Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 20mm F1.8 EX DG Asp RF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 20mm F1.8 EX DG Asp RF

    Iemand enige ervaring met deze lens? Niet te duur (365 € Corné Van Iperen) en toch lichtsterk. Europese lens van het jaar 2001-2002. Waar zit het addertje?
    mijn fotosite

  • #2
    Originally posted by JanVG
    Iemand enige ervaring met deze lens? Niet te duur (365 € Corné Van Iperen) en toch lichtsterk. Europese lens van het jaar 2001-2002. Waar zit het addertje?
    De Nikon 20mm 2,8 is niet veel duurder, en daar zijn heel lovende commentaren en voorbeeldfoto's te vinden. Van de Sigma variant (die wel lichtsterker is) heb ik een negatieve critiek gehoord, maar ik weet niet of die betrouwbaar was (geen voorbeeldfoto's of meetresultaten)

    Tweede voordeel van de Nikon IMHO is de filtermaat van 62mm ipv 82mm die je telaat om veel goedkopere filters te kopen (kan vlot 100 euro schelen op een set filters)

    Bovendien zou je de Olympus WCON08B breedhoekvoorzet van uitstekende kwaliteit zonder verlies aan lichtopbrengst van je lens kunnen gebruiken als je die nog ergens in de kast hebt liggen om als je het nodig hebt nog iets verder in breedhoek te gaan op een Nikon heb je dan dezelfde beeldhoek van 24 mm op 35 mm film. (ipv 30 mm)

    Comment


    • #3
      Visio,
      Ik ben (helaas voor deze lenskeuze) een "canonian", dus met jouw advies betreffende Nikon ben ik niet veel. Maar toch bedankt hoor. 'k Vroeg me wel af wat de "Olympus WCON08B" is. Is dat een voorzetlens die je op het objectief vooraan schroeft?
      mijn fotosite

      Comment


      • #4
        Originally posted by JanVG
        'k Vroeg me wel af wat de "Olympus WCON08B" is.
        Is inderdaad een wide-angle converter die je op het objectief schroeft.

        Wat betreft de 20 van Sigma, heb ik eerlijk gezegd niets dan goeds gehoord. Foto's heb ik er helaas nog niet veel van gezien. Qua prijs zit deze lens heel goed, maar ik ben benieuwd of ze wide genoeg zal zijn voor jou. Ik moet zeggen dat ik mijn 17-40 heel vaak op 17mm gebruik, en dat scheelt al wat met 20mm. Ben je een scherptefreak, dan moet je niet twijfelen. De 17-40 is een fantastische lens, maar het blijft een compromis waar de prime geen last van heeft.

        Overigens, als je bij Canon dergelijke primes zoekt van hoge kwaliteit, betaal je een veelvoud van dit.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Ik weet dat het een compromis is, maar denk niet dat er een wijdere, betaalbare lichtsterke prime (mag eventueel wel 2.8 zijn) is van minder dan 20 mm. Of heeft er iemand anders een idee?
          mijn fotosite

          Comment


          • #6
            Sigma heeft nog de 14 f2.8, en de fisheye 15 f2.8.
            De 14mm is een heel stuk duurder, de fisheye 15mm geeft de typische vervormingen.
            Originally posted by JanVG
            Ik weet dat het een compromis is, maar denk niet dat er een wijdere, betaalbare lichtsterke prime (mag eventueel wel 2.8 zijn) is van minder dan 20 mm. Of heeft er iemand anders een idee?
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Jammer voor de Cannonians .. maar voor Nikon bestaat er de heel betaalbare Nikon 10.5/2.8 G ED AF DX Fisheye-Nikkor Lens. deze is circa 200 euro duurder dan de 20 mm lens.

              Voor De Cannians en Nikonians is er nog een lens op het Sigmafront die net goedkoper is als de 20 mm: de Sigma 15mm f/2.8 EX Fisheye f/Nikon AF

              van beide vermelde lenzen heb ik nog geen review gelezen, heb ze nog niet in m'n handen gehad en er nog geen foto's van gezien, maar ik heb de bestelling van de 15-30 toch even "on hold" gezet, want deze lenzen doen me watertanden wat de specs betreffen

              Comment


              • #8
                heeft sigma dan geen 15mm f2.8 voor ongeveer 550 euro ?

                Originally posted by JanVG
                Ik weet dat het een compromis is, maar denk niet dat er een wijdere, betaalbare lichtsterke prime (mag eventueel wel 2.8 zijn) is van minder dan 20 mm. Of heeft er iemand anders een idee?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by PhilippeVDP
                  heeft sigma dan geen 15mm f2.8 voor ongeveer 550 euro ?
                  Ja, maar dat is een (diagonale) fisheye.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    En is dat een bezwaar?
                    mijn fotosite

                    Comment


                    • #11
                      En dat je zelf moeten uitmaken
                      Gezien je deze lens blijkbaar wil gebruiken om een stuk uit uw beeld te croppen, en zo een grotere brandpuntsafstand simuleren, vraag ik mij af of de kromme lijnen (typisch voor die FE) niet storend gaan werken.

                      Een grotere beeldhoek dan die 180° kan je je alvast niet wensen... (behalve dan met een 8mm circular FE of zo).

                      EDIT
                      Ik dacht even dat ik met een post van iemand anders aan het verwarren was (http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=38193), maar het was ook ene van jou
                      Originally posted by JanVG
                      En is dat een bezwaar?
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 20mm F1.8 EX DG Asp RF

                        Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                        Jammer voor de Cannonians .. maar voor Nikon bestaat er de heel betaalbare Nikon 10.5/2.8 G ED AF DX Fisheye-Nikkor Lens. deze is circa 200 euro duurder dan de 20 mm lens.

                        Voor De Cannians en Nikonians is er nog een lens op het Sigmafront die net goedkoper is als de 20 mm: de Sigma 15mm f/2.8 EX Fisheye f/Nikon AF
                        Beide lenzen die je opnoemt zijn fisheyes, terwijl die 20mm's "gewoon" groothoeken zijn en dus veel minder last van vervorming van je beeld. Kies dus niet zomaar een extreme groothoek uit...

                        Ik ben eigenlijk ook aan het rondkijken voor een groothoek, voor op mijn analoge camera. Zal wsch. toch wel de 20mm/2,8 van Nikon worden, heel wat compacter dan de 20mm/1,8 van Sigma, die dubbel zo groot is als de Nikon.

                        Hoe zit het eigenlijk die Nikon 10,5mm/2,8 ? Die heeft het toevoegsel DX, dat duidt op een lens die geoptimaliseerd is voor gebruik met een DSLR, maar kun je die dan ook nog gebruiken op een analoge camera? Of krijg je dan vignettering en andere "problemen". Misschien niet meer volledig on-topic, maar ik wou het gewoon effie weten...
                        "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 20mm F1.8 EX DG Asp RF

                          Ik zag dat je belangstelling hebt voor de 20 van Nikon. Ik heb hem gehad, in vergelijking met de 20-35 AF-D is hij echt niks beter. Wel compacter natuurlijk. Ik verkoop mijn 20-35 omdat ik ook de 17-35 (dubbel) heb.
                          De Sigma 20 is duidelijk zachter en net zo groot als de zoom van Nikon.
                          Ik vraag 650 voor de lens maar die staat al even te koop dus ik wil misschien wel voor ons beiden interessante deal maken!
                          Overigens is bijvoorbeeld de 1,4 28 helemaal open ook geen wereldwonder maar op 1,8 is die wel veeeeeel scherper dan de Sigma 1,8 20 en 1,8 28mm.
                          Last edited by Spanjaart; 25 september 2004, 18:20.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 20mm F1.8 EX DG Asp RF

                            ik heb een 20mm 1.8 van sigma, hij is niet snel, maar dat doet mij niets, hij moet ook vaak niet veel scherpstellen omdat je met groothoek werkt, bij tele ligt het scherpstel bereik heel anders. Ik gebruik deze lens bijna atlijd, omdat hij zeker wel intressant wordt met een 1.6 vergrotingsfactor. Over scherpte heb ik niks te klagen, op 5.6 is hij supersscherp. Op 2.8 is hij ook nog zeer goed te doen, alleen op 1.8 is er weinig scherpte diepte vanzelfsprekend.

                            Ik zal enkele foto's posten.

                            op F1.8

                            klik 1

                            klik 2

                            klik 3

                            klik 4

                            klik 5

                            Dus wel handig voor nachtopnames zonder statief

                            op F22:

                            klik 1

                            klik 2

                            op 5.6

                            op klik 1
                            Last edited by Maarten_T; 30 januari 2005, 18:30.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 20mm F1.8 EX DG Asp RF

                              'k Gebruik deze lens op een Canon 300D.
                              Een heel goede lens.

                              Bij de grootste opening (1.8) is die iets minder scherp (in de hoeken ).
                              Ik bedoel : wel goed maar verwacht er geen wonderen van aan 1.8.

                              Eens je voorbij de 2.8 bent is het een heel voorbeeldige en scherpe lens.

                              Denk maar zo : Het is een topper vanaf 2.8 en hoger, doch ben je in nood door gebrek aan licht dan heb je een toch nog een goede 1.8 bij de hand.

                              'k heb ook de Sigma 15mm fisheye. Die is heel leuk. Maar de vervormingen vragen meer nabewerking.


                              Groetjes

                              Skitch
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X