Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportfotografie

    Ik heb mij een nikon D90 aangeschaft omdat ik zou willen beginnen met sportfotografie.
    Daar zat een standaard lens van 18-55 op maar deze is daarvoor niet geschikt.
    Vandaar dat ik beroep doe op dit forum om wat meer duidelijkheid te krijgen.
    Ik zou me op verschillende sporten toeleggen zoals wielrennen, voetbal, hockey...
    Dus vandaar dat ik misschien beter een "all round " lens neem of niet?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Sportfotografie

    Als de sporten die jij noemt zich buiten afspelen zou je kunnen kijken naar de Nikon 70-300 VR. Ik gebruik deze zelf naar tevredenheid af en toe voor voetbal- en wielrennen. Zolang de lichtomstandigheden goed zijn is dit een prima objectief.
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: Sportfotografie

      Zo een lens heb ik al eens kunnen gebruiken maar dan kwam ik wel toto de vaststelling wanneer ik wielrennen schiet kom ik er niet met de 70 want de renners passeren dan te dicht...
      Vandaar dat ik misschien zat te denken aan een 18-250 maar als ik geen statief gebruik zal ik te veel bewegen ?
      Sorry voor de bijkomende vragen maar het is zo een moeilijke keuze

      Comment


      • #4
        Re: Sportfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Rangersman Bekijk bericht
        Zo een lens heb ik al eens kunnen gebruiken maar dan kwam ik wel toto de vaststelling wanneer ik wielrennen schiet kom ik er niet met de 70 want de renners passeren dan te dicht...
        Vandaar dat ik misschien zat te denken aan een 18-250 maar als ik geen statief gebruik zal ik te veel bewegen ?
        een 18-250 heeft een groot bereik, maar dat gaat ten koste van de kwaliteit, de lichtgevoeligheid en de snelle focus...

        misschien kan je wel nog leven met een matige kwaliteit, doch met een trage focus zal je de foto missen...

        d'r zit niets anders op dan lenzen te wisselen... daar dient een DSLR ook voor... Dan gebruik je de éne lens and weer de andere...

        voor mij zijn er twee geschikte lenzen: nikon 70-300 VR en een 70-200mm f2.8 (sigma of nikon), maar geen superzoom...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Sportfotografie

          Hoe kleiner het bereik hoe sneller de focus ? (al is het goed begrijp )
          Is er nog iets kleiner dan een 125 maar toch nog deftig van zoom en focus

          Comment


          • #6
            Re: Sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Rangersman Bekijk bericht
            Hoe kleiner het bereik hoe sneller de focus ? (al is het goed begrijp )
            Is er nog iets kleiner dan een 125 maar toch nog deftig van zoom en focus
            je kit lens... heeft een 3 X zoom, das deftig qua zoom...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Sportfotografie

              Voor dat wielrennen kan je dan toch prima je 18-55 gebruiken als de renners dichtbij passeren? Voor voetbal en hockey de 70-300 VR, of zie ik dit verkeerd? Het gaatje tussen de 55 en de 70mm is te verwaarlozen.
              http://www.mariorentmeester.nl &
              http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
              | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

              Comment


              • #8
                Re: Sportfotografie

                Koop een 70-200mm nikon of sigma, een 70-200mm is ideaal voor zowat alles, snelle autofocus, mooi bereik en kan tegen wat slecht weer. En het is 2.8 dus zelfs bij weinig licht kan je betere foto's trekken dan met een 70-300mm, maar geloof mij niet vraag het aan elke sportfotograaf die hebben er allemaal 1.

                Comment


                • #9
                  Re: Sportfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rangersman Bekijk bericht
                  Hoe kleiner het bereik hoe sneller de focus ? (al is het goed begrijp )
                  Is er nog iets kleiner dan een 125 maar toch nog deftig van zoom en focus
                  neenee, helemaal niet

                  snelheid hangt af van lens tot lens, en is véél minder afhankelijk van brandpuntsafstand, body of lichtsterkte
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sportfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                    Koop een 70-200mm nikon of sigma, een 70-200mm is ideaal voor zowat alles, snelle autofocus, mooi bereik en kan tegen wat slecht weer. En het is 2.8 dus zelfs bij weinig licht kan je betere foto's trekken dan met een 70-300mm, maar geloof mij niet vraag het aan elke sportfotograaf die hebben er allemaal 1.
                    70-200!
                    En dan neem je de wielrenner wat vroeger hé, als hij wat verder weg is.
                    ALS je ijshockey bedoelt ben je met geen enkele andere lens goed behalve een 24-70 2.8 maar dan heb je zoom tekort in de meeste omstandigheden!

                    Grtz,
                    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                    BE-Wommelgem
                    .: 20D & D700 :.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sportfotografie

                      bedankt al voor de reacties
                      Ik bedoelde veldhockey sorry
                      Als ik een 70-200 neem dan kan ik de renners niet van dichtbij trekken , zet ik mijn 18-55 erop kan ik ze niet van ver hebben
                      En het probleem is ook ik begin nog maar net mijn sportfotografie en zeker bij wielrennen heb je maar een kans voor een goede foto, als ik dan van lens moet gaan veranderen daat weet iedereen , das onmogelijk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sportfotografie

                        Persoonlijk vind ik het zonde van het geld om bijvoorbeeld eerst een Tamron 18-270 VC te kopen om vervolgens te concluderen dat deze lens niet voldoet aan jou verwachtingen. Overigens is niet gezegd dat dit daadwerkelijk zo is, want misschien voldoet de lens wel uitstekend.

                        Het hangt er ook vanaf wat voor soort foto's je wil maken. Wil je een detailshot maken van een gezichtuitdrukking (70-200), of wil je een compleet peloton op de plaat vastleggen (18-55).
                        http://www.mariorentmeester.nl &
                        http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
                        | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sportfotografie

                          Euhm ik heb vele wielerwedstrijden getrokken met mijn 70-200mm, en een 18-105 combinatie. Ik snap niet dat je een wielerwedstrijd met een 70-200mm niet dicht genoeg trekt, gebruik dan je voeten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sportfotografie

                            Kheb me wat verkeerd uitgedrukt
                            Ik bedoelde dat als de renners dichtbij zijn dat ik dan met een 70-200 TE dicht ben
                            Dat ik bijvoorbeeld enkel het bovenlichaam heb...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sportfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rangersman Bekijk bericht
                              Kheb me wat verkeerd uitgedrukt
                              Ik bedoelde dat als de renners dichtbij zijn dat ik dan met een 70-200 TE dicht ben
                              Dat ik bijvoorbeeld enkel het bovenlichaam heb...
                              klopt... dan moet je wisselen... een sportfotograaf heeft twee toestellen bij...

                              trouwens de mooiste foto's worden van op afstand getrokken, van dichtbij heb je een zijdelingse foto, van ver, zit je er veel meer recht op...

                              als iedereen je zegt: koop een 70-200mm of een 70-300mm... dan moet je gewoon een 18-270mm kopen
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X