet hoor ... ze mogen nog zoveel je naam, url, adres, telefoon of wat dan ook vermelden, als ze geen schriftelijke toestemming op voorhand gevraagd hebben kan je eisen dat ze de foto verwijderen ... en een proces aanspannen voor inkomensderving (of hoe dat ook weer noemt) en schending van copyright, maar of dat de moeite gaat lonen vrees ik voor ...

                      Het is natuurlijk mooi dat ze wel degelijk je naam vermelden, maar dat geeft nog steeds niemand het recht om jouw foto's te publiceren hoor
                      Ik studeer multimediatechnieken en heb zo lessen gekregen over copyright en plagiaat enz. In principe mag je geen foto's van iemand anders in het openbaar laten verschijnen, indien de copyright of de naam aanwezig is. Wanneer ik voor mijn eindwerk foto's gebruikte moest ik of wel schriftelijke toestemming hebben of ik moest er de copyright laten opstaan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat zouden jullie doen ....

                        Het is inderdaad iets dat je een dubbel gevoel bezorgd. Aan de ene kant mooi en netjes je naam erbij vermeld; en het mag gezegd: de foto hebben ze ook deftig weergegeven!
                        Want ik heb al anders meegemaakt: toelating gegeven om foto's te laten publiceren, maar dan postten ze het wel in inferieure kwaliteit...
                        Aan de andere kant hadden ze je even goed even kunnen contacteren. Dan was het plaatje rond en iedereen tevreden
                        www.brunodyserinck.be
                        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat zouden jullie doen ....

                          Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                          Ik studeer multimediatechnieken en heb zo lessen gekregen over copyright en plagiaat enz. In principe mag je geen foto's van iemand anders in het openbaar laten verschijnen, indien de copyright of de naam aanwezig is. Wanneer ik voor mijn eindwerk foto's gebruikte moest ik of wel schriftelijke toestemming hebben of ik moest er de copyright laten opstaan.
                          Een eindwerk is nu wel geen commercieel gebruik hé.
                          Je mag onder bepaalde omstandigheden auteursrechtelijk beschermde beelden gebruiken als referentie mits vermelding van de eigenaar, maar dit is bijzonder beperkt.

                          Maar als jij een boek uitgeeft en geen schriftelijke toestemming hebt van een fotograaf om zijn foto te publiceren kan hij (of zij) zonder problemen een rechtszaak aanspannen en een deel van je winst opeisen ... en een boete bovenop.

                          Zodra er iets mee verdient wordt (en dat kan meer zijn dan alleen geld) is gewoon een copyright vermelding echt niet genoeg hoor ! Je moet een licentie of toestemming krijgen van de rechtmatige eigenaar van het beeld, elke uitgeverij zal je dit kunnen vertellen.

                          Trouwens, als je een foto gebruikt hebt van iemand in je eindwerk waar je geen toestemming voor had (omdat je de originele fotograaf niet kon bereiken bvb) en hij komt er achter kan hij zonder problemen eisen dat alle kopieën van je eindwerk herdrukt worden ZONDER zijn foto en de bestaande kopieën vernietigd worden.

                          Copyright moet je echt niet licht over gaan, ik werk heel veel met mensen uit de VS, en die zijn als de dood voor deze materie, bij de minste twijfel wordt de foto gewoon niet gebruikt, zo simpel is het ... en vermits mijn eigen site ook in de VS gehost wordt vallen al mijn foto's onder het VS copyright, lekker handig, en een advocaat in de VS werkt op commissie, hij krijgt 10% van de som die betaald dient te worden 'per' schending, en dit kan oplopen tot US $150,000 per beeld !?!? ... dat krijg je bij Sabam met een Belgische advocaat nooit gedaan hoor (ps het is me ook nog niet gelukt om te incasseren hoor, maar de foto's zijn wel altijd héél snel offline !)
                          Last edited by LamboCars; 29 april 2011, 15:33.
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat zouden jullie doen ....

                            Wordt hier schade berokkend aan jou als persoon? Volgens mij niet.
                            De bronnen zijn vermeld.
                            De mensen die meer willen zien van je werk
                            zullen automatisch wel via google op je naam gaan verder zoeken.

                            Ik zou er niet kwaad om zijn, blij met de eer zelfs
                            Nikon D7000 en wat lenzen.
                            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat zouden jullie doen ....

                              Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                              Wordt hier schade berokkend aan jou als persoon? Volgens mij niet.
                              De bronnen zijn vermeld.
                              De mensen die meer willen zien van je werk
                              zullen automatisch wel via google op je naam gaan verder zoeken.

                              Ik zou er niet kwaad om zijn, blij met de eer zelfs
                              Gistern is er bij mij ingebroken zonder enige schade aan te richten en ze hebben slechts één kopietje gemaakt van een foto, uit een album, in uitstekende kwaliteit en vandaag staat die foto op de voorpagina van de krant.

                              Hoe blij moet ik nu zijn?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X