Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio van 4x4 zinvol?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studio van 4x4 zinvol?

    Onlangs heb ik een bericht gepost naar de ideale afmetingen van een studio. Blijkt dat je toch een ruimte van 4x8m nodig hebt. Dit heb ik echter niet ter beschikking; De enige ruimte die ik kan vrijmaken is 4x4m.

    Is dit zinvol, of maak ik dan beter gewoon geen studio?

    Wat zou ik wel/niet kunnen fotograferen met mijn 4x4m?

  • #2
    Re: Studio van 4x4 zinvol?

    4 bij 4

    puur portret werk, full body wordt moeilijk.
    product fotografie
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Studio van 4x4 zinvol?

      Denk dat je met 4x4 toch wel al wat kan (zoals david_ve al antwoordde) - maar vooral de hoogte is dan belangrijk ?
      Met heel laag plafond zit je ook beperkt en is het misschien niet de moeite om de ruimte in te richten en te investeren (afhankelijk wat je wil fotograferen natuurlijk)..
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: Studio van 4x4 zinvol?

        je mag toch rekenen dat je je onderwerp een 1.5 meter voor de achtergrond zet om schaduwen te vermijden, dan kan je maximaal 2.5 afstand van je model nemen. Dat is eerder weinig. Op zich is dat geen reden om het niet te doen, de mensen die met hun beperkingen leren werken leveren vaak mooie dingen af.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Studio van 4x4 zinvol?

          Mijn studiootje heeft ook slechts dezelfde grootte. Als je maar kan beschikken over dergelijke ruimte, dan schik je jezelf naar de mogelijkheden die je hebt en je probeert het op te lossen met creatieve ideeën (omdat full-body dan inderdaad bijna niet mogelijk is maak je meer portretfoto's, halftotalen, opnamen met zittende modellen, ...). Je moet dan ook wat kritischer zijn met het opstellen van je lampen enz.... Is dit een nadeel? Soms wel, vaak ook niet. Het komt erop aan om de ideeën die je wenst uit te voeren van tevoren goed in te schatten qua ruimte, lichtplaatsing e.d. of ze soms ook van tevoren even uit te proberen.
          Mijn kleine studiootje bezorgt mij totnogtoe geen frustraties, het is er leuk fotograferen. En wil ik full-body opnamen, dan ga ik tijdens de lente-/zomermaanden naar buiten. Da's dan weer eens wat anders.

          Omdat de ruimte maar klein is, moet je wel oppassen voor de 'lichtcontrole/beheersing'. Daarom heb ik mijn ruimte voorzien van middelgrijze muren. De zijkanten hebben beiden lange rails aan het plafond waaraan witte en zwarte doeken hangen (van plafond tot vloer). Daarmee verkrijg je een behoorlijk goede controle van de lichtweerkaatsingen. De achtergrond is een ophangsysteem met 3 papierrollen, 2,7 m breedte.

          Hopelijk heb je wat aan deze info.

          Alvast veel succes met de studio en het fotograferen.

          Guy
          www.guydewestelinckfotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Studio van 4x4 zinvol?

            Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
            Mijn studiootje heeft ook slechts dezelfde grootte. Als je maar kan beschikken over dergelijke ruimte, dan schik je jezelf naar de mogelijkheden die je hebt en je probeert het op te lossen met creatieve ideeën (omdat full-body dan inderdaad bijna niet mogelijk is maak je meer portretfoto's, halftotalen, opnamen met zittende modellen, ...). Je moet dan ook wat kritischer zijn met het opstellen van je lampen enz.... Is dit een nadeel? Soms wel, vaak ook niet. Het komt erop aan om de ideeën die je wenst uit te voeren van tevoren goed in te schatten qua ruimte, lichtplaatsing e.d. of ze soms ook van tevoren even uit te proberen.
            Mijn kleine studiootje bezorgt mij totnogtoe geen frustraties, het is er leuk fotograferen. En wil ik full-body opnamen, dan ga ik tijdens de lente-/zomermaanden naar buiten. Da's dan weer eens wat anders.

            Omdat de ruimte maar klein is, moet je wel oppassen voor de 'lichtcontrole/beheersing'. Daarom heb ik mijn ruimte voorzien van middelgrijze muren. De zijkanten hebben beiden lange rails aan het plafond waaraan witte en zwarte doeken hangen (van plafond tot vloer). Daarmee verkrijg je een behoorlijk goede controle van de lichtweerkaatsingen. De achtergrond is een ophangsysteem met 3 papierrollen, 2,7 m breedte.

            Hopelijk heb je wat aan deze info.

            Alvast veel succes met de studio en het fotograferen.

            Guy
            + 1 en dan is mijn kleine studio amper 3/4, voor Full Body kan ik op 15' mijn leefruimte omtoveren tot 9,5/5. Heb hiervoor wel m'n vrouwtje moeten overhalen om een achtergrondrolsysteem op een subtiele manier te mogen bevestigen in de living
            Met behulp van enkele stevige achtergrondrollen supports en zwarte / witte doeken voor de zijwanden verberg ik het niet verplaatsbare meubilair.
            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

            BD1614BE

            Comment


            • #7
              Re: Studio van 4x4 zinvol?

              het kan zeker, ik werk ook met zulk een ruimte sinds eind vorig jaar.
              Veel erger is dat ik van een ruimte van 15 meter op 8 meter kom. Er kon een auto in de vorige ruimte die ik benutte en dan is het wel even aanpassen nu.

              Maar het gaat !
              EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
              https://sites.google.com/view/pdh65/

              Comment


              • #8
                Re: Studio van 4x4 zinvol?

                Oorspronkelijk geplaatst door 3zzzie Bekijk bericht
                - De enige ruimte die ik kan vrijmaken is 4x4m. Is dit zinvol, of maak ik dan beter gewoon geen studio?
                - Wat zou ik wel/niet kunnen fotograferen met mijn 4x4m?
                - beter iets dan niets zou ik zeggen
                - het enige wat ik kan bedenken is groepen in full-body

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                full body wordt moeilijk
                moeilijk maar niet onmogelijk

                Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                maar vooral de hoogte is dan belangrijk ?
                inderdaad, hoogte is ook belangrijk, minimum 2m, meer is beter (ook afhankelijk vd grootte van je model )

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                - je mag toch rekenen dat je je onderwerp een 1.5 meter voor de achtergrond zet om schaduwen te vermijden
                - dan kan je maximaal 2.5 afstand van je model nemen. Dat is eerder weinig
                - 1m a 1m50 is haalbaar
                - een 28mm (op crop) is nét te doen voor full-body (mét ruimte boven/onder, maar terug, afhankelijk vd grootte van je model)

                Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                Je moet dan ook wat kritischer zijn met het opstellen van je lampen enz....
                Omdat de ruimte maar klein is, moet je wel oppassen voor de 'lichtcontrole/beheersing'. Daarom heb ik mijn ruimte voorzien van middelgrijze muren.
                En dit zegt het dus allemaal: heel kritisch je lampen opstellen zodat je je licht 100% onder controle hebt !
                In de +- zelfde kleine ruimte kan ik met 2 strobes (+gobo) de achtergrond effen wit flitsen zonder overstraling te hebben op mijn model, dan 2 studioflitsen (met softboxen) aan de ene kant + een grote reflektor aan de andere kant en dan kan ik full-body van 1m65 trekken. (op 28mm, op crop camera)

                Comment

                Working...
                X