Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vermelden EXIF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vermelden EXIF

    Waarschijnlijk ga ik nu een stok in het kiekenkot smijten , maar ik zou toch een warme oproep willen doen aan alle fotografen om EXIF info niet uit de foto te verwijderen. Ik zie hier soms FAN-TAS-TISCHE foto's de revue passeren, en dan denk ik 'dat moet ik ook kunnen!'. Maar dan wil ik kijken naar de EXIF en die is verdwenen. Heel erg spijtig vind ik.

    Schrik dat iemand anders plots even goede foto's gaat maken omdat men de EXIF kan zien lijkt me ongegrond, gezien een goede foto naast goede techniek toch ook vooral een goed oog nodig heeft en dat kan je niet of toch veel moeilijker leren op een forum... Ook nabewerking is niet iets dat je zomaar van een forum kan leren. Er is nog zoiets als talent...
    Kijk nu bv naar deze foto's van Trebs (professioneel fotograaf)
    Forum voor het plaatsen van foto's waarbij de mens centraal staat: modellen, glamour, straatleven,...... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

    zelfs met die EXIF data kan ik onmogelijk zo'n foto maken, daar heb ik het talent niet voor. Maar toch vind ik het leuk om de info te hebben...welke lens, welk diafragma, welke camera,....

    enfin, bij deze dus een warme oproep!
    facebook

    500px

  • #2
    Re: vermelden EXIF

    Een EXIF kan leerrijk zijn, maar dan vooral op voorwaarde dat de foto niet teveel (of nauwelijks) postprocessing ondergaan heeft.
    Bvb: veel van mijn landschapsfotos zijn blends, soms van 2 of meer verschillende fotos, soms van meerdere belichtingen uit 1 raw file. Je kan je dus inbeelden dat de exif die nog in het resultaat zit, dan niet meer zo relevant is voor wat betreft de belichting.
    Bij mijn macro werk hetzelfde, daar gebruik ik vaak ook blends (focusblends), soms zelfs met verschillende diafragma's.
    En dan hebben we het nog niet gehad over verdere PP zoals curves, dodge & burn, tonemaping, allerlei filters, layer blending met verschillend modes ...
    Los daarvan, vind ik zelf ook altijd wel interessant om de exif te zien bij een foto.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: vermelden EXIF

      Waarschijnlijk ga ik nu een stok in het kiekenkot smijten
      Ik heb nog nooit in mijn hele leven naar een EXIF gekeken. EXIF is een kwantitatief gegeven, geen kwalitatief. Een foto met 2.8 op 1/500 kan even sterk zijn als dezelfde scene met f8 met 1/60. De fotograaf beslist. niet de camera. EXIF kan nuttig zijn als achtergrond info, maar nooit als motivatie. Die FAN-TAS-TISCHE foto wordt niet door EXIF (of meerbepaald de camera instellingen) bepaald maar door de visie van de fotograaf.
      Als ik met mijn Sinar 8x10 een foto maak f11 op 1/15 wat weet je dan meer. ?

      YMMV
      Nerdi
      Last edited by Nerdifant; 10 maart 2011, 01:00.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: vermelden EXIF

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        ...........
        Als ik met mijn Sinar 8x10 een foto maak f11 op 1/15 wat weet je dan meer. ?
        ja...je gebruikte diafragma en Time.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: vermelden EXIF

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Die FAN-TAS-TISCHE foto wordt niet door EXIF (of meerbepaald de camera instellingen) bepaald maar door de visie van de fotograaf.

          Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
          Schrik dat iemand anders plots even goede foto's gaat maken omdat men de EXIF kan zien lijkt me ongegrond, gezien een goede foto naast goede techniek toch ook vooral een goed oog nodig heeft en dat kan je niet of toch veel moeilijker leren op een forum... Ook nabewerking is niet iets dat je zomaar van een forum kan leren. Er is nog zoiets als talent...
          akkoord dus
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: vermelden EXIF

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Een EXIF kan leerrijk zijn, maar dan vooral op voorwaarde dat de foto niet teveel (of nauwelijks) postprocessing ondergaan heeft.
            En dan hebben we het nog niet gehad over verdere PP zoals curves, dodge & burn, tonemaping, allerlei filters, layer blending met verschillend modes ...
            Los daarvan, vind ik zelf ook altijd wel interessant om de exif te zien bij een foto.
            klopt volledig. Niet voor alle foto's is dit even nuttig. Maat 't is toch een basis waarvan je vertrekt. Ook in zake materiaal keuze vind ik die EXIF zeer leerrijk. Maar goed dit was gewoon een warme uitnodiging, iedereen blijft doen wat hij of zij wil natuurlijk...
            facebook

            500px

            Comment


            • #7
              Re: vermelden EXIF

              Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
              Ook in zake materiaal keuze vind ik die EXIF zeer leerrijk.
              dat vind ik juist een gebrek bij een exif.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment

              Working...
              X