Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mac probleem

    Hallo,

    ik heb juist een probleem gehad met mijn iMac plots werd het scherm donkerder en kwam er een melding in 5 talen midden op het scherm dat er zich een probleem heeft voorgedaan en dat er een shutdown moest gedaan worden via de startknop achteraan het scherm en terug herstarten.
    hij start terug normaal op maar nu staat er plots een icoon mac HD op mijn bureaublad en is de mapstruktuur in finder anders.
    iemand enig idee hoe dit komt ?
    Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

  • #2
    Re: Mac probleem

    Lang geleden dat ik dat nog eens gezien heb, eigenlijk sinds OSX 10.3 niet meer.
    Welke Mac, welke OS?
    Ben je vertrouwd met Single-User Mode, want in jouw geval zou ik beginnen met een z.g. FSCK.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Mac probleem

      is een I5 iMac27 met snow leopard en ik ben kompleet nieuw op mac en snap er buiten normaal gebruik nog geen jodel van.
      Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

      Comment


      • #4
        Re: Mac probleem

        fsck in single-user mode

        1. Zet je Mac helemaal uit;
        2. Start op, en houd daarbij de cmd-toets en de S toets ingedrukt
        3. Je krijgt een zwart scherm, waarover witte tekst begint te lopen; je mag die twee toetsen (cmd-S) nu loslaten
        4. Bij de prompt (#) tik je /sbin/fsck -fy (opgelet voor twee zaken: a) als je een AZERTY klavier hebt, zitten die verschillende tekens niet op de plaats zoals op het klavier staat aangeduid; b) alles wordt aaneen getikt, behalve een spatie tussen de k en het - teken.
        5. <enter> of <return> en het commando begint z'n ding te doen.
        Wellicht krijg je op het einde van de rit zoiets als:
        ****FILE SYSTEM WAS MODIFIED****
        In dat geval raad ik je aan om na de prompt (#) opnieuw hetgeen ik hier boven schrijf uit te voeren.
        Maar als je krijgt:
        The volume <naam van volume> was OK of iets in die aard, dan tik je
        reboot (gevolgd door return of enter)
        en je Mac start weer op de normale manier op.

        Hopelijk is het daarmee van de baan. Heb je toevallig iets aan de hardware veranderd? Dit kun je (zeer uitzonderlijk) krijgen bij het steken van extra geheugen, of zelfs bepaalde harde schijven aan je Mac aankoppelen, hoewel dat echt zeldzaam is hoor.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Mac probleem

          straks eens proberen
          nee ik was gewoon een finder venster aan het openen om wat foto's over te zetten op de netwerk hdd
          Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

          Comment


          • #6
            Re: Mac probleem

            Misschien een kleine kink in de kabel met die netwerk hdd, weet het ook niet, maar raad je toch die fsck aan.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Mac probleem

              ja ik ga dat seffens eerst uitvoeren.
              in ieder geval hartelijk bedankt voor de hulp
              Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

              Comment


              • #8
                Re: Mac probleem

                Geen probleem; d'er zijn hier trouwens nog ervaren Mac-kers, die je in geval van nood best kent.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Mac probleem

                  juist uitgevoerd en "volume mac hd appears to be OK" waarschijnlijk zal het dan wel van die netwerk hdd gekomen zijn

                  nu nog een stomme vraag: sinds die melding staat en een icoon van Mac HD op mijn bureuablad maar ik krijg dat niet terug weg
                  Last edited by Peke; 3 april 2011, 18:36.
                  Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mac probleem

                    OK, da's uitstekend, wat de toestand van je directory betreft!

                    Dat icoontje staat er bij mij altijd op (trouwens vervangen door het icoon van een iMac), omdat ik dat zo wil, maar d'er is een manier om 'm te verbergen. Alleen ben ik vergeten hoe... Ik zoek wel verder uit, en anders zal een andere bereidwillige Mac-ker met de oplossing komen aandraven.

                    EDIT: oplossing!
                    Op de Finder (bureaublad) Finder(menu)>Voorkeuren>Algemeen (tab)>Toon deze onderdelen op bureaublad
                    (en dan harde schijven afvinken)
                    Last edited by LesC; 3 april 2011, 19:03.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mac probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      OK, da's uitstekend, wat de toestand van je directory betreft!

                      Dat icoontje staat er bij mij altijd op (trouwens vervangen door het icoon van een iMac), omdat ik dat zo wil, maar d'er is een manier om 'm te verbergen. Alleen ben ik vergeten hoe... Ik zoek wel verder uit, en anders zal een andere bereidwillige Mac-ker met de oplossing komen aandraven.

                      EDIT: oplossing!
                      Op de Finder (bureaublad) Finder(menu)>Voorkeuren>Algemeen (tab)>Toon deze onderdelen op bureaublad
                      (en dan harde schijven afvinken)
                      om die hd te verstoppen:
                      finder
                      finder voorkeuren onder de naam finder in het menu
                      in het venster dat opent de knop algemeen kiezen, hier het gewenste uitvinken.

                      xs ermee

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mac probleem

                        bedankt ! daar had ik me anders nog rot achter gezocht
                        Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

                        Comment

                        Working...
                        X