Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichtingsmeter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • belichtingsmeter?

    Een vraagje:Ik bezit een nikon D3000 basismodel.Als je alles manueel (M) insteld en je wil een foto trekken, zorgen jullie er dan altijd voor dat de lichtmeter centraal staat in het scherm?
    Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

  • #2
    Re: belichtingsmeter?

    Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
    Een vraagje:Ik bezit een nikon D3000 basismodel.Als je alles manueel (M) insteld en je wil een foto trekken, zorgen jullie er dan altijd voor dat de lichtmeter centraal staat in het scherm?
    Neen. Hangt van de (icht) situatie af. Met manueel bepaal jij de belichting en niet de camera.

    Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: belichtingsmeter?

      In manueel mode werkt de lichtmeter nog net zoals in de andere modes hij heeft enkel geen invloed op de manuele instellingen van sluiter en diafragma.
      Zet je die op spotmeting dan werkt die ook als spotmeter ezv...

      MAAR, de meting zal geen invloed meer hebben op je opname omdat je de opname manueel ingesteld hebt zoals ik al zei.

      Wat wel nog handig er aan is, is dat de lichtmeter wel nog indicatief zal werken.
      Op de meeste toestellen zie je dan een balkje ______V______ waarbij de verhouding van jou manuele instelling afgewogen is tov de gemeten waarde als gezien in 18% grijs.
      Staat het tekentje meer naar links duid dat op een potentieele onderbelichting en omgekeerd voor de andere kant.

      Op je vraag of em dan (het tekentje) in het midden moet staan, is het antwoord "it depends".

      Daar komt de EV compensatie om de hoek kijken.
      De lichtmeter "kijkt" en berekend om een goede opname te maken naar 18% grijs.
      Neem je dus een closeup foto van een zwarte kat dan zal de kat overbelicht aanzien worden door je lichtmeter.
      De kat is zwart, dus de meter denkt "dit is een onderbelicht grijs object, kzal maar een goei stuk belichting bijgeven", dus de kat word overbelicht en grijs.

      Werk je in een groot vlak met veel wit in, dan zal de lichtmeting berekend worden om de foto grijsachtig te maken als omgekeerd resultaat in die redenering.
      Simpel gezegd, de lichtmeter ziet iets maar weet niet wat het is, hij neemd aan dat het iets is die 18% grijs is, en zal zijn berekening daar ook op maken. Het is aan jou om die meting te evalueren (in alle modes trouwens) en bij te sturen.

      Daarom gebruiken we EV compensatie in de ander modes.

      Net zoals je bij een zwarte kat normaal een -2/3 EV zal geven, moet je dus in manuele mode je ook gaan richten op een -2/3 EV +-
      Het metertje zal dan iets tonen als __V________
      Het is aan jou om manueel instellingen te kiezen zodat de waarde van de lichtmeting in die buurt komt.

      Uitzonderingen zijn er als je werkt met flits of variabel lichtbronnen, das een heeeeeeel ander verhaal.

      En nu de examenvraag:
      Wat doe je dan als jou zwarte kat door de sneeuw loopt?

      Als je daar goed kan op antwoorden heb je het 100% onder de knie
      Last edited by xafke; 7 maart 2011, 00:56.

      Comment


      • #4
        Re: belichtingsmeter?

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Wat doe je dan als jou zwarte kat door de sneeuw loopt?
        In de Sneeuw ? Zwarte kat ?
        spotmeten vanaf de hand en dan één stop overbelichten. There you have it.

        Nerdi
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: belichtingsmeter?

          Bedankt voor jullie reacties!!
          Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

          Comment


          • #6
            Re: belichtingsmeter?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            In de Sneeuw ? Zwarte kat ?
            spotmeten vanaf de hand en dan één stop overbelichten. There you have it.

            Nerdi
            beeeeeeeeeeeeut wrong answer

            kga eerlijk zijn, de eerste keer dat ik er moest over nadenken moest ik ook ff smeren in de bovenkamer hoor maar eigenlijk is het supergemakkelijk eens je het weet.

            pls try again

            Comment


            • #7
              Re: belichtingsmeter?

              Onderbelichten voor de kat en overbelichten voor de sneeuw is gewoon terug normaal belichten?

              Comment


              • #8
                Re: belichtingsmeter?

                Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
                Onderbelichten voor de kat en overbelichten voor de sneeuw is gewoon terug normaal belichten?
                en dat willen we ook, maar dat kan de camera niet op eigen houtje
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: belichtingsmeter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  beeeeeeeeeeeeut wrong answer

                  kga eerlijk zijn, de eerste keer dat ik er moest over nadenken moest ik ook ff smeren in de bovenkamer hoor maar eigenlijk is het supergemakkelijk eens je het weet.

                  pls try again
                  Motivering

                  Jawel hoor dit is de juiste belichting
                  Sneeuw is zone VII-VIII
                  Zwarte kat is zone III
                  We moeten belichten op zone V
                  Ik meet (spot) mijn hand (ik ben een bleekgezicht). Een hand is zone VI, mijn spotmeter gekalibreerd op 18% grijs dus deze maakt van mijn hand zone V. Voor de juiste belichting moet ik dus een stop overbelichten.
                  Alternatief kun je de zwarte kat spotmeten (zone III, dus mijn spotmeter nog altijd 18% grijs plaatst de kat op zone V (te licht dus, dus in dat gevaal moet ik 2 stops onderbelichten !). Deze techniek is
                  moeilijker daar het beest niet blijft stil zitten
                  Enkel voor digitaal en dias kun je op de sneeuw spotmeten, maar de zone van sneeuw vaststellen is moeilijker, met een kans dat de meting minder precies is.

                  Nu jij.

                  Nerdi

                  Mijn techniek werkt altijd daar ik niet afhankelijk ben van een zwarte kat of sneeuw of wat dan ook.
                  18% grijs = middengrijs = zone V, dus mijn hand is één stop lichter dan middengrijs en een zwarte kat zeer diep grijs dus 2 stops donkerder dan middengrijs.


                  M
                  Last edited by Nerdifant; 9 maart 2011, 09:28. Reden: NB
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: belichtingsmeter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
                    Onderbelichten voor de kat en overbelichten voor de sneeuw is gewoon terug normaal belichten?
                    Dit idee is in wezen juist alleen we gebruiken niet de term donker of licht maar overgangen in tonaliteiten. Startpunt is de lichtmeter (18% grijs - middengrijs) Dit noemen we zone V. Hierop moeten we belichten. Alle donkerder waarden hebben een kleiner nummer van IV tot I (donkergijs tot niet meer meetbaar diepzwart), per stop (zone IV is dus donkergrijs, een stop minder), zone VI is licht grijs (tonaliteit mijn hand) - van lichtgrijs (VI tot niet meer meetbaar wit zone X).
                    Om de preciese waarden te kennen gebruiken we dus de spotmeter en doen deelmetingen op de voorwerpen die we graag correct belicht willen hebben. En dit moet je manueel doen daar zelfs de meest gesofistikeerde camera geen idee heeft wat je aanhet fotograferen bent noch wat voor jouw als belangrijk beschouwd wordt in de scene.

                    Here endeth the lesson. M
                    Last edited by Nerdifant; 9 maart 2011, 09:47. Reden: typos
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: belichtingsmeter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Ik meet (spot) mijn hand (ik ben een bleekgezicht). Een hand is zone VI
                      Perfekt antwoord, nerdi :-)
                      Mijn hand staat ook regelmatig op de foto tijdens trouwreportages :-)

                      G
                      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                      Comment


                      • #12
                        Re: belichtingsmeter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Motivering

                        Jawel hoor dit is de juiste belichting
                        ...

                        Alternatief kun je de zwarte kat spotmeten (zone III, dus mijn spotmeter nog altijd 18% grijs plaatst de kat op zone V (te licht dus, dus in dat gevaal moet ik 2 stops onderbelichten !). Deze techniek is
                        moeilijker daar het beest niet blijft stil zitten
                        ...
                        Ja idd, ma ik wou het simpel houden zonder zone systeem.
                        Ik had je alternatief in gedachten als juist antwoord. Maar had idd ook al direct de bedenking van probeer da maar eens als die kat op jacht is

                        Comment


                        • #13
                          Re: belichtingsmeter?

                          Een voorbeeld :Ik wil op een zomerse dag(middag,volle zon) een foto trekken van m'n zoon in de tuin.Ik heb een Nikon D3000 met een nikon lens 35mm 1.8.Ik stel m'n camera in op 100iso,matrix meting,witbalans :zon,af:dynam veld.Ik stel m'n diafragma volledig open op F1.8 .Terwijl ik richt op m'n object stel ik de sluitertijd op naargelang m'n belichtingsmeter en dan "trek" ik m'n foto!

                          Er is op deze manier een grote kans van overbelichting.Om dit te vermijden moet ik m'n belichting corrigeren naargelang de omstandigheden,hoe ga ik in dit voorbeeld te werk??Of doe ik het helemaal verkeerd?
                          Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

                          Comment


                          • #14
                            Re: belichtingsmeter?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht

                            Er is op deze manier een grote kans van overbelichting.Om dit te vermijden moet ik m'n belichting corrigeren naargelang de omstandigheden,hoe ga ik in dit voorbeeld te werk??Of doe ik het helemaal verkeerd?
                            Het sleutelwoord is hier KANS.
                            Matrixmeting neemt elementen op in de foto die niet onderdeel zullen zijn van het portret en is afhankelijk van de omstandigheden. De camera heeft ECHT geen idee dat je je zoon aan het fotograferen bent. Jij echter wel. Dus om van die KANS een zekerheid te maken moet je precies leren lichtmeten. Ik doe dat door bv. te spot meten op de lichte zijde van het gelaat en de donkere zijde van het gelaat. Afhankelijk van die waarden kan ik, via manuele instelling de juiste belichting instellen. Dit vergt echter oefening.

                            YMMV Nerdi
                            NB:
                            Als je met matrixmeting wil werken kun je je camera op autobracketing instellen. Dan zit er meestal wel één goeie tussen.
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: belichtingsmeter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
                              Een vraagje:Ik bezit een nikon D3000 basismodel.Als je alles manueel (M) insteld en je wil een foto trekken, zorgen jullie er dan altijd voor dat de lichtmeter centraal staat in het scherm?
                              Wat is het nut hiervan? De belichtingsmeter op '0' zetten doet de camera in de autostanden S en A veel effectiever als jij zelf.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X