Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lubitel 2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lubitel 2

    Ik heb me gisteren een lubitel 2 aangeschaft, gevonden in een kringwinkel.
    Op het eerste zicht werkt alles nog zit zelfs nog een filmpje in! Zal natuurlijk wel allang vervallen zijn. Ik heb op konijnenberg een filmpje gevonden Z/W dat ik denk dat er wel mee gaat. Moet een 120mm zijn. Ik ga er enkel Z/W filmpjes insteken.
    Natuurlijk ik ga van digitaal naar analoog, zal wel een serieuze aanpassing zijn.
    Het is de bedoeling om meer te leren over fotografie, en dit is ideaal denk ik.
    Maar blijkbaar is het toch moeilijk om er nog filmpjes voor te vinden, dus al iemand adresjes weet zijn mag hier altijd posten. En als iemand het toestel kent en tips heeft mag zeker en vast ook hier posten! En nu nog een lichtmeter zoeken van uit die tijd.
    En weet iemand of je nog overal die filmpjes kunt laten ontwikkelen?

    Groeten David
    Photography is a way to see the world in detail.
    Fotograaf op rust


  • #2
    Re: Lubitel 2

    De Lubitel gebruikt gewone 120 rolfilm. Deze is nog volop te verkrijgen in de betere fotozaak. Het ontwikkelen ervan kan je best, indien zwart-wit, zelf doen. Kleurenfilm moet naar het vaklab, met de daaraan verbonden kostprijs.
    Over het toestel nu. Mijn eerste Lubitel kocht ik midden jaren zeventig met mijn bescheiden scholierenbudget. Een fonkelnieuwe Lubitel2 voor 700 frank. tja, het was oostblokspul en dat was goedkoop. remenber Lada en Volga! Ik had het geluk om een goedwerkend en scherp exemplaar te gebruiken. De kwaliteit was ok, het gebruiksgemak minder. Na enkele jaren ruilde ik de camera voor een oude elektrische gitaar. Enkele maanden later had ik er al spijt van. Begin jaren tachtig kocht ik me een Lubitel 166B, toen reeds voor 1400 frank. De nieuwe versie van de Lubitel 2. Meer plastic , zelfs het objectief. De kwaliteit was ver zoek maar heb er toch veel plezier aan beleeft, doch na enkele maanden toch een investering gedaan en een mamiya 645 met 1.7 /80mm gekocht. Dat was een echte camera!
    conclusie: de lubitels zijn fijne hebbedingen en indien je gebruik maakt van hun beperkingen kan je er aparte foto's mee maken. Eigenlijk zo'n beetje als met de Diana en de Holga camera's. Deze gebruiken immers ook dezelfde film. Veel plezier ermee...

    Comment

    Working...
    X