Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

step down

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • step down

    Hoi iedereen, vroeg mij laatst enkele dingen af...
    Ivm deze step-down ring: http://www.fotoshopaalten.nl/step-do...-52-p-966.html.

    -> Kan deze gebruiken worden om een een objectief met een kleinere filtermaat op een ander objectief te schroeven? Of is deze door de schroefdraad enkel te gebruiken voor filters?!


    Nog een vraagje, ben niet zeker of ik hiervoor in het juiste onderdeel zit maar goed...
    Is deze http://www.fotokonijnenberg.be/searc...t=rel&items=20 stevig genoeg om een speedlite 430exII te houden?

  • #2
    Re: step down

    Deze dient om een grotere filter op een kleiner objectief te zetten, omgekeerd gaat niet. Een omkeerring is wat je zoekt om een 50mm omgekeerd op een ander objectief te zetten voor macro bvb.

    Comment


    • #3
      Re: step down

      Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
      Deze dient om een grotere filter op een kleiner objectief te zetten, omgekeerd gaat niet. Een omkeerring is wat je zoekt om een 50mm omgekeerd op een ander objectief te zetten voor macro bvb.
      Is het niet net omgekeerd? Zo staat het op de site:

      "Verloop ring om van een KLEINERE filter doorsnede, naar een GROTERE lens te gaan. Dus van een 67 mm lens in combinatie met een 52mm filter."

      Een omkeerring dient toch om je lens omgekeerd op de body te zetten?!
      Of ben ik nu weer mis?!

      Comment


      • #4
        Re: step down

        Ik begin het te snappen denk ik...
        Eerst moet er een step-down ring op de camera geschroefd worden (67-52), dan daarop zoiets: http://fotofilter.nl/product_info.ph...h5vboph71h94u6(macro omkeerring 52mm).
        Hierdoor zou ik mijn 50mm dus als voorzetlens kunnen gebruiken, juist?!

        Comment


        • #5
          Re: step down

          De grootste filtermaat is deze van het objectief,de kleinste de flter.
          Step down dus 67 naar 52 of wat het ook is.
          Kan wel vignettering geven.
          Om een objectief omgekeerd op een ander te zetten heb je 2x een schroefdraad nodig die in de filterdraad past van beide objectieven.
          Een step down of up :mannetje vrouwtje,
          omkeerring mannetje mannetje.
          Omkeerringen kunnen ook mits de juiste vatting vb Canon,Nikon etc op de body geplaatst worden.
          Er zijn dus twee soorten omkeerringenbjectief omgekeerd op objectief,of objectief omgekeerd rechtstreeks op body;
          Volg je nog ??

          Comment


          • #6
            Re: step down

            Begin het te verstaan
            Dat wist ik dus eerst niet, ik dacht dat men met een omkeerring zo één bedoelde om het objectief omgekeerd op je fototoestel te plaatsen. Wist niet dat er twee soorten omkeerringen bestonden... Wel verwarrend allemaal

            Comment


            • #7
              Re: step down

              Het wordt nog verwarrender als je weet dat filterboer B+W een "step-up" ring aanduidt als "Reduzierring". Vanuit het oogpunt van de filterboer niet onbegrijpelijk: je plaatst immers een kleinere lens op een groter filter....

              Groet Hans.

              Comment

              Working...
              X