Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog vraagje

    Als je meerdere keren afdrukt zonder door te draaien naar de volgende frame, krijgt zo'n frame dan meer licht omdat je in feite 2 maal belicht? Heb bij de negatieven van een toycameraatje een aantal frames die geen beeld bevatten (overbelicht geloof ik) en ik vind geen double exposures terug bij de frames die wel beeld tonen, terwijl ik dat toch een aantal keer gedaan heb..

  • #2
    Re: analoog vraagje

    als je een double exposure maakt van bijvoorbeeld 2 beelden, mag elk beeld maar voor de helft belicht zijn.
    Tommy
    My homepage : www.digitalviolence.be

    Comment


    • #3
      Re: analoog vraagje

      Ok, dat verklaart een hoop, nog maar eens mee stoeien dus op de volgende rol

      Comment


      • #4
        Re: analoog vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door TommyG Bekijk bericht
        als je een double exposure maakt van bijvoorbeeld 2 beelden, mag elk beeld maar voor de helft belicht zijn.
        in de datasheet van velvia en tri-x staat volgens mij het tegenovergestelde
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: analoog vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
          Als je meerdere keren afdrukt zonder door te draaien naar de volgende frame, krijgt zo'n frame dan meer licht omdat je in feite 2 maal belicht?
          ja, dat klopt als een zwerende vinger.

          hetzelfde principe dat sugimoto gebruikt als hij zijn bioscoopzalen fotografeert.

          Comment


          • #6
            Re: analoog vraagje

            Is er dan ook sprake van een "vaste regel" om met 2 opnames tot een juiste belichting te komen of blijft het gokwerk? Belicht je 2 keer onder, of kun je ook 1 maal juist en 1 maal onder belichten?

            Comment


            • #7
              Re: analoog vraagje

              De uiteindelijke som van al de belichtingen moet in principe juist zijn (als je tenminste een juist belicht eindbeeld wenst). Als je dus 1 x juist belicht en 1 x onderbelicht, dan is het eindresultaat, afhankelijk van de hoeveelheid onderbelichting, een overbelichte foto (immers, de totaalsom is 'te veel' licht).

              In feite vertrek je vanaf het aantal opnamen dat je wilt maken op 1 frame/negatief:
              wil je bv. 4 opnamen op 1 negatiefframe, dan moet je telkens 1/4 van de totale belichtingstijd instelllen voor elke opname. De totaaltijd is dan 4/4 of een correcte belichte opname.

              Dubbele- of meervoudige opnamen zijn trouwens zeer leuke experimenten.

              Alvast veel plezier ermee.

              Guy
              Last edited by guydw; 10 maart 2011, 19:11.
              www.guydewestelinckfotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: analoog vraagje

                in de datasheet van de gebruikte film staat hoe je de film moet behandelen bij meervoudige belichting. Er zijn wel twee verschillende manieren van meervoudig belichten die de aanpak veranderen.

                zelfde scene meervoudig belichten:
                Stel dat je een minuut zou moeten belichten om goed te zijn, dan kan je 4 keer 15 seconden nemen met hetzelfde diafragma om correct belicht te zijn.

                Meervoudig belichten met verschillende scenes:
                Je maakt verschillende foto's over elkaar op 1 negatief. In principe is er geen compensatie nodig omdat je anders onderbelichte beelden combineert. We willen wel correct belichte foto's. Ik heb zo eens een hele film volgeschoten met de golfjes op een zwembad, er dan terug opgelegd en portretten gemaakt. Niks overbelichting te zien. Probleem was wel dat de film de 2de keer niet exact gelijk geladen werd en de machine bij spector de portretten middendoor sneed. Foto's waren dus niet bruikbaar, maar belichting zat wel goed.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: analoog vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Meervoudig belichten met verschillende scenes:
                  Je maakt verschillende foto's over elkaar op 1 negatief. In principe is er geen compensatie nodig omdat je anders onderbelichte beelden combineert. We willen wel correct belichte foto's. Ik heb zo eens een hele film volgeschoten met de golfjes op een zwembad, er dan terug opgelegd en portretten gemaakt. Niks overbelichting te zien. Probleem was wel dat de film de 2de keer niet exact gelijk geladen werd en de machine bij spector de portretten middendoor sneed. Foto's waren dus niet bruikbaar, maar belichting zat wel goed.
                  Toch waren alle frames die ik op deze film meervoudig had belicht zó overbelicht dat ik geen beeld meer had. Ga het de volgende keer met een fatsoenlijke camera doen, dit was met een zelfbouw cameraatje waarbij diafragma of sluitertijd veranderen sowieso niet tot de mogelijkheden behoort

                  Bedankt iedereen voor de tips

                  Comment


                  • #10
                    Re: analoog vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                    dit was met een zelfbouw cameraatje waarbij diafragma of sluitertijd veranderen sowieso niet tot de mogelijkheden behoort
                    dus je weet eigenlijk niet of er een van de beelden goed belicht waren.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: analoog vraagje

                      Alle andere beelden waren juist belicht, ook de enkele exposures genomen op hetzelfde moment als de doubles. Ik ga er vanuit van wel dus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: analoog vraagje

                        mmmja ik kan alleen maar zeggen wat ik deed op basis van de uitleg in de bijsluiter van t filmrolleke.

                        Blijven opzoeken en proberen zou ik zeggen.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: analoog vraagje

                          Licht meten, waarden onthouden en gewoon als je film van bijv. 100 ISO gebruikt camera op 200 ISO instellen en gewoon beide foto's nemen. Lukt bij mij perfect.
                          TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

                          Comment


                          • #14
                            Re: analoog vraagje

                            @Klojo: dus jij gaat de beide opnamen telkens 1 stop overbelichten (iso 100 > iso 200)?
                            Ik zou eerder denken om de isowaarde dan 1 stop te verminderen.

                            Guy
                            www.guydewestelinckfotografie.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: analoog vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                              @Klojo: dus jij gaat de beide opnamen telkens 1 stop overbelichten (iso 100 > iso 200)?
                              Ik zou eerder denken om de isowaarde dan 1 stop te verminderen.

                              Guy
                              als je 100 ISO film belicht als een 200 ISO film dan onderbelicht je alles 1 stop.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X