Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoformaat niet juist bij afdrukservice?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoformaat niet juist bij afdrukservice?

    Hallo,

    Als ik mijn foto's opstuur naar een afdrukservice zoals kruidvat en dergelijke merk ik dat de formaten niet kloppen.Wanneer ik om 10x15cm foto's vraag,krijg ik bv 10x12.5(ongeveer)Ik weet dat dit aan de vehouding van de ccd ligt,maar is hier geen mouw aan te passen bv met photoshop??
    Thx
    Vitarake
    Vitarake


    Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

  • #2
    Toch wel...
    Ofwel kies je voor een afdruk met witte boorden, links en rechts :
    dan pas je de canvasgrootte aan naar verhouding 3:2, door links en rechts een stuk wit toe te voegen.
    Van zodra uw foto verhouding 3:2 heeft, zal je niks meer verliezen.
    Er staat natuurlijk niet méér foto op dan op uw afdruk 10x12.5. Er staan enkel witte boorden bij.
    Ofwel kies je om uw foto formaatvullend op 10x15 af te drukken, maar dan moet je zelf onder en boven een stuk wegcroppen, zodat uw foto 'slanker' wordt, verhouding 2:3 ipv 3:4.
    Dit is niet altijd mogelijk, want je verliest informatie onder en/of bovenaan.
    Je kan daar natuurlijk rekening mee houden bij het maken van de foto, maar dit is niet altijd evident.

    Bemerk wel dat ik spreek over "landscape"-foto's als ik het heb over bvb onder en boven wegcroppen.
    Voor een portrait-opname is dit uiteraard links en rechts.
    Originally posted by vitarake
    Hallo,

    Als ik mijn foto's opstuur naar een afdrukservice zoals kruidvat en dergelijke merk ik dat de formaten niet kloppen.Wanneer ik om 10x15cm foto's vraag,krijg ik bv 10x12.5(ongeveer)Ik weet dat dit aan de vehouding van de ccd ligt,maar is hier geen mouw aan te passen bv met photoshop??
    Thx
    Vitarake
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Je kan in PS ook een selctie maken door de rechthoekig selectietool vast te zetten in een 2 op 3 verhouding (of 3 op 2). Dan maak je je selectie en plak je die in een nieuwe foto. Dan zullen de foto's perfect 10x15 afgedrukt kunnen worden. Je camera neemt immers opnamen van 4 op 3...

      Zie ook : http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=37594
      This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
      My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

      Comment


      • #4
        bij www.pixum.nl printen ze je foto zoals je em aflevert

        in hun uploadsoft zit een handig 3/2-croptool
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          Dat is juist Vitaraka zijn probleem ; hij wil ze niet op 10x12.5, maar op 10x15 afdrukken.
          Originally posted by Dirtyharry71
          bij www.pixum.nl printen ze je foto zoals je em aflevert
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Bij de online foto labo's bv Fujiprint..daar kan je zien welke de juiste afmetingen je foto's minimum moeten hebben om correct te worden afgewerkt. Je kan je foto automatisch passend maken in photoshop. File..Automate..fit image..en hier vul je de gewenste afmeting in.

            Groetjes Ronny

            Comment

            Working...
            X