Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trouwfeest 's avonds tips aub

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • trouwfeest 's avonds tips aub

    Deze week hebben er vrienden gevraagd enkele foto's te nemen op het avondfeest van hun trouw; de openingsdans, personen aan de tafels,...

    Momenteel werk ik met een Nikon D100, waarbij ik een "Nikkor AF-S 24-85/3.5-4.5 G" en een "Nikkor 50/1.4" lens heb.

    Heeft er iemand tips welke lens ik best gebruik, welke sluitertijd, lensopening... met of zonder flits werken... externe flits aanschaffen... nieuwe lens, welke... teneinde toch mooie foto's te kunnen voorleggen na hun feest.

    'k Heb niet veel ervaring met het nemen van foto's binnenshuis, en zeker niet op een avondfeest.

    Alvast bedankt en uitkijkend naar vele reacties,
    Panoramix
    Panoramix

  • #2
    Hey panoramix,

    Nie simpel... ge krijgt het ondankbare gedeelte
    Als primaire lens zou ik toch de 50 mm gebruiken, zoveel als het kan.
    En een externe flits lijkt mij toch onmisbaar voor zulke evenementen.
    Afhankelijk van de zaal kunt ge dan mooiere foto's verkrijgen door te bouncen op het plafond of de muren.

    Qua settings zou ik toch zoveel mogelijk in de A-mode werken, diafragma zo groot mogelijk, eventueel iso verhogen ( tot 800 is niet echt een probleem).
    Een andere lens zou ik niet aanschaffen, een 28-70 2.8 is natuurlijk altijd plezant om eens mee te schieten en geweldig lichtsterk maar da kost oook wel iets, nie teveel zotte kosten doen.
    En last but not least... uw statief nie vergeten.

    Comment


    • #3
      Ik zou me beperken met de 50mm (lichtsterkte.)

      Als je dan de iso op 800 zet en de kleurbalans op "gloeilampen" zet (Nikon zet die stand niet bij "auto-witbalans" zelf op gloeilampen, heb dat ook zelf ervaren!!) en best trekken in RAW, kan er niet veel meer mislopen...

      Zeker bij binnenopnamen is bijwerken van de kleurbalans (raw) dikwijls noodzakelijk.

      De sfeer is "weg" bij flitsen...

      Indien je wel flitst dan liefst "bouncen", dat scheelt toch al wat (veel).


      Update,
      Oeps, Wesley was me voor


      Comment


      • #4
        ik gebruik ALTIJD een flitser, ik vind totaal niet dat de sfeer weg is, alleen je moet het juiste programma gebruiken.

        Zelf maak ik gebruik van het DTTL flitsstuurprogramma in de A-mode (apterture). Ik kies dus zelf voor de scherptediepte, en de sluitersnelheid wordt dan door de camera ingevuld zijnde van 1/60 tot 1/180 als je op het eerste gordijn flitst, of ook lager als je syncro flitst in 'slow sync' maar dan moet je terug rekening houden met de bewegingsonscherpte wat voor bewegende mensen niet altijd een aan te raden scenario is.

        De truuk is om je flitser te beperken tot bv -2/3 of -1 volle stop, dat maakt de voorgrond zachter, en het interieur en de sfeer komen zo niet in het gedrang. Dit geldt alleen als de zaal mooi uitgelicht is, wordt er half in het donker gedanst, dan zou ik gewoon inflitsen, maar dat levert zeker geen sfeervolle foto's op.

        Een must is een SB800 of SB80 voor dit type werk, en een omnibounce kap, met de interne flitser ga je er niet komen.

        De lenzen zijn ok, ik werk voor indoor meestal met de 18-35 of de 50mm

        Suc6

        Comment


        • #5
          als het plafond ondankbaar is om te bouncen kan een Omnibouncer je helpen (http://www.stofen.com)

          ik zou zegen, experimenteer op voorhand tot welke iso de ruis voor u aanvaardbaar is. Op mijn D100 ban ik tot iso 640 heel tevreden, iso 800 is nog heel aanvaardbaar. Daarboven zou ik zeker proberen te vermijden, maar op de D100 is het heel makkelijk om per foto desnoods een andere ISO te gebruiken.

          Als je een goede externe flits hebt (bv. SB800) dan kan je voor al je foto's beide lenzen gebruiken MAAR .. zonder flits zijn de foto's authentieker (couleur locale die er met je flits wordt uit weggeflitst) De ingebouwde flits zou ik zeker vermijden.

          Ikzelf zou zeker je 50 mm f1:1,4 veel gebruiken. Die lens is gewoonweg superscherp en lichtsterk zodat je veel foto's zonder flits kan nemen. Bijkomend voordeel is dat je meer "candit" kan werken zodat je geen geposeerde foto's bekomt. let erop dat je serp stelt op de ogen. als je fotografeerd met een groot diafragma (klein getal) dan is de scherptediepte (DOF) beperkt. De ogen MOETEN scherp zijn.

          Wat een trouw betreft: algemene opmerking: ZORG DAT JE FOTO'S GELIJKMATIG OVER DE 4 FAMILIES EN VRIENDENKRINGEN VERSPREID ZIJN

          inhoudelijk neem ook foto's van details .. de hoofdactoren hebben die dag niet de tijd om alles waar te nemen, en zijn doorgaans blij als ze in hun album details terugvinden.

          ik zou zeker regelmatig van camerastandpunt veranderen om een beetje variatie in de beelden te bekomen. bv. een detail in de voorgrond dat je als kader in de foto gebruikt om de aandaacht naar het hoofdonderwerp te leiden.

          Comment


          • #6
            Eerst en vooral, bedankt voor deze snelle respons met de echt bruikbare informatie. Ga me de SB800 met omnibouncer aanschaffen.

            Zijn er ergens voorbeelden voor waarden van diaframa's voor
            Nikon D100, 50mm lens, iso 640, SB800 met omnibouncer:
            - Portret: f1:1,4 ? (scherp stellen op ogen)
            - Dansend koppel: f1:?
            - Mensen aan lange tafel: f1:?
            - ...

            Visio, je algemene opmerking lijkt me inderdaad terecht.

            Hebben er mensen voorbeelden van web sites met leuke avondfeest-foto's van trouws.
            Panoramix

            Comment


            • #7
              Ik zou je 50mm niet tot het uiterste pushen. f/1.4 is weinig. Zelfs voor een portret. Niet doen dus...
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Raar dat de meesten toch zeggen dat een flash alle kleuren wegflasht ??? Ik denk dat de kennis v.h. toestel en de flash en de instellingen ervan heel belangrijk zijn.

                Ik heb laatst nog foto's gepost waar de commentaren duidelijk aanwezen dat er precies geen flash was gebruikt, een bewijs dat je de aanwezige kleur en sfeer kan behouden als je juist weet te flashen.

                Je kan met een flash uiteraard snel verkeerd doen.
                Het is de kunst om een flash juist te gebruiken, iets dat je niet van de eerste keren zal lukken ...

                Let er daarom ook op, als de verwachtingen hoog zijn, dat je kwa foto's de juiste beslissingen neemt, maw, als men op jouw rekent voor ALLE foto's, maak dan zeker dat je de 'klant' als is het een nabije (vb familie) niet teleurstelt ...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Phille
                  Je kan met een flash uiteraard snel verkeerd doen.
                  Het is de kunst om een flash juist te gebruiken, iets dat je niet van de eerste keren zal lukken ...

                  Klopt opnieuw, véél uitproberen en dan nog. Elke andere locatie/situatie is nog steeds nieuw voor mij. Alhoewel er meer en meer situaties zich voordoen die ik aanvoel en direct goed flits.
                  Dat is met de Metz het geval die gebruikte ik volledig manueel.
                  Heb nu de SB-800 in bestelling wordt dus weer opnieuw uit proberen, met zeker in het begin uitgeflitste foto's door mijn eigen fouten.
                  Goeie geflitste foto's zijn foto's waar je niet ziet dat er geflitst is, en die zijn na verloop van tijd best wel mogelijk.
                  Ik zou voor iemand anders geen reportage durven maken met een nieuwe flits.

                  Comment


                  • #10
                    kzou daar zeker geen prime lens voor gebruiken...
                    je 24-85 voldoet daar prima voor...ken trouwens geen enkel fotograaf die met 'n prime naar 'n trouwfeest gaat...
                    'n externe flitser is wel 'n must...op de d100,als je nog geen flitser hebt > de sb800dx of de metz54mz4(extra modelling light)
                    wat oefenen bij je thuis om sfeerverlichting te fotograferen en uitgebalanceerd fill flash leren gebruiken....
                    spelen met de iso en slow sync mode kan je sfeervolle plaatjes geven...
                    meestal komt het erop neer dat je 2/3 tot 1 stop moet minderen...zelfs in auto of DTLL mode
                    'n omnibounce gebruiken doet wonderen en ik zou zeker in raw trekken...

                    Comment


                    • #11
                      als je dan op zo'n trouwpartijtje gaat flitsen met of zonder omnibounce, wordt de iso waarde dan terug gezet naar 100 of 200?
                      of blijft die rond de 600 of 800 ???
                      wat is jullie mening hierover ???
                      "Fuji S2pro" & "Fuji S1pro" Metz 54MZ-3/SCA3402*omni bounce* Sigma 17-35mmD 2.8:4 Aspherical * Nikon 28-80mm * nikon 35-135mm * sigma 70-300mm * sigma 50-500mm * X-drive II 60Gb * 2xCF van 1Gb Ridata - studioflitsers Bowens - manfrotto statief

                      Comment


                      • #12
                        hangt af bij mij van het flashbereik en het f-getal. Je probeert altijd iso200 of zo laag mogelijk, maar als de omstandigheden het wensen of vereisen, iso 400 of 800 soms wel.

                        Hoger ga ik niet, omdat tot iso800 het pintwerk er prima uitziet, bij hogere waarden is te veel postprocessing nodig met afname van kwaliteit tot gevolg.

                        Comment


                        • #13
                          'k Denk dat ik de 50mm lens ga gebruiken, met iso op 640... maar eerst veel ga oefenen met m'n nieuwe SB800 en omnibouncer.

                          Als er nog mensen zijn die praktische voorbeelden hebben van foto's met flits, met de bijhorende beschrijving van de gebruikte instellingen, laat je maar iets weten.

                          Nog eens bedankt voor de nuttige tips.

                          Extra info gevonden:
                          Panoramix

                          Comment

                          Working...
                          X