Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie: 3 nummers regel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concertfotografie: 3 nummers regel

    Serieus,
    waarom is dit ooit ingevoerd? Wat is het nut hiervan?
    Als amateur fotograaf op een concert met een beetje een degelijkere camera wordt je na drie nummers vriendelijk verzocht om de camera weg te steken. Terwijl rondom je genoeg mensen staan met een compact camera die staan te flitsen.

    Nu net weer op Hooverphonic, niets vermeld over drie nummers, ik rustig aan het foto nemen plots uit het niets moest ik mijn camera weg steken.

    Kan iemand mij eens uitleggen waarom er maar drie nummers gefotografeert mogen worden?
    Canon 5D/Canon 400D/50mm f 1.8/Canon 24-70 L f2.8/ Canon 85 mm f 1.8/ 55-250 mm f 4.0-5.6/ 430 EXII
    Flickr

  • #2
    Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

    De fotografen met fotopas gebruiken een dslr die veel lawaai maakt, ik vermoed dat dat de artiesten stoort. En ook dat sommige artiesten 'fris' op de foto willen staan en niet bezweet.

    De 3 songs-regel is ook wel flexibel, ik heb al meegemaakt dat je enkel tijdens de 3e en 4e song mag fotograferen. Dan moet je al gaan tellen...

    Ik erger me ook wel aan Iphones en compactjes met flits.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

      Kan me niet voorstellen dat een DSLR hoorbaar is boven de muziek bij 99 procent van de concerten.

      Heb ooit maar eens 1 concert gedaan maar en de regel daar leek me relevanter omdat je eigenlijk voor het publiek staat en dat kan voor de betalende fans wel irritant zijn in sommige settings.

      Comment


      • #4
        Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

        Ik heb al verder van t podium gaan staan bij heel rustige concerten omdat het geklik zou storen... uiteindelijk is t publiek voor 99.9% betalend en mogen wij hun concertbeleving niet verstoren.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

          Het geklik is niet de reden.

          Wel het management dat een zo groot mogelijk greep wil op de foto's die genomen worden: zelfs bij de opmaak van de setlist wordt hiermee rekening gehouden. De belangrijkste reden is evenwel dat de artiest er tijdens die eerste drie nummers nog niet zo bezweet uitziet of vermoeid is.

          Comment


          • #6
            Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

            Eerste drie nummers sucken meestal wel qua belichting
            Ik vind het een dwaze regel
            Canon 5D/Canon 400D/50mm f 1.8/Canon 24-70 L f2.8/ Canon 85 mm f 1.8/ 55-250 mm f 4.0-5.6/ 430 EXII
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

              Binnen de concertfotografie is dat een regel zoals het rode licht in het verkeer. Die is er gewoon, punt.
              Alle uitzonden gen hierop zijn leuk of kl*te. Snoop Dogg heeft ons ooit na 30seconden uit de front laten jagen door een neger die even breed was dan hij hoog was
              Als je een concert doet moet je gewoon van die regel uitgaan. Zorgen dat je je in 3 nummers van de rest kan onderscheiden
              StijnDeGrauwe.be

              Comment


              • #8
                Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

                Ik vind een bezwete artiest juist meer rock n roll...

                Gisteren Agnes Obel gedaan : er mochten enkel gedurende de eerste 2 (!) songs foto's genomen worden.

                En dan had ze nog een vleugelpiano bij met de vleugel omhoog, die haar gezicht verbergde...

                Soms denk ik dat ze juist extra weinig licht maken tijdens de eerste 3 songs om ons te ***ten.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

                  Weinig licht om ons te ******, dat zou kunnen.
                  Waar ik wel zeker van ben, is dat er vaak na het derde nummer licht gebruikt wordt (kleur, intensiteit, richting) dat NOOIT in de eerste drie nummers voorkwam. Dit op vraag van het management, om er snel fotografen uit te halen die toch nog foto's stonden te maken na het derde nummer (eventueel van ergens anders dan de frontstage).

                  The Dubliners is een van de groepen waar ik tot nu toe het meeste "problemen" mee gehad heb. Daar gold de regel dat we enkel het EERSTE nummer foto's mochten maken. Toen we de zaal binnenkwamen dachten we nog dat het wel zou meevallen, ze hebben tenslotte enkele lange nummers (tot zelfs 17+ minuten live)... 4 minuten later mochten we onze camera's al wegsteken.
                  Er zijn er nog, waar ik zelfs al na 30 seconden vriendelijk verzocht werd alles op te bergen en de zaal te verlaten, maar de manier waarop... Daardoor steken The Dubliners er toch wel bovenuit.

                  In het begin kan het moeilijk lijken, maar na een tijdje heb je echt wel genoeg aan die drie nummers hoor. Zeker omdat het na een tijdje echt routine wordt, en je dezelfde "taken" veel sneller en vlotter kan uitvoeren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

                    En zeker als je 2 bodies bijhebt, dan moet je geen lenzen wisselen :-)
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

                      Al eens gedacht aan 't simpel feit dat het ècht niet leuk is om gedurende je werk constant te worden gefotografeerd ? Dat je je niet echt kan laten gaan voor je fans omdat er een bende voyeurs / gieren op de loer liggen. Los van het feit dat het storend is om aan je voeten constant beweging te zien en niet goed ziet wat er nu van aan is. Kortom : drie nummers is idd niet leuk voor zij die 'de concertfoto' willen schieten maar - euh - die artiesten staan daar niet om jou toe te laten die foto te maken he maar voor hun schare fans.

                      Tjerri

                      ps. Ga 'ns naar 'The kids' of 'Red Zebra'. Kan je een gans concert door beeldjes schieten. Je riskeert wel dat je cam aan gort wordt gepogood.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

                        of je neemt artiesten die een iets mindere nek hebben en die blij zijn als ze nadien wat mooie foto's online zien komen

                        ik vond gisteren weer een 10tal foto's van een optreden op facebook. muzikanten hadden ze zelf van mijn site geplukt en ze op hun groepspagina gezet.
                        hoe meer f**k hoe meer vreugd

                        **=ol

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                          ik vond gisteren weer een 10tal foto's van een optreden op facebook. muzikanten hadden ze zelf van mijn site geplukt en ze op hun groepspagina gezet.
                          Mag jij in ruil dan hun muziek van het net plukken of willen ze daarvoor liever betaald worden? (Ik hoop dat het niet om Hoo... met AC gaat want die ging nog maar pas te keer over downloads van het net )
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                            Al eens gedacht aan 't simpel feit dat het ècht niet leuk is om gedurende je werk constant te worden gefotografeerd ? Dat je je niet echt kan laten gaan voor je fans omdat er een bende voyeurs / gieren op de loer liggen. Los van het feit dat het storend is om aan je voeten constant beweging te zien en niet goed ziet wat er nu van aan is. Kortom : drie nummers is idd niet leuk voor zij die 'de concertfoto' willen schieten maar - euh - die artiesten staan daar niet om jou toe te laten die foto te maken he maar voor hun schare fans.

                            Tjerri

                            ps. Ga 'ns naar 'The kids' of 'Red Zebra'. Kan je een gans concert door beeldjes schieten. Je riskeert wel dat je cam aan gort wordt gepogood.
                            Artiesten zijn publieke figuren en een concert is een openbaar evenement. Als Bart De Wever een toespraak houdt, weet hij ook dat hij gefotografeerd gaat worden.

                            Artiesten hebben de publiciteit nodig, zeker in t begin van hun carriere.

                            Ik vind het er wel over dat artiesten bv op straat met hun partner en kinderen gefotografeerd worden.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concertfotografie: 3 nummers regel

                              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Artiesten zijn publieke figuren en een concert is een openbaar evenement. Als Bart De Wever een toespraak houdt, weet hij ook dat hij gefotografeerd gaat worden.
                              Ik maak deze korte bocht niet. Artiesten leveren een dienst tegen betaling. Er wordt contractueel overeengekomen wat er dient geleverd te worden voor een bepaalde prijs en de randvoorwaarden zijn gekend. Als één van die randvoorwaarden is géén foto's dan is het ook maar zo. Jij betaalt om die artiest te zien en horen zingen. Niet om foto's te mogen nemen. Enne voor wat betreft BDW : ik heb al meer dan één politieke meeting meegemaakt waar je domweg géén foto's mag maken. Als die afspraken vooraf worden gemaakt is dat maar zo. Je kan wegblijven he, je bent niet verplicht om naar bepaalde 'optredens' te gaan. En als uitsmijter : als je naar een TV-optreden gaat, een studio opname, ben je dan ook mistevreden indien je geen foto's mag nemen ?

                              Grtz.

                              Tjerri

                              Comment

                              Working...
                              X