Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loont het de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Loont het de moeite?

    Gisteren mij toch effe geriskeerd om eens iets buiten de beginnershoek te posten.
    Maar als ik naderhand de "statistieken" bekijk, dan vraag ik mij af of het eigenlijk wel de moeite loont om daar te gaan posten. De verhouding views/reacties is echt ondermaats in mijn ogen (althans in de categorie fotobeoordeling Sport).
    Dit zijn de stats van de 10 topics die nu bovenaan pagina 1 staan (datum gepost - views - reacties):

    5 maart - 35 - 1
    5 maart - 38 - 0
    2 maart - 214 - 4
    3 maart - 104 - 0
    1 maart - 160 - 1
    16 februari - 271 - 3
    1 maart - 125 - 1
    1 maart - 151 - 2
    22 februari - 374 - 7
    28 februari - 112 - 1

    Als je 't mij vraagt zijn dat eigenlijk vrij triestige cijfers, en een mens zou van minder de zin om te posten ontnomen worden lijkt me.

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

  • #2
    Re: Loont het de moeite?

    Bart, ik moet je daar grotendeels gelijk in geven.
    Naar het aantal views mag je eigenlijk niet zo kijken want er zijn toch wel wat views die van buiten BD komen (zoeken via google bvb) en dus door mensen die gewoonweg niet geinteresseert zijn of mogen commentaar leveren.
    Voor de Fotobeoordeling en Showcase ga ik ook maar enkel kijken in de categorieën die me het meest aanspreken en waar ik ook de nodige kennis heb om nuttige commentaar te leveren.
    (Zelf post ik er ook minder in die fora omdat er weinig repliek op komt.)
    De beginnershoek trekt dan wel weer veel volk, maar de kwaliteit van de commentaar daalt dan weer. Sommigen daar doen ook (bijna) niks met de opbouwende commentaar en tips, anderen veranderen het forum in een chat-box door voor iedere commentaar terug repliek te geven, waardoor het onmogelijk wordt om je nog te abonneren op het topic want dan loopt je mailbox over.
    Er zijn er dan ook nog die altijd in beginnershoek posten, ook al is de foto kwalitatief goed voor FB of SC. Waarschijnlijk voor dezelfde redenen - te weining commentaar in die fora.
    Tja, 't is een evolutie die me ook niet aanstaat. Ik merk voor mezelf dat ik oa om die redenen ook minder op BD kom.
    Last edited by saphi; 6 maart 2011, 07:32.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Loont het de moeite?

      Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
      Bart, ik moet je daar grotendeels gelijk in geven.
      Naar het aantal views mag je eigenlijk niet zo kijken want er zijn toch wel wat views die van buiten BD komen (zoeken via google bvb) en dus door mensen die gewoonweg niet geinteresseert zijn of mogen commentaar leveren.
      Voor de Fotobeoordeling en Showcase ga ik ook maar enkel kijken in de categorieën die me het meest aanspreken en waar ik ook de nodige kennis heb om nuttige commentaar te leveren.
      (Zelf post ik er ook minder in die fora omdat er weinig repliek op komt.)
      De beginnershoek trekt dan wel weer veel volk, maar de kwaliteit van de commentaar daalt dan weer. Sommigen daar doen ook (bijna) niks met de opbouwende commentaar en tips, anderen veranderen het forum in een chat-box door voor iedere commentaar terug repliek te geven, waardoor het onmogelijk wordt om je nog te abonneren op het topic want dan loopt je mailbox over.
      Tja, 't is een evolutie die me ook niet aanstaat. Ik merk voor mezelf dat ik oa om die redenen ook minder op BD kom.

      Heb net in beginnershoek iets gelijkaardigs gepost. Niet dat ik me daar aan moet storen (want dan moet ik er maar niet naar gaan kijken), maar sommige rubrieken schieten hun doel voorbij op die manier. Zelf ga ik ook meestal kijken, posten en commentaar geven in de sectie waar mijn grootste interesse ligt. Andere rubrieken waar ik al eens een commentaar achterlaat kom ik meestal binnen als ik even de nieuwe berichten afloop.
      Begrijp dat het wel frustrerend kan worden als je dikwijls geen of weinig reactie krijgt waar je wat mee kan aanvangen...

      Grtz,
      Kurt

      Comment


      • #4
        Re: Loont het de moeite?

        Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
        ....Naar het aantal views mag je eigenlijk niet zo kijken want er zijn toch wel wat views die van buiten BD komen (zoeken via google bvb) en dus door mensen die gewoonweg niet geinteresseert zijn of mogen commentaar leveren.....
        Of zoals ik wel geïntreseerd zijn, maar nog te weinig van fotografie weten om comentaar te geven.
        Ik kan wel zeggen wat een mooi plaatje en en gebruiken.
        Maar verwacht van mij niet welk diafragma of zoiets je moet gebruiken.
        Meestal ga ik naar die topics om zelf de commentaren te lezen om iets te leren.
        Canon EOS 90D EFS 18-135

        Comment


        • #5
          Re: Loont het de moeite?

          Ik ga regelmatig kijken in de rubrieken waar ik interesse voor heb.
          Dikwijls zie ik foto's die me echt wel aanstaan en waar ik intens van kan genieten. Opbowende comentaar geven lukt me dikwijls wel face to face maar schriftelijk vind ik dat veel moeilijker en telkens posten " vind ik mooi" of " schitterend" daar heeft niemand iets aan.
          Je laten ontmoedigen omdat je geen comentaar krijgt mag je niet laten gebeuren. Ga er van uit dat diegenen die je foto zagen en niet reageerden er zeker op de één of andere manier iets aan gehad hebben.
          één van de maanden moet ik zelf ook maar eens wat extra tijd vrijmaken om ergens op een hostsite een account aan te maken en wat foto's te posten maar... tijd en dan is mijn nickname ook niet zomaar gekozen
          Daarbij komt ook dat ik eigenlijk zelf meestal foto's uitprint omdat dan het bekijken minder vluchtig is.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Loont het de moeite?

            als er 100 views zijn en geen reactie betekent dat ook wel dat niemand ervan achterover valt, maar dat ze het zeker niet slecht vinden. Als het echt goed is of echt slecht komt er wel reactie.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Loont het de moeite?

              Bekijk het eens andersom. Ik ben berucht voor mijn harde commentaren in de beginnershoek. Die harde commentaren zijn bedoeld om de fotograaf UIT de beginnershoek te krijgen (= zorgen dat hij geen beginner meer is). Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. ook zo hier.
              Dit werd niet geapprecieerd.
              Men heeft liever mooi mooi of . en exif dit en exif dat, en Zw/W is toch beter. Alle technische gimmicks die niks over het initiele idee zeggen. Het verschil tussen een kiekje en een foto is juist dat verschil: een kiekje kan mooi zijn, een foto moet goed zijn.
              Ik stak gemakkelijk 10 to 15min om zo een foto te beoordelen.

              YMMV Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Loont het de moeite?

                Beste Bart wat mij betreft ik bekijk dit forum in zijn geheel dagelijks en sinds ik op pensioen ben meerdere keren per dag.Maar als ik zie dat er een komentaar geplaatst is dat ook in de lijn mijn mening is,dan heeft het toch geen enkele zin om daar hetzelfde te posten .Het is natuurlijk altijd leuk om positieve commentaar te krijgen ,maar b.v. 10 keer het zelfde gaat ook vervelen.
                Zo objectief als mijn objectieven.....
                bd 616 be MVG Jan

                Comment


                • #9
                  Re: Loont het de moeite?

                  Ach ik heb me al dikwijls bezig gehouden om foto's die geen commentaar kregen toch weer naar boven te shotten (van anderen hé, niet de mijne), met stelselmatig alles te becommentariëren in de rubrieken die me het best liggen, en toch heb ik nog foto's die zonder commentaar voorbij gaan...enige beleefdheid is som ver te zoeken.
                  En dan zijn er die om commentaar vragen maar er zelf nooit geven, zodra hun foto twee dagen alleen bekeken wordt volgt er een 'Niemand???'.
                  Terwijl het toch niet moeilijk is om in een paar woorden te zeggen dat het mooi of goed is, het moet niet altijd harde kritiek zijn. Beoordeling is dan ook om kritiek te geven, showcase is of genadeloze kritiek of dat het goed is. Een foto die in SC zonder commentaar blijft staat in een groep waar een slechte sfeer heerst.
                  De laatste tijd post ik veel minder, waarom zou ik. Dat zal deels wel de winterblues zijn ook, minder activiteit, minder koren.
                  Eén zaak is hier nog niet aan bod gekomen: de vriendenkliekjes, die steeds op elkaars foto's schrijven maar niet op iemand die er 'niet bij hoort'. Zielige mensen...zo is BD alweer een doorslag van onze maatschappij.

                  Comment


                  • #10
                    Wel, misschien kwam het verkeerd over, maar ik zit totaal nièt te wachten op reacties als "mooi" of "prachtig". Ik wèèt dat mijn foto's dat nog niet zijn. Ik heb er dus ook totaal geen enkel probleem mee als een foto de grond wordt ingeboord. Zolang men er bij vertelt hoe ik het beter zou kunnen doen natuurlijk.
                    En ja, de kliekjes... je moet echt geen verdergezet onderwijs te hebben gedaan om die op te merken. Maar da's nog het minste van mijn zorgen (al keur ik het zeker niet goed dat men elkaars foto op pagina 1 houdt door regelmatig eenzelfde soort reactie te plaatsen).
                    Ik kan heel goed begrijpen dat er foto's zijn die niet slecht zijn, maar ook verre van een "wauuw-effect" oproepen. Maar i.p.v. niet te reageren omdat de foto niet echt slecht is, kan er eigenlijk ook wel gezegd worden wat er aan de foto ontbreekt, of verkeerd is om dat "wauuw-effect" wèl te creëren. Snap je?
                    En ja, ik weet ook dat bepaalde mensen wel graag kijken om bij te leren, maar zelf geen commentaar willen/durven geven omdat ze "te weinig ervaring hebben"... Maar het is niet omdat je zèlf nog niet de perfecte foto kan maken, dat je daarom niet kan zien wat er bij de foto van een ander beter kan (niet alle top trainers waren top voetballers, niet alle koersdirecteurs waren top wielrenners). Ik ben zelf nogal paardenliefhebber, en daar probeer ik me qua fotografie ook wat op te oriënteren. Wat niet wil zeggen dat ik het goed kan. Maar, ik weet wèl waar een fotograaf mee te kampen heeft bij deze tak van sport. Ik weet bijgevolg ook wat een mooie momentopname is voor die sport. En ja, ik zie op het net ook verschillende foto's de revue passeren die echt slecht zijn, zowel qua standpunt als qua kleur, compo en momentkeuze. En dan zie je dat de fotograaf over TOPmateriaal beschikt, t.w.v. een kleine 10.000€, altijd een persaccreditatie heeft, etc. Wel, ondanks het feit dat ik het misschien niet beter zou doen, zie ik wèl waar de fouten liggen.
                    En verder: ik accepteer van iederèèn kritiek, zolang die op een beleefde manier gegeven wordt.

                    mvg,
                    Bart
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Loont het de moeite?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                      Wel, misschien kwam het verkeerd over, maar ik zit totaal nièt te wachten op reacties als "mooi" of "prachtig". Ik wèèt dat mijn foto's dat nog niet zijn. Ik heb er dus ook totaal geen enkel probleem mee als een foto de grond wordt ingeboord. Zolang men er bij vertelt hoe ik het beter zou kunnen doen natuurlijk.
                      En ja, de kliekjes... je moet echt geen verdergezet onderwijs te hebben gedaan om die op te merken. Maar da's nog het minste van mijn zorgen (al keur ik het zeker niet goed dat men elkaars foto op pagina 1 houdt door regelmatig eenzelfde soort reactie te plaatsen).
                      Ik kan heel goed begrijpen dat er foto's zijn die niet slecht zijn, maar ook verre van een "wauuw-effect" oproepen. Maar i.p.v. niet te reageren omdat de foto niet echt slecht is, kan er eigenlijk ook wel gezegd worden wat er aan de foto ontbreekt, of verkeerd is om dat "wauuw-effect" wèl te creëren. Snap je?
                      En ja, ik weet ook dat bepaalde mensen wel graag kijken om bij te leren, maar zelf geen commentaar willen/durven geven omdat ze "te weinig ervaring hebben"... Maar het is niet omdat je zèlf nog niet de perfecte foto kan maken, dat je daarom niet kan zien wat er bij de foto van een ander beter kan (niet alle top trainers waren top voetballers, niet alle koersdirecteurs waren top wielrenners). Ik ben zelf nogal paardenliefhebber, en daar probeer ik me qua fotografie ook wat op te oriënteren. Wat niet wil zeggen dat ik het goed kan. Maar, ik weet wèl waar een fotograaf mee te kampen heeft bij deze tak van sport. Ik weet bijgevolg ook wat een mooie momentopname is voor die sport. En ja, ik zie op het net ook verschillende foto's de revue passeren die echt slecht zijn, zowel qua standpunt als qua kleur, compo en momentkeuze. En dan zie je dat de fotograaf over TOPmateriaal beschikt, t.w.v. een kleine 10.000€, altijd een persaccreditatie heeft, etc. Wel, ondanks het feit dat ik het misschien niet beter zou doen, zie ik wèl waar de fouten liggen.
                      En verder: ik accepteer van iederèèn kritiek, zolang die op een beleefde manier gegeven wordt.

                      mvg,
                      Bart

                      En als je dan toch iets te dikwijls wijst op verbeteringspunten krijg je soms zelfs PM's waarin duidelijk gemaakt wordt dat je 'te negatief' bent en dat je eigen foto's 'ook dikwijls onvolmaaktheden vertonen'. Alsof ik dat zelf niet weet dat mijn foto's niet perfect zijn

                      Deze discussie is ook al verschillende keren gevoerd en zal nooit verandering brengen. Ik geef mijn commentaar en TS moet maar zien of hij er iets mee doet. Zelf heb ik liever maar één reactie waar ik iets van opsteek dan 10 keer (want dat denk ik ook van mijn foto als ik hem plaats )

                      Grtz,
                      Kurt

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot

                        En als je dan toch iets te dikwijls wijst op verbeteringspunten krijg je soms zelfs PM's waarin duidelijk gemaakt wordt dat je 'te negatief' bent en dat je eigen foto's 'ook dikwijls onvolmaaktheden vertonen'. Alsof ik dat zelf niet weet dat mijn foto's niet perfect zijn

                        Deze discussie is ook al verschillende keren gevoerd en zal nooit verandering brengen. Ik geef mijn commentaar en TS moet maar zien of hij er iets mee doet. Zelf heb ik liever maar één reactie waar ik iets van opsteek dan 10 keer (want dat denk ik ook van mijn foto als ik hem plaats )

                        Grtz,
                        Kurt
                        Ja, 1 serieuze reactie is beter als 5 keer "super!" en 10 keer "slecht!!"
                        Want, net als jij, weet ik ook dat mijn foto's verre van de perfectie benaderen, laat staan perfect zijn.
                        Ok, ik zit zelf ook een beetje met het probleem dat ik zelden mijn mening durf geven over foto's die niet in de beginnershoek staan. En dat komt deels door gebrek aan inzicht, maar nog veel meer omdat er soms grove, onbeleefde reacties volgen...

                        mvg,
                        Bart

                        PS: ik ben er mij geheel van bewust dat dit topic geen verandering zal teweeg brengen, maar ik wilde toch eens mijn "frustratie" (overdreven) kwijt.
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #13
                          Re: Loont het de moeite?

                          Loont het de moeite? Welke moeite?
                          Een commentaar schrijven is niet zo gemakkelijk als een foto posten! Bovendien moet je rap zijn, want na een paar uurtjes is meestal alles al gezegd.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Poza
                            Loont het de moeite? Welke moeite?
                            Een commentaar schrijven is niet zo gemakkelijk als een foto posten! Bovendien moet je rap zijn, want na een paar uurtjes is meestal alles al gezegd.
                            Ja, het is makkelijker foto's posten als zinnige comments verzinnen/onder woorden brengen... You've got a point. Jij vraagt je af welke moeite. Ik bedoelde niet dat het lastig is een foto te posten, maar eerder of het nog wel nut heeft.
                            Dus ik herformuleer mijn titel: Heeft het nog nut een foto te posten?

                            En ja, na een paar uurtjes is meestal alles al gezegd. Of... na een paar dagen is nog helemaal niks gezegd.
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: Loont het de moeite?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              Gisteren mij toch effe geriskeerd om eens iets buiten de beginnershoek te posten.
                              Maar als ik naderhand de "statistieken" bekijk, dan vraag ik mij af of het eigenlijk wel de moeite loont om daar te gaan posten. De verhouding views/reacties is echt ondermaats in mijn ogen (althans in de categorie fotobeoordeling Sport).
                              toch heeft het ook zijn voordelen.
                              je staat zeker een paar weken op pagina 1.
                              (nu zelfs al 18 dagen.)
                              kan je bij de meeste andere forumonderdelen niet zeggen!
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X