Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SSD + Lightroom fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SSD + Lightroom fotobewerking

    Onlangs heb ik mij een SSD aangeschaft (120GB OCZ). Die heb ik in mn Vaio gestoken en de Blu ray brander heb ik er ook uit gehaald en vervangen door een 1TB schijfje.

    Dit is voor mij alvast een droomcombinatie. Wat een snelheid + overvloed aan opslag (relatief gezien voor een laptop)
    Nu zit ik met fotobewerkingen echter nog altijd met mijn RAW foto's op mijn HDD van 1TB omdat mijn 120GB SSD snel zou vol zitten als ik die daarop zette.

    Daarnaast ben ik bezig met wat filmpjes te bewerken in Premiere Pro en After Effects en heb (om eens uit te testen) alle bronbestanden op mijn SSD gezet en wauw
    Zonder overdrijven, dit geeft een astronomisch groot snelheidsverschil (previews renderen etc. minstens 10x zo snel)

    Nu zou ik dit ook willen doen met mijn foto's in Lightroom. En nu komt de hamvraag...
    Kan ik mijn foto's importeren in Lightroom vanop mijn SSD, en na de bewerkingen de hele catalogus van mijn SSD naar HDD overzetten zonder te moeten exporteren en opnieuw importeren?
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: SSD + Lightroom fotobewerking

    Come for help, be inspired. The Adobe Community is the place to ask questions, find answers, learn from experts and share your knowledge. We have everything to help you get started, learn how to's, tips and tricks, and unlock your creativity.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: SSD + Lightroom fotobewerking

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Bedankt
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: SSD + Lightroom fotobewerking

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        O
        Nu zou ik dit ook willen doen met mijn foto's in Lightroom. En nu komt de hamvraag...
        Kan ik mijn foto's importeren in Lightroom vanop mijn SSD, en na de bewerkingen de hele catalogus van mijn SSD naar HDD overzetten zonder te moeten exporteren en opnieuw importeren?
        ik zou dat niet doen... zet gewoon je catalogus en je temporary files (previews enzo) op de SSD, de foto's laat je op de grote disk staan, die worden alleen maar éénmalig aangesproken als je d'r iets mee doet... rest gebeurt in de catalogus... bij mijn weten...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: SSD + Lightroom fotobewerking

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          die worden alleen maar éénmalig aangesproken als je d'r iets mee doet... rest gebeurt in de catalogus... bij mijn weten...
          constant dus tijdens het bewerken van bvb een batch van 200 foto's
          want op dat moment doe ik wel om de seconde iets met een foto...

          bvb voor witbalans aan te passen, moet hij toch info gaan halen uit de RAW foto, dewelke dan op de HD staat, en niet op de SSD?
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: SSD + Lightroom fotobewerking

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            constant dus tijdens het bewerken van bvb een batch van 200 foto's
            want op dat moment doe ik wel om de seconde iets met een foto...

            bvb voor witbalans aan te passen, moet hij toch info gaan halen uit de RAW foto, dewelke dan op de HD staat, en niet op de SSD?
            dat zit dan al in het geheugen... en hij schrijft dat weg in een file in de catalogus...
            kijk hier eens... daar spreken ze ook alleen maar van de previews, raw cache en catalog

            hier raden sommigen het zelfs helemaal af
            Last edited by d_oracle; 1 april 2011, 13:10.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: SSD + Lightroom fotobewerking

              Dat kan niet kloppen volgens mij. Ik gebruik zelf LR niet maar concurrent Aperture maar het principe is toch hetzeflde.

              Telkens je een foto aanpast dan moet LR naar de originele RAW gaan en alle aanpassingen die je hebt ingesteld opnieuw toepassen. Als hij dat op de preview doet dan klopt toch niet echt.

              Ik weet niet hoe LR werkt maar in Aperture kan je die preview als een kleiner formaat instellen (vb 2 MP) voordeel is previews worden sneller aangemaakt en nemen minder plaats in. Nadeel bij het inzoomen moet je een nieuwe preview maken.

              Maar als,je niet alle wijzigingen in een foto tegelijkertijd maakt, dan moeten volgens meerdere previews worden gemaakt en moet je steeds naar de originele RAW.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: SSD + Lightroom fotobewerking

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Dat kan niet kloppen volgens mij. Ik gebruik zelf LR niet maar concurrent Aperture maar het principe is toch hetzeflde.

                Telkens je een foto aanpast dan moet LR naar de originele RAW gaan en alle aanpassingen die je hebt ingesteld opnieuw toepassen. Als hij dat op de preview doet dan klopt toch niet echt.
                lees de links eens...
                lightroom werkt niet op de preview, lightroom schrijft een metafile... en laat de raw in originele vorm
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: SSD + Lightroom fotobewerking

                  Ja net zoals Aperture dus, en dus moet hij steeds weer de RAW uitlezen bij elke bewerking die je doet.

                  Vandaar lijkt het mij dat je snelheidswinst maakt als je tijdelijk de RAWs op de SSD zet.
                  Maar ik begrijp dat dit ook veel werk is, om die dan telkens te verplaatsen achteraf.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment

                  Working...
                  X