Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser

    Ik heb mij recent een Canon Speedlite 430 II aangeschaft en heb een vraag over flitsen in ETTL.

    Wanneer je de ontspanknop half indrukt doe je een lichtmeting. Deze meting wordt doorgegeven aan de flitser. Deze waarde is theoretisch de juiste waarde wanneer je met je flitser recht naar voor een foto neemt (zou ik denken).

    Door je flitser onder een hoek van 45° of 90°te zetten en/of een difussorkapje te gebruiken zal er minder licht rechtsstreeks op de persoon vallen en ga je indirect en zachter belichten. Hierdoor zal er minder licht op de persoon terechtkomen.
    Betekent dit dat je in dergelijke situatie de flitskracht moet verhogen en dat de ETTL meting niet meer klopt of gaat de flitser automatisch meer kracht geven als je onder een hoek flitst?

    De hoogte en de kleur van het plafond bepalen ook in welke mate dat er indirect licht zal vallen op de persoon. In welke mate klopt dan een ETTL meting nog?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Flitser

    Neen zo werkt het niet. De flitser stuurt tijdens de opname een quasi onzichtbare preflash uit die de duur van de flits zal bepalen. Als je onder een hoek werkt of met een difuser zal de flitsduur daardoor automatisch worden aangepast = belichting.

    Nerdi

    Algemeen gesproken, als je flash sync 1/125 of korter is zal de belichting 100% van de flitser komen ongeacht de omgevingsverlichting.
    NB. Daar hebben ze dan de slow-sync voor uitgevonden die te weinig gebruikt wordt.
    YMMV.
    Last edited by Nerdifant; 9 maart 2011, 11:21. Reden: NB
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Flitser

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Neen zo werkt het niet. De flitser stuurt tijdens de opname een quasi onzichtbare preflash uit die de duur van de flits zal bepalen. Als je onder een hoek werkt of met een difuser zal de flitsduur daardoor automatisch worden aangepast = belichting.

      Nerdi

      Algemeen gesproken, als je flash sync 1/125 of korter is zal de belichting 100% van de flitser komen ongeacht de omgevingsverlichting.
      NB. Daar hebben ze dan de slow-sync voor uitgevonden die te weinig gebruikt wordt.
      YMMV.
      Bedankt
      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

      Comment


      • #4
        Re: Flitser

        Ik vraag mij af of dit antwoord wel juist is.
        De preflash flits meet volgens mij het het benodigde licht als je rechtstreeks op het onderwerp flitst. Ik vraag mij af of als je indirect flitst, de gemeten waarde nog wel klopt.De preflash flits heeft immers niet gemeten hoeveel licht er geproduceerd moet worden als b.v.via een (witte/donkere) muur of een (wit/donker)plafond geflitst wordt.
        AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

        Comment


        • #5
          Re: Flitser

          Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
          Ik vraag mij af of dit antwoord wel juist is.
          De preflash flits meet volgens mij het het benodigde licht als je rechtstreeks op het onderwerp flitst. Ik vraag mij af of als je indirect flitst, de gemeten waarde nog wel klopt.De preflash flits heeft immers niet gemeten hoeveel licht er geproduceerd moet worden als b.v.via een (witte/donkere) muur of een (wit/donker)plafond geflitst wordt.
          Ja wel hoor er komt uiteraard maar een fractie van de indirecte pre-flash terug door de lens (veel minder als werd uitgestuurd natuurlijk maar de electronica dient dat dan proportioneel bij te sturen. Wat altijd kan is dat het richtgetal van de flits te klein is zodat de benodigde lichthoveelheid niet gegenereerd kan worden (en dan is de foto onderbelicht)

          M
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment

          Working...
          X