Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hopelijk het goede forum ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hopelijk het goede forum ...

    Hallo,

    Ik heb een probleem met een bepaalde handelaar. Even schetsen wat er is gebeurd.

    Omdat ik een beetje Wireless wil flitsen met mijn Canon 30 (analoog) heb ik me een SIGMA DG 500 SUPER aangekocht in combinatie met een Lite-Link (onderschept de lichtbron van de vaste flister en laat zo de andere af gaan) maar dit toestel werkt alleen maar met TTL flitsen en die sigma is ETTL.

    Dus met die Lite-Link ben ik niets en vraag aan de handelaar waar ik het gekocht heb als hij het wilt terugnemen in ruil voor mijn geld. Antwoord : "Ik moet U jammer genoeg melden dat wij verkochte goederen niet terugnemen".

    Mag hij dit zomaar doen ?? (heeft de cosument dan geen enkel recht meer ivm aankopen van goederen ??)

    Wie weet hier raad mee ? De handelaar ga ik niet vermelden om geen last te krijgen.

    Moest dit bericht hier niet thuis horen, verplaats het dan maar naar waar het wel moet zijn.

    Alvast bedankt.


    Christof Laeremans

  • #2
    In principe is een koop gesloten als er overeenstemming is over het voorwerp en de prijs. Dit is bij jou in principe het geval geweest en er bestaat dan ook geen algemene regel van "niet tevreden, geld terug". De handelaar kan dus perfect weigeren om de flits terug te nemen. Je zou eens de algemene voorwaarden van die handelaar moeten napluizen, maar 99% kans dat daar niets in staat of dat er staat dat hij geen verkochte goederen terugneemt.

    In principe kan de koop ontbonden worden als er dwaling was omtrent het voorwerp. Het ZOU KUNNEN dat dat bij jou het geval was, doch om dat aan te vechten moet je al naar de rechtbank (vrederechter) en dat is die flits waarschijnlijk nooit waard.

    PS : misschien moet je de handelaar wel vermelden, zodat anderen gewaarschuwd zijn.
    This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
    My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

    Comment


    • #3
      Ik vreesde het al ...

      Die Lite-Link is het inderdaad niet waard om naar de vrederechter te stappen (is deze bevoegd voor zulke zaken, is dat de rechtbank van koophandel niet ?).

      De handelaar is ab-d in Winksele (Leuven).

      Toch bedankt voor het antwoord, dan maar dat spel zien te verkopen.

      mvg,

      Christof Laeremans

      Comment


      • #4
        Christof,

        Ik moet de stelling van FireFox tegenspreken, jammer genoeg is dit wat algemeen aangenomen wordt, ook door de handelaars, de wet is echter anders.

        In Belgie kan je aankopen* terugbrengen binnen de 7 dagen. Op vertoon van de factuur/het kasbonnetje MOET de handelaar je geld terug geven. (geen tegoedbon)

        Indien hij dit weigert (zoals altijd) kan je hem op zijn plichten wijzen. Indien niet overtuigd, vertel je hem dat je wil opkomen voor je eigen rechten en zeg hem dat je de politie een PV zal laten opmaken. Neem contact op met de plaatselijke politie, het is hun job om overtreders van de wet te verbaliseren. Normaal moet dit volstaan ...

        Het vredegerecht is bevoegd voor zaken tot een bepaald bedrag (1.250 euro ?), handelsrechtbank voor handelszaken boven dat bedrag.

        Verder heeft de handelaar (in mijn opinie) een fout gemaakt door je een flitser te verkopen die niet functioneert met jouw bestaande flitser. (ik vermoed dat je de situatie uitgelegd hebt)

        Dergelijke geschillen zijn altijd lastig, maar ik vind dat je als consument op je rechten moet staan (je kan ook altijd dreigen met publicatie in Test Aankoop)

        Groetjes en veel succes,

        Steven.

        * enkele uitzonderingen daar gelaten zoals vertegenwoordigers aan huis op jou uitdrukkelijke aanvraag met ondertekening van de bestelling bij je thuis
        "Away put your weapon, I mean you no harm"

        Comment


        • #5
          Vaak kun je ook zoiets als dit vinden in de Algemene Voorwaarden:
          UW VERPLICHTINGEN ALS KLANT
          U bent verantwoordelijk voor: (1) uw Productkeuze en geschiktheid van het Product voor zijn doeleinde;

          Comment


          • #6
            Marjo,

            Maakt niet uit wat ze in hun 'verkoopvoorwaarden' schrijven, je mag altijd gekochte waren binnen de 7 dagen terugbrengen, zoals bepaald in de wet.

            De wet staat boven wat een handelaar vanachter op een factuur zet.

            Steven.
            "Away put your weapon, I mean you no harm"

            Comment


            • #7
              En dan nog, ook al staat het niet in de wet, of in de verkoopsvoorwaarden... Een winkel met een goede service zou dit toch wel terugnemen denk ik.
              Tenzij het iets is dat weinig gangbaar is en ze zelf moeten bestellen hebben.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #8
                Maakt niet uit wat ze in hun 'verkoopvoorwaarden' schrijven, je mag altijd gekochte waren binnen de 7 dagen terugbrengen, zoals bepaald in de wet.
                Weet ik ik behandel escalaties op een Customer Care Afdeling voor Belgie en Nederland, behandel dit soort dingen dagelijks. Ik had het niet goed gelezen , dacht dat het al wat langer geleden was

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Yoda
                  Marjo,

                  Maakt niet uit wat ze in hun 'verkoopvoorwaarden' schrijven, je mag altijd gekochte waren binnen de 7 dagen terugbrengen, zoals bepaald in de wet.

                  De wet staat boven wat een handelaar vanachter op een factuur zet.

                  Steven.
                  Een vraagje Yoda, omdat het mij interesseert en ik hiervan niet zo goed op de hoogte ben : is dat steeds het geval die zeven dagen ook als je je zelf naar de winkel verplaatst hebt (dus geen verkoop op afstand of aan de deur) ?

                  @ ChristofL : zelfs moest je het recht niet aan uw kant hebben, u toch niet snel opgeven. Stuur hem zo snel mogelijk een aangetekend schrijven dat het niet werkt met uw combinatie ! Waarschijnlijk heb je toch info gevraagd, en op z'n minst in dit geval onvolledige info gekregen (ik schreef bijna bedriegelijke informatie....)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Yoda
                    In Belgie kan je aankopen* terugbrengen binnen de 7 dagen. Op vertoon van de factuur/het kasbonnetje MOET de handelaar je geld terug geven.
                    Is idd waar, maar ENKEL bij verkopen via internet, telefoon, postorder of fax. Bij aankoop in een winkel is de verkoopsovereenkomst bindend en onherroepelijk. Tenzij wegens defect, waarbij een termijn van 10 dagen van toepassing is (omruiling of geld terug).

                    zie ook: http://mineco.fgov.be/redir_new.asp?loc=/protection_consumer/informations_and_advices/informations_and_advices_nl_005.htm

                    Oli.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Yoda


                      De wet staat boven wat een handelaar vanachter op een factuur zet.

                      Steven.
                      is messchien niet relevant met de werkelijke vraag maar wettelijke telt niets wat achter op een factuur staat, alle regels moeten op de voorkant staan...
                      canon 10D + EF 28-500 F/1.8-6.3 MACRO IS HSM USM lens

                      please mail to MSN to honda_gorilla@hotmail.com

                      Comment


                      • #12
                        Mensen,

                        Ik geef het gewoon op met die handelaar. Had gisteren nog een mail gestuurd en het antwoord dat ik kreeg was.

                        "En nu bedenkt u zich, u verwacht toch niet dat ik het goed ga terugnemen en ga terugbetalen met daar en boven nog een bedrag om aan klantenbinding te doen".

                        Ik bedenk me niet, het ding is gewoon niet compatibel met de flitser.

                        Mensen die zo'n antwoord geven die laten hun onkunde zien en belanden bij mij regelrecht in de onderste lade waar ze nooit of te nimmer uit komen.

                        DUS mensen als je ooit van plan bent iets te kopen bij AB-D (www.ab-d.be) bedenk je nog een paar keer voor je een beslissing neemt.

                        Er rest niets anders dan het toestel te koop te zetten.

                        Bedankt voor de nuttige antwoorden.

                        Met vriendelijke groeten,

                        Christof Laeremans

                        Comment

                        Working...
                        X