Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk oog gebruik je

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk oog gebruik je

    toen ik voor de eerste keren een camera vastnam, ontdekt ik dat ik geen oog dicht moest knijpen als ik mijn linkeroog gebruikte om door de zoeker te kijken. Ik ben dat dan blijven doen.

    Tijdens mijn studies kreeg ik een heel pak fysiologie en psychologie waarbij we over de functies van de hersenhelften leerden. klik hier voor een korte uitleg. Je ogen worden ook gespiegeld net als de rest van je lichaam, het linkse is verbonden met de rechterhelft en omgekeerd.

    Wie gebruikt welk oog? Ik zie zeer zelden linksogige fotografen.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: welk oog gebruik je

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    toen ik voor de eerste keren een camera vastnam, ontdekt ik dat ik geen oog dicht moest knijpen als ik mijn linkeroog gebruikte om door de zoeker te kijken. Ik ben dat dan blijven doen.

    Tijdens mijn studies kreeg ik een heel pak fysiologie en psychologie waarbij we over de functies van de hersenhelften leerden. klik hier voor een korte uitleg. Je ogen worden ook gespiegeld net als de rest van je lichaam, het linkse is verbonden met de rechterhelft en omgekeerd.

    Wie gebruikt welk oog? Ik zie zeer zelden linksogige fotografen.
    Laat ik nu net mijn linkeroog gebruiken


    P.S.
    De uitleg is een uitleg over het (schijnbare /) verschil tussen dominatie van linker- en rechterhersenhelft.
    Wat is de link met zien met linker- c.q. rechteroog ?
    Of bedoel je dat door het zien met het linker-oog, de rechter hersenhelft domineert ?
    Last edited by JohnB; 17 maart 2011, 17:50.
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

    Comment


    • #3
      Re: welk oog gebruik je

      Ik gebruik mijn rechteroog om door de zoeker te kijken maar hou mijn linker meestal open om eventuele storende elementen op te merken mochten die zich "in beeld" willen bewegen.
      Last edited by on4bam; 17 maart 2011, 22:44.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: welk oog gebruik je

        Rechts als ik sta, en in het MIDDEN als ik zit
        gr, eb

        Comment


        • #5
          Re: welk oog gebruik je

          tja... ook hier over loopt al een draadje op BD.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: welk oog gebruik je

            Gebruik mijn linkeroog, omdat ik zo goed als niets zie door mijn rechteroog

            Vriendelijke groet,

            Hilde
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: welk oog gebruik je

              Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
              Laat ik nu net mijn linkeroog gebruiken


              P.S.
              De uitleg is een uitleg over het (schijnbare /) verschil tussen dominatie van linker- en rechterhersenhelft.
              Wat is de link met zien met linker- c.q. rechteroog ?
              Of bedoel je dat door het zien met het linker-oog, de rechter hersenhelft domineert ?
              de hersenhelften zijn verbonden waardoor ze beiden het beeld verwerken. De keuze voor een bepaald oog is niet echt op basis van je hemisfeer-dominantie, eerder gewoon waar men zich comfortabel bij voelt.

              Fysiologen zijn er niet uit, maar vermoeden dat het toch een verschil maakt met welk oog je kijkt en dus ofwel net iets meer analytisch en rationeel of gevoelsmatig het beeld verwerkt.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: welk oog gebruik je

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Wie gebruikt welk oog? Ik zie zeer zelden linksogige fotografen.
                links !
                Maar "ik draag" ook links

                greetz
                Cheeta
                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: welk oog gebruik je

                  Ik wissel af..

                  Ik gebruik meestal mijn rechteroog (ben sportschutter en gebruik daarbij ook door mijn rechteroog want ben ook rechtshandig), maar heb gemerkt dat mijn linkeroog eigenlijk iets meer dominant is, hoef zoals TS mijn rechteroog dan niet dicht te knijpen als ik door de camera kijk.
                  Van gewoonte kijk ik toch meestal met mijn rechteroog door de camera maar soms betrap ik me erop dat ik met links kijk.. heb nog geen verschil in fotos tussen links/rechts gemerkt dus trek 't me niet zo erg aan of ga er niet speciaal op letten.
                  Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk oog gebruik je

                    Wat gek! Ik werk al meer dan 20 jaar als fotograaf - sinds 10 jaar bijna dagelijks en ik heb me nog nooit afgevraagd met welk oog ik eigenlijk door mijn zoeker kijk. Het is dus mijn linker oog - maar vraag me niet waarom - ik zou het niet weten. Met rechts gaat het niet, geen idee hoezoe.....lach

                    groetjes,
                    Annett

                    Bij Holland Fotostudio krijg je een complete belevenis tijdens je fotoshoot. Onze fotografe zorgt ervoor dat je als een echt fotomodel voor de camera staat.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk oog gebruik je

                      kijk maar eens naar de functies op je toestel, de meeste zitten rechts.
                      dus als je met je linkeroog kijkt.....
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk oog gebruik je

                        Ik kijk ook links... heeel soms rechts valt te zien in welke bochten ik me moet wringen.
                        maar 95% links.

                        Groeten David
                        Photography is a way to see the world in detail.
                        Fotograaf op rust

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk oog gebruik je

                          Ik werk heel graag met men 50mm prime.
                          En dan gebruik ik mijn 2 ogen Rechts TTL.
                          Het leuke aan 50mm is dat het beeld voor beide ogen dan gelijk is. Enkel door de lens is het beeld cropped.

                          Waar ik wel last van heb is men neus
                          Blijkbaar heb ik van nature een vet huidtype en zit ik steeds met een neusafdruk op men schermpje
                          Of ik nu links of rechts van oog gebruik, het blijft een last. Met mijn videocams heb ik daar geen last van.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk oog gebruik je

                            Ik gebruik ze afwisselend.
                            Links als ik mij helemaal op de compositie wil focussen. Dan druk ik het toestel goed dicht tegen mijn hoofd dat er geen licht binnen sijpelt.
                            Rechts als ik met meer tele werk. Dan hou ik mijn linker oog open op het onderwerp te volgen.

                            Comment

                            Working...
                            X