Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digiscoping

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digiscoping

    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort fotografie ???
    Vertrek binnen een paar weken op vogeljacht naar Texel en Anaisje en ikzelf hebben ons ingeschreven voor een workshop "digiscoping." Daarbij wordt ons voor een dag het nodige materiaal ter beschikking gesteld onder begeleiding.
    Waar ik een beetje mee zit is: als de resultaten toch al zo denderend zijn zoals de reclame weergeeft...waarom zie ik er hier niets van ? Enfin, we gaan de resultaten nog dezelfde avond zien op ons laptopken...maar vroeg me toch af of er hier iemand ervaring mee heeft?

    Goetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

  • #2
    Re: Digiscoping

    Bijkbaar...onbekend is onbemind ???

    Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #3
      Re: Digiscoping

      Voor zover ik er resultaten van het gezien vind ik ze over het algemeen niet echt super.

      Als waarneming zijn de foto's wel goed genoeg, je ziet het beestje duidelijk op de foto.
      Maar als je er een grote afdruk van wil laten maken, dan zie je toch dat er een reden is waarom de meeste natuurfotografen met zo'n heel zware en dure lenzen rondlopen. Die kan je niet vervangen door een veel goedkopere digiscoop.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Digiscoping

        Heb er eens ooit doorgekeken en het geeft een heel mooi en zuiver beeld, en je onderwerp is echt dichtbij. Maar ik heb nog geen foto's gezien die met een telescoop genomen zijn. Het is wel in opmars geloof ik.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Digiscoping

          Black B@ndit en Alex vriendelijk bedankt voor de reactie.

          Alex: we hebben een dergelijke kijker in huis, maar dan één van de goedkopere...Zoals je zegt is dat dingetje tamelijk lichtsterk...maar het is en blijft een verrekijker.

          Black B@ndit denk dat je bij dergelijke kijkers er toch ook wel hebt die duur uitvallen...maar...Ik houd jullie op de hoogte en eind mei kunnen we misschien "iets" tonen.

          Nogmaals bedankt.

          Groetjes
          Marc
          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

          Comment


          • #6
            Re: Digiscoping

            Kijk even op www.birdpix.nl . Op de forum is er een rubriek voor digiscoping.

            grtz,
            Helen
            vriendelijke groeten, Helen
            Updated WWW.HELENICA.NL
            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

            Comment


            • #7
              Re: Digiscoping

              Helen bedankt voor de reactie. Er zitten daar voor mij toch wel mooie foto's tussen.
              Maar je weet niet welk materiaal ze in combinatie hebben gebruikt. Ik denk dat we dit spoedig aan de lijve ondervinden hoe goed of slecht het zal gaan. In stilte hoop ik toch er enkele mooie aan over te houden. Als dat lukt laten we er zeker zien
              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

              Comment


              • #8
                Re: Digiscoping

                ik heb 1 keertje een swaro voor mijn fuji S5 gehangen. De CA was te zien op mijn lcd scherm.
                totaal plaatje zou me een kleine 3000 euro gekost hebben.

                Ik vind mijn 500mm f8 mirror lens gelijkaardige tot zelfs betere kwaliteit halen voor 150 euro ex statief
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: Digiscoping

                  Bedankt voor je reactie Tyrr.
                  Binnen een paar weekjes zal het inderdaad ook met swarofski zijn maar buiten m'n 400mm 4.5 is er geen vergelijkingsmateriaal. Dus het zal zowiezo al stukken beter moeten zijn dan wat deze lens presteert en zoals je zegt kunnen nog uitwijken naar een zwaardere lens....de workshop verplicht tot niets. Zoals mijn wederhelft schrijft, als we iets toonbaars hebben gaan we het zeker hier delen.

                  Nogmaals bedankt en groetjes
                  Marc
                  Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digiscoping

                    Belofte maakt schuld. Hier een klein woordje over de gevolgde workshop:

                    Hieronder de gebruikte objectieven. Het ging inderdaad om swarovski-objectieven met de mogelijkheid een brandpuntafstand te kiezen van 800 mm tot 4500 mm.
                    Het lumix-toestelletje op de kijker van de man gaf naderhand de beste resultaten op een HD-televisietoestel. Anaisje en ikzelf hebben deze kijker gebruikt met een vast tussenstuk met respectievelijk de Canon 50D en 40D. Daarop een 50 mm 1.4 lens van canon.


                    Hieronder zie je links een foto genomen door de kijker van swarovski en rechts genomen met een een 400mm 4.5 IS USM L.


                    Bij de laatste foto zie u het verschil in bereik tussen de swarovski en de 400 mm. Zelfde standplaats en zelfde afstand tot het onderwerp.

                    De workshop op zich was heel leerzaam en de persoon die hem gaf heeft zeker tijd noch moeite gespaard om alles zo praktisch mogelijk uit te leggen en voor te tonen.

                    Wij, Anaisje en ikzelf zijn er ons terdege van bewust dat je op een paar uren niet naar voldoening kunt leren omgaan met deze vorm van fotografie. Het was voor leken zoals ons zeer moeilijk om scherp te stellen en om een correct belichting te kiezen.
                    -Wat betreft de scherpstelling is het zo dat je bij het manueel scherpstellen van bijvoorbeeld de 400 mm onmiddellijk van als je de scherpstelring beweegt het resultaat ziet. Bij de scherpstelling van de swarofski lens was er een speling zodat je de ring al een flink stuk naar links of naar rechts moest bewegen om van scherpte naar onscherpte en vice versa te gaan. Dus vonden wij...kon het best dat je door de lens wel scherp zag maar dat ze toch niet helemaal scherp stond. Dit zag je nadien dubbel en dik terug in de genomen foto's.
                    -Wat betreft de lichtmeting:
                    De lichtmeter van de camera is (op spotmeting) niet bruikbaar. De meeste foto's waren overbelicht. We zijn er wel van overtuigd dat mits enige oefening dit zeker bij te sturen is. De tijd ontbrak ons ook wel een beetje om de andere methodes te proberen. Het weer zat niet echt mee en de loeiharde wind maakte het schier onmogelijk de lens, zelfs op een stevig statief, bewegingsvrij te krijgen.
                    Bovendien kunnen we best aannemen dat de atmosferische toestand ook enorm belangrijk is bij dergelijk brandpuntafstanden. Dit was heel duidelijk waar te nemen bij een sprankeltje zon die de aarde gaat opwarmen en de bijhorende "zindering" zorgt dan op zijn beurt weer voor het moeilijk scherpstellen.
                    Wij moeten eerlijk bekennen dat we de hele handel niet kunnen de hemel in prijzen maar....zeker ook niet afkeuren of afbreken. Daarvoor was er echt niet voldoende tijd om het materiaal beter te leren kennen. (De workshop duurde een hele dag. Mits wat theorie en een lunch tussendoor.)
                    Anderzijds konden de resultaten bekeken en vergeleken op een scherm met hogere resolutie ons niet overtuigen om over te gaan tot de aankoop van....

                    Nogmaals, dit is geen reclame voor of tegen het materiaal in kwestie. Onze vaste overtuiging is dat je door twee fijne stukken techniek met elkaar te verbinden door middel van een stevige verbinding niet de kwaliteit haalt die een (ook wel peperdure) zoomlens met of zonder adapter haalt.

                    Onze eindconclusie: De gebruikte middelen zijn het materiaal bij uitstek voor vogelaars die naderhand aan de hand van de genomen beelden willen overgaan tot determinatie van wat ze gefotografeerd hebben. Een fotograaf in hart en nieren zal niet gauw tevreden zijn met de behaalde kwaliteit. Het fototoestelletje gebruikt door de man op de foto voldeed veel beter qua kwaliteit dan onze duurdere canons.... (Dit laatste wijten wij aan onze onervarenheid terzake.) We zijn er wel van overtuigd dat personen die weten hoe er "correct" mee om te gaan er wel meer uit halen dan ons lukte.

                    Groetjes
                    Anaisje & Marc
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment

                    Working...
                    X