Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweeledige vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tweeledige vraag

    Zijn er facetten van onze hobby waar men beter een niet digitaal fototoestel gebruikt, bijvoorbeeld minder risico op hotspots bij een tegenlichtopname of iets dergelijks? Onmiddelijk aan vorige vraag gekoppeld, is het den interessant om die zaken te fotograferen op de 'analoge' manier en deze negatieven of dia's via een slide scanner of goede flatbed te digitaliseren? Heb de beschikking over een oude SLR die eventueel de dienst kan uitmaken. Loont de aanschaf van zulk een scanner?

    Ron
    Ron
    D70 met glas van 28 tot 500 mm en andere snuisterijen.

  • #2
    Volgens mij hangt dat al meer van het mannetje achter het toestel af als van het toestel. Serieus hoor, sommige mensen hebben ergens tussen hun oren het idee dat zij in bepaalde omstandigheden beter analoog kunnen fotograferen
    Volgens mij, als je een "gewone" reflex gaat afwegen tegen een point-and-shoot, dan ga je natuurlijk dikwijls beter af zijn met de extra mogelijkheden van manuele instelling. Dan kan je met die analoge ook gemakkelijker geringe scherptediepte opwekken. Dan kan je bepaalde effekten (vb zoomen tijdens het maken van de foto, out-of-focus draaien tijdens het maken van de foto, en dergelijke ). Anderzijds kan je op PC ook weer heel wat zelf aanpassen met de digitale foto.
    Vandaar dat sommigen het ook een ideale combinatie vinden van analoog te trekken, en dan met een negatief scanner digitaliseren.
    Persoonlijk vindt ik het weer veel te omslachtig (en duur) om weer met film te gaan werken, en met daarenboven met twee toestellen rond te lopen
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

    Comment


    • #3
      Een eerste ding wat door mijn hoofd schiet is extreme koude of hitte, dingen waar de digitale technologie minder goed tegen kan. Net als zeer natte plaatsen.

      Verder?? Op vlak van resolutie weet ik het niet zo. Als je kijkt naar de kwaliteit die je uit een 300D haalt ivm een (analoge 300), denk ik niet dat er veel verschil is. Waarschijnlijk alleen bij extreem grote vergrotingen.
      mvg,
      Bert
      D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

      Comment


      • #4
        Hallo dxnature,

        Stel het op prijs dat je het subject van de topic Tweeledige vraag beter omschrijft. Het kan nu van alles betekenen: bijvoorbeeld welk tijdschrift kan ik het beste kopen. Heb je twee keer geprobeerd een mail te sturen, maar het lukte niet. Graag het mailadres aanpassen.


        Jan Schiphorst, moderator algemeen

        Comment


        • #5
          Jan, heb mijn e-mail aangepast. De vraag was eigenlijk simpel, maar zoals je opmerkte slecht gesteld. (te hard gewerkt vandaag)

          Kan een film slr kwalitatief nog nut opbrengen in combinatie met een slidescanner. Ik denk hier aan het waarschijnlijk groter dynamisch bereik van een filmrolletje en het gebruik van infra rood fotografie. Deze aspecten in vergelijk met een dslr. Mijn excuses voor mijn gebrek aan ervaring in deze materie, daarom mijn vraag. Het eindpunt van deze vraag is de eventulele aankoop van zo een slidescanner, en het blijven investeren en laten ontwikkelen van filmrolletjes.

          Ron


          Ron
          D70 met glas van 28 tot 500 mm en andere snuisterijen.

          Comment


          • #6
            Als je aan het zoeken bent: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=38410
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Er kunnen verschillende redenen zijn om analoog te werken. Ik noem er maar een paar.

              De meeste digitale sensors vertonen behoorlijk wat ruis in donkere omstandigheden. De instelling van de gevoeligheid (ISO) verandert daaraan niets. Een gevoelige film heeft dat minder, maar die heeft wel een iets grotere korrel...

              Elke Analoge film heeft ook een typische kakarteristiek. Deze karakteristiek kan voor bepaalde doeleinden opzettelijk gebruikt worden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan portret films, baby films, of films voor voorwerpen, die men wel eens harde films noemt. Op digitale foto apparaten worden deze dan nagebootst.

              Een over of onderbelichte film kan men ook nog iets corrigeren omdat de overbelicht of onderbelicht delen toch informatie bevatten.


              Groetjes,

              Stefan.

              Comment

              Working...
              X