Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste lens bij Canon EOS 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste lens bij Canon EOS 550D

    Hallo,

    Ik ben van plan om een Canon EOS 550D te kopen. Dit zal mijn eerste dslr worden.
    Ik ben al weken (om niet te zeggen een paar maanden) bezig met reviews lezen en prijzen opzoeken.

    Over mijn keuze van de 550D ben ik zeker: dit zal hem worden, maar ik weet niet welke lens ik erbij moet kopen. Momenteel ben ik aan het twijfelen tussen de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS en de EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (hoewel die laatste eigenlijk boven mijn budget is...).
    Aangezien het mijn eerste lens is, zal ik hem voor al mijn foto's gebruiken.

    Ik wil eigenlijk de 15-85, maar het prijsverschil doet me nu wel meer dan twee keer denken:
    550D + 18-135 (kit) => €798
    550D + 15-85 (los) => €595 + €529 = €1124 (15-85: uit een kit gehaald (bulk))
    (Prijzen van Fotokonijnenberg NL)

    Voor ik begon met reviews lezen en prijzen vergelijken had ik ongeveer een budget van 800-850 euro in gedachten.
    Is de EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM de extra €326 waard?

    Alvast bedankt!=)
    Last edited by _Wouter; 7 maart 2011, 21:47.
    Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

  • #2
    Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

    En de twee "kitlenzen"? De 18-55 en de 55-250? Van allebei wel de IS-versie (wel, van de tele is er enkel maar de IS versie).
    Ik ben destijds met een 350D (voorloper van de 550D) begonnen, met de toenmalige kitlenzen, de 18-55 en de 55-200, allebei zonder "IS".
    De eerste lens die ik vervangen heb was de standaardbreedhoek, nl. door de EF-s 17-55 f/2.8 IS. Niet alleen omwille van zijn stabilisatie, maar bovendien omwille van zijn lichtsterkte.
    Nu nog wordt dit objectief zelden van mijn camera gehaald (nu een 7D).
    Maar de Ef-s 17-55 IS f/2.8 zou ongeveer je hele budget opslokken, vrees ik...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

      ik volg LesC

      Begin met de 2 kitlenzen
      zo kan je uitmaken welke brandpuntafstanden je het meeste gebruikt en dan nadien je glas aanpassen volgens deze kennis
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

        Ik had inderdaad ook al aan deze optie gedacht, maar ben daar toch weer van af gestapt (door verschillende redenen):
        - Vaker verwisselen van de lenzen (ik lees overal dat dit het sterkste en direct ook het zwakste punt van een dslr is)
        - Ik ga bijna altijd op reis naar de bergen en ook in steden fotografeer ik graag. Hier komt de 15mm van de 15-85 dus goed van pas.
        - 250mm ga ik volgens mij toch niet nodig hebben. Als dit echter wel zo zou zijn dan kan ik naderhand nog altijd een lens met een groter bereik kopen.

        Ben je akkoord met deze redenen, of vind je toch dat ik deze set opnieuw in overweging moet nemen?
        Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

        Comment


        • #5
          Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

          Nee, ga akkoord met jouw redenen. Je gaat alleszins doordacht te werk, en dat is goed. Nu heb ik geen ervaring, noch met de 15-85 of met de 18-135. Beide zijn gestabiliseerd (IS). Ik "vermoed", maar laat ons andere gebruikers even afwachten, dat de 15-85 beter is. Alleszins, zeker als je denkt weinig gebruik van tele te zullen maken, win je in de breedte enkele mm, en dat is heel wat. 15mm is al breed hoor.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

            De keuze van het objectief is iets heel persoonlijks. aken als budget, gewicht en kwaliteit spelen mee. En natuurlijk de onderwerpen en stijl van fotografie.

            Misschien heb je iets aan deze link:

            Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

              De EF-S 18-135mm is minstens even goed als de 15-85mm, kijk hier maar eens naar, Canon 18-135 en Canon 15-85mm, en je hebt meer tele, weliswaar minder groothoek.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

                Na nog een avondje denken, wordt het de 18-135.
                Volgens mij is het een hele goede lens om mee te starten en indien ik meer groothoek wil, kan ik later nog de EF-S 10-22 kopen.
                Waarschijnlijk doe ik mijn aankoop volgend weekend, en ik kan eigenlijk al niet meer wachten tot het zover is!

                Hebben jullie nog opmerkingen over mijn combinatie (550D + 18-135)? Laat maar horen=)

                Bedankt voor de reacties!
                Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

                  Ja, 1 opmerking.

                  Alvast gefelictiteerd met de aankoop en veel mooie foto's toegewenst!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

                    Voor wat het waard is:

                    http://www.photozone.de/canon-eos/46...n_18135_3556is

                    http://www.photozone.de/canon-eos/59...0f456vceosapsc : 399 euro (konijn)

                    http://www.photozone.de/nikon--nikko...report--review 339 euro (konijn)

                    Ik heb de laatste, zowat 90% percent van mijn niet-macro-opnamen worden daarmee gemaakt en ik zou ze voor geen geld meer willen missen.

                    Je hebt een budget van 800 euro??? De dag dat ik zo'n groot budget zou hebben voor een objectief zou ik een gat in de lucht springen... Bedenk dat jouw probleem dus echt een luxeprobleem is.
                    Als je de twee laatste lenzen koopt, heb je top-lenzen, je bestrijkt een zeer uitgebreide focusrange en je houdt nog budget over voor de plasticfantastic...

                    Ik zou niet twijfelen...
                    Ik fotografeer ook zeer veel in de bergen (twee keer per jaar op reis naar Oostenrijk) en met deze kombinatie doe je zowat alles...

                    Groeten,
                    Geert
                    Last edited by Appendix; 5 maart 2011, 23:15. Reden: aanpassing dt- en u-uw-fouten :-(

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

                      heb vorig jaar ook de 550d gekocht met de 18-135mm als kitlens.
                      de lens heb ik redelijk snel verkocht, de camera heb ik nog steeds en al veel plezier aan beleefd.
                      wil maar zeggen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

                        Later een 10-22 of een dergelijke UWA lens bijkopen is wellicht een goed idee. Toch zou ik
                        kiezen voor de 15-85. Dat is een heel mooi bereik. Zelf zou ik liever die 15, 16, 17 hebben
                        in de bergen dat iets meer tele.
                        Trouwens, indien je de 10-22 kan bijkopen, dan ook een 70-200.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

                          Oorspronkelijk geplaatst door zwettenaap Bekijk bericht
                          [...] de lens heb ik redelijk snel verkocht [...]
                          wil maar zeggen...
                          Hmmm... Waarom? En wat heb je dan ter vervanging gekocht? Kan je die lens dan nog voor een 'deftige' prijs doorverkopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Later een 10-22 of een dergelijke UWA lens bijkopen is wellicht een goed idee. Toch zou ik
                          kiezen voor de 15-85. Dat is een heel mooi bereik. Zelf zou ik liever die 15, 16, 17 hebben
                          in de bergen dat iets meer tele.
                          Trouwens, indien je de 10-22 kan bijkopen, dan ook een 70-200.
                          Ja, zelf zou ik ook liever die 15-85 hebben. Het enige probleem is dat ik nog student ben, dus tijdens het collegejaar geen geld verdien. Om deze set te kunnen kopen 'leen' ik dus geld van mijn ouders dat ik na de zomervakantie moet terugbetalen met het geld van een vakantiejob. Mijn ouders hebben me een soort van budget gegeven (niet echt expliciet gezegd, maar toch) en ikzelf vind €1124 (zie eerste post) ook "relatief veel" geld voor een eerste aankoop... En die relatief staat inderdaad tussen aanhalingstekens, want ik weet goed genoeg dat dit nog meevalt om in de dslr wereld te stappen.
                          Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

                            Er worden hier ook regelmatig tweedehands toestellen en lenzen aangeboden die ook goed van kwaliteit zijn en soms nog garantie hebben. Dit zou het budget al behoorlijk kunnen drukken.
                            Mijn body en sommige lenzen heb ik ook zo aangekocht.
                            Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste lens bij Canon EOS 550D

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              De EF-S 18-135mm is minstens even goed als de 15-85mm, kijk hier maar eens naar, Canon 18-135 en Canon 15-85mm, en je hebt meer tele, weliswaar minder groothoek.
                              De 18-135 is zeker de mindere tegenover de 15-85. De 18-135 moet het hebben van zijn tele-bereik. Scherpte is ook niet echt het sterke punt van deze laatste. CA, vervorming, bewegende focusring, geen usm, allemaal dingen in het nadeel tegenover dan de 15-85. Dus ik begrijp niet goed hoe je er bij komt dat de 18-135 even goed is dan de 15-85.
                              Last edited by Funcky; 8 maart 2011, 20:21.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X