Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kicken op symmetrie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kicken op symmetrie

    Ik volg, prima foto,De symmetrie zit er ietsje naast, maar dat kan je wel herstellen,
    Erg mooie vlakverdeling en symmetrie.
    Schitterend, alleen die zwarte lijn in het midden ongeveer verknoeit de symmetrie.
    Wil je de symmetrie "perfect" hebben bovenaan enkele milimeters eraf doen maar voor de rest gewoon afblijven
    Mooi, ook de kleuren, maar dit vraagt imo wel perfecte symmetrie
    Knap de belijning in een mooie symmetrie vastgelegd
    In de tweede zit er zelfs wat symmetrie
    Wat een symmetrie!
    bewust niet gekozen voor symmetrie? 't is daar anders een ideaal plekje voor.
    Compo in #1 vraagt naar symmetrie, die is er bijna, op enkele cm na
    Een iets lager standpunt had de symmetrie volledig gemaakt.
    een hele mooie symmetrie!
    Juist geen symmetrie.
    Een volmaaktere symmetrie had het nog wat beter gemaakt imo.
    mooie symmetrie. ik duizel ervan
    10/10 voor symmetrie.


    Een kleine oogst aan recente commentaren op symmetrie, allemaal bij verschillende foto's.
    Volstaat dit om de ogen te openen en een kleine discussie op gang te brengen?
    Over symmetrie en niet-symmetrie.
    De haren rijzen mij namelijk ten berge bij al dat gekick op en geleuter over symmetrie.
    Meestal gaat het over architectuurfoto's, maar zelfs bij enkele landschappen en modellen heb ik de drang naar symmetrie gelezen. Dat gaat me werkelijk nogal ver.

    Wat is tenslotte symmetrie? Het exact positioneren van de camera tegenover het onderwerp. De perfectie die de creativiteit plat slaat.
    Laat dat technische truukje eens los, mensen.
    Fotografeer eens doelbewust niet-symmetrisch in omstandigheden die op het eerste gezicht om symmetrie vragen.
    Dat zal in vele gevallen fotografisch boeiender beelden opleveren.
    En dit forum gaat toch over fotografie, niet over meetkunde.

  • #2
    Re: Kicken op symmetrie

    Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    [I].......

    Wat is tenslotte symmetrie? Het exact positioneren van de camera tegenover het onderwerp.
    nou daar zit je al fout mee hoor, als je onderwerp niet symmetrisch is kan je je camera neer zetten waar je wil, maar een symmetrische opname krijg je dan nooit.
    alleen als het onderwerp symmetrisch is, kan je er een symmetrische opname van maken.
    en bij een gezicht, gaat dat zo wie zo niet lukken zonder kunstgrepen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Kicken op symmetrie

      Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde opinie en of smaak.
      Dat fotografie geen meetkunde is vind ik wel de strafste uitspraak, symmetrie is daar namelijk een onderdeel van.

      Comment


      • #4
        Re: Kicken op symmetrie

        Omdat we evolutionair gezien geprogrammeerd zijn om symmetrie mooi te vinden. Get over it
        Check trouwens de geweldige symmetrie in mijn icoontje hierboven
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Kicken op symmetrie

          't Is toch dikwijls dat onze blik gevangen wordt omwille van de symmetrie.
          Is het dan zo erg dat we dat ook even accentueren voor wie het net niet 'perfect' gezien heeft?
          Nu ja, ik ben een wiskundige die ook graag fotografeert. Het zal je dan ook niet verwonderen dat ik wel van symmetrie hou.

          Comment


          • #6
            Re: Kicken op symmetrie

            symmetrie kan mooi zijn en is zo goed als altijd rustig voor het oog en zeer zelden dynamisch.

            ik probeer eerder voor balans te gaan. Verdeling van vlakken en volumes die elk hun gewicht in de foto hebben waarbij men de indruk wekt dat de foto niet zou omvallen moest men hem loslaten. Misschien een heel vreemde manier om het uit te leggen. Symmetrie is een soort keurslijf, wie daarnaar zoekt zal alles waar het niet in zit met de stempel der gebrek aan symmetrie bedrukken. Balans is in bijna elke compositie mogelijk.

            Ik denk dat veel mensen foto's becommentariëren met hun eigen fotografische interesses in het achterhoofd. Ik had vroeger als handtekening 'onzin is besmettelijk' en overal symmetrie zoeken die dan nog tot de milimeter perfect moet zijn is onzin en hoe meer die commentaar komt hoe besmettelijker dat wordt.
            Last edited by putor; 15 maart 2011, 08:13.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Kicken op symmetrie

              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              De perfectie die de creativiteit plat slaat.
              Dat is onzin. Perfectionisme en creativiteit gaan samen, en kunnen elkaar zeer zeker versterken. En dat staat los van de symmetrie-discussie.

              L.
              http://lievendevlaminck.wordpress.com/

              Comment


              • #8
                Re: Kicken op symmetrie

                Wat wetenschappelijke inzichten over symmetrie en natuur , in het Nederlands vertaald als 'Turings Tijger'



                YMMV, Nerdi
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Kicken op symmetrie

                  Bijna gemist, deze interessante discussie. Door linkje van TS toch nog gevonden, waarvoor dank.

                  On topic:

                  Symmetrie kan mij persoonlijk zelden boeien, maar sommige beelden worden er naar mijn mening toch echt sterker door. Een menselijk gelaat is nooit symmetrisch en we zouden een foto van een symmetrisch gelaat onbewust maar vreemd vinden denk ik omdat een verwachtingspatroon (gekweekt door gewenning / vertrouwd zijn met een asymmetische gelaat) doorbroken wordt.

                  Ik voel absoluut geen drang om overal naar symmetrie op zoek te gaan, maar ik heb evenmin de behoefte om tegen andermans drang in te gaan.
                  Ik vermoed dat er een perceptie gewekt wordt dat te veel mensen zich druk maken om symmetrie doordat degenen die er naar op zoek zijn het ook zullen vermelden in hun commentaar op een foto, eerder dan degene bij wie het niet opkomt doordat hij er simpelweg niet naar op zoek is ...
                  Iedereen kwoteert de foto's maar op basis van zijn of haar interesses: bij de ene zijn het perfect geometrische figuren of patronen terwijl anderen het beheersen van licht belangrijker vinden, en voor nog anderen is de scherpte (of ontbreken ervan) van primordiaal belang en ga zo maar door. Dit doet mij er aan denken dat je ook vaker lovende woorden leest als een foto haarscherp is dan dat mensen in de wolken zijn door een (bewust) gebrek aan scherpte.
                  People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
                  http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kicken op symmetrie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Christophe_db Bekijk bericht
                    . Dit doet mij er aan denken dat je ook vaker lovende woorden leest als een foto haarscherp is dan dat mensen in de wolken zijn door een (bewust) gebrek aan scherpte.
                    t is eigenlijk een draadje op zich, maar scherpte valt niet te overroepen. Scherpte zorgt voor een sprankel die je anders nooit krijgt, zeker bij portretten. Om een blik te laten spreken moet die haar- en haarscherp zijn.

                    Er zijn natuurlijk heel wat voorbeelden van foto's die ondanks onscherpte tot de beste fotografie van de wereld behoren.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kicken op symmetrie

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Om een blik te laten spreken moet die haar- en haarscherp zijn.
                      dit is in alle geval ook puur kwestie van 'smaak'...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kicken op symmetrie

                        mijn mening - perfecte symmetrie en standaard standpunten innemen kunnen inderdaad saai worden, beter is het om zoals TS voorstelt in zo'n situaties naar totaal andere standpunten te zoeken en origineel te zijn

                        gaat men toch voor een centraal standpunt, en zit men er enkele cm naast zit zodat het net niet symmetrisch is, dan leidt dit serieus af, in vergelijking met een 'perfect symm' foto zal de laatste rustiger overkomen en als 'beter' worden beoordeeld
                        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kicken op symmetrie

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Omdat we evolutionair gezien geprogrammeerd zijn om symmetrie mooi te vinden. Get over it
                          Check trouwens de geweldige symmetrie in mijn icoontje hierboven


                          Dat klopt . Maar , je kunt er ook in overdrijven . Steeds maar weer de symmetrie opzoeken geeft geslotenheid , doodsheid , onwil om te veranderen , starheid weer .
                          Symmetrie was zeer geliefd en een must bij veel kunstwerken gemaakt in opdracht van de nazis .


                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kicken op symmetrie

                            Van het nazi-aspect in symmetrie neem ik graag afstand

                            Maar ik doelde enkel op het evolutionaire aspect; mensen zien graag symmetrie en mensen die een symmetrisch gezicht hebben, symmetrisch gebouwd zijn vinden we mooier en aantrekkelijker omdat het gezondheid en fitheid uitstraalt. Het zal er wel iets mee te maken hebben hé.

                            Nu is symmetrie maar een klein aspect van het "visueel aantrekkelijke", een patroon (bijv. iets symmetrisch, maar kan ook kleur of scherpte zijn) dat op een opvallende manier doorbroken wordt is meestal ook heel mooi. Een passend kleurenschema, mooi licht,... Het werkt allemaal voor mij.

                            Het mooi vinden van rusteloze composities zonder enige vorm van indeling of vlakverdeling is imho een vorm van revolte tegen het-mooi-vinden-van-mooie-dingen. Moet kunnen. Ieder zijn meug.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kicken op symmetrie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Dat klopt . Maar , je kunt er ook in overdrijven . Steeds maar weer de symmetrie opzoeken geeft geslotenheid , doodsheid , onwil om te veranderen , starheid weer .
                              Symmetrie was zeer geliefd en een must bij veel kunstwerken gemaakt in opdracht van de nazis .

                              Je eerste reactie lijkt me eerder een ondoordachte, platslagende slogan dan een doordachte reactie.

                              Bij je tweede deel moet ik toch even mijn wenkbrauwen fronsen. Bedoel je nu dat mensen die symmetrische foto's maken, per definitie sympatie hebben met het nazi-gedachtengoed? Lijkt me toch nogal straf hoor.
                              Mag ik je er trouwens nog op wijzen dat ook de muziek van Wagner geliefd was bij de nazi's. Mogen wij daarom niet meer naar Wagner luisteren?
                              Of mogen we nu ook geen Porsche of VW meer kopen?

                              Ik weet dat mijn reactie min of meer off-topic is, maar bovenstaande reachtie vond ik toch net iets te kort door de bocht.

                              Vriendelijke groeten,
                              Geert

                              Comment

                              Working...
                              X