Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar foto's op CDrom laten branden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar foto's op CDrom laten branden?

    Zou graag mijn foto's op CD rom laten zetten. Enerzijds als backup voor harde schijf, anderzijds ook als album/archief voor later nog in te kijken.

    Welke service raden jullie aan?

    Kan je ook een CD laten drukken in handig formaat, vb CD bestaande uit meerdere 'albums' + bijhorende browser? Of is het op lange termijn handiger om gewoon een serie jpg's op CD te hebben?

  • #2
    Astrid, voor minder dan €60 heb je een CDR-brander die je in jou pc kan plaatsen. Een externe kost wat méér.

    Op die manier brand je quasi eindeloos voor minder dan een € je eigen CD's.
    Best is opslaan als copy van het originele bestand, waarschijnlijk JPG dus. Maar omdat de CDR's relatief weinig kosten, kan je heel eenvoudig ook complete albums branden.

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Je vraag komt wat vaag over. Waarvan wil je vertrekken? Met andere woorden, zijn het reeds foto's op papier of staan ze nog op de harde schijf. Dij de papieren versie loop je gewoon met je negatieven naar eender welke fotoshop. Staan ze nog op je harde schijf, dan kan je ze zelf op CD plaatsen (mits aanschaf CD- of DVD brander). Het afspelen van die CD/DVD kan dan via PC of TV.

      Comment


      • #4
        Sorry voor de onduidelijkheid:
        Ik heb nu een resem digitale foto's op harde schijf staan, die ik op CD wil zetten (om bovengenoemde redenen).

        Ik heb geen CD writer en ook geen zin om er een te kopen : mijn PC is 5j oud, niet echt performant, heeft geen vrije poorten meer, etc. Ik meot echter nog 1-2 jaar verder met die PC (geldgebrek voor nieuwe) en dan koop ik hopelijk een nieuwe met alles erop en eraan.

        Intussentijd zou ik graag mijn foto's doorsturen en laten branden op CD.

        De vraag is: Waar/Welke winkel levert zulke service aan goede prijs/kwaliteit.
        En is het dan mogelijk om verschillende 'albums' op 1 CD te laten zetten.

        Comment


        • #5
          Ikzelf ken geen winkel waar ze zoiets doen, maar misschien kun je het even vragen in de lokale PC-shop...

          Hoe ben je trouwens van plan om al je digitale foto's door te sturen? Via internet lijkt me dat een langzame procedure...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Heb je een USB-aansluiting, zoniet ondersteunt je moederbord (5jaar is zo oud nog niet) misschien toch wel USB, zo ja dan een USB-kaartje in steken (kost bijna niets).

            Indien je een USB-aansluiting hebt mag je een paar dagen mijne xterne CD-schrijver lenen, als je ten minste niet te ver woont,zou dat een oplossing kunnen zijn. (Erg hé geen vermelding van woonplaats in het profiel, zou verplicht moeten worden)

            Comment


            • #7
              Veel mogelijkheden zijn er blijkbaar niet meer. Ofwel externe brander, of schijf eruit en een goede ziel vinden die hem in zijn PC dan copieert.
              Persoonlijk zou ik toch die gewone CD lezer vervangen door een Rewriter. Kost momenteel geen geld meer en spaart moeite.

              Comment


              • #8
                een cd-writer op een pc van 5jaar oud moet wel lukken, vermits ik 7jaar geleden al een writer had. Als je geen vrije poorten meer hebt, haal dan de gewone cd-drive er uit. Een oudere "trage" cd-writer kost echt geen geld meer.
                Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                Comment


                • #9
                  Vrije poorten zijn alleen nodig voor PCI-toestanden. Vrije USB poorten kan je met relatief weinig kosten bijmaken door middel van een USB-hub. Maar dan zit je met een duurdere externe brander.
                  Normaal zou er toch nog plaats moeten vrij zijn via de IDE interface van de CD-lezer. Op hetzelfde IDE-kanaal en kabel zet je dan de brander als master en de CD-rom als slave.

                  Heb je maar één harde schijf en één cd-rom? Dan is er vrijwel altijd de mogelijkheid om nog een brander aan te sluiten. Die €50 of zo ben je ander ook kwijt als je de bestanden wil laten op CD zetten.
                  Pluspunt is dat je oude pc toch weer wat meer waard wordt. Of je haalt de brander eruit om in je nieuwe pc te steken binnen zoveel maanden.

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Kom met je PC of HD naar hier, en 't is zo gefikst
                    Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                    Comment


                    • #11
                      astrid : als je geen cdrw wil kopen, is beste oplossing iemand vinden die dat wél heeft EN die iets kent van pc's, dan kan je daar snel netwerkje van maken en kopieren of harddisk even overzetten. als je in regio oudenaarde wil ik dit anders weleens voor je doen.
                      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                      Comment


                      • #12
                        Al een bij de fotograaf gevraagd?
                        This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
                        My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

                        Comment


                        • #13
                          Dank voor de tips iedereen. De conclusie is nogal obvious : koop een RW of val iemand anders lastig.
                          Als ik er met 50 euro vanaf ben, is de keuze snel gemaakt...

                          Bedankt!
                          Astrid

                          Comment

                          Working...
                          X