Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BOEK: Dolfijnen, walvissen & bruinvissen (12 pics)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BOEK: Dolfijnen, walvissen & bruinvissen (12 pics)

    Vorige maal (December) beloofde ik "wat blauwere foto's" voor mijn boekbespreking van Januari. Tja... dat ging effe mis. Dat verrekte boek was steeds uitgeleend, en ik kreeg het niet meer te pakken. Tot nu dus... hier is ie!

    National Geographic
    Dolfijnen, walvissen en bruinvissen


    De cover:



    Alweer een klepper van een boek: 232 paginas! En geen kleine paginas's! Wégen dat dat ding doet, de gele gids is er niks tegen!

    Auteurs/schrijvers: verschillende biologen en National Geographic medewerkers
    Fotograaf & creatief adviseur: Charles “Flip” Nicklin. Deze kerel blijkt een beetje een manusje van alles te zijn; is researcher, geeft lezingen over het leven in de zee, is (onderwater-)fotograaf voor N-Geo, hij heeft zelfs het "onderwater team" geleid bij de Bond-film "For your eyes only". Zolang het maar met water te maken heeft blijkt het OK te zijn voor mijnheer!

    Het boek begint met een aantal foto’s van 2 pagina’s groot. Mooi!

    Maar buiten mooie foto's bevat het boek een pak tekst. Het is dus geen zuiver fotoboek, maar een allesomvattend boek over de grootste bewoners van onze zeeën. Je leert een pak bij op die 232 pagina's, geloof me...

    Allereerst... het obligate "voorwoord". Geschreven door G.M. Grosvenor (President National Geographic Society).

    En dan beginnen we eraan! Vijf hoofdstukken. Per hoofdstuk een samenvatting van de besproken diersoorten, van de biologen die meewerkten. Ook worden een aantal interessante weetjes opgesomd.

    Hoofdstuk 1: het verleden (schrijver: Kenneth S.Norris)



    Dit hoofdstuk gaat over welke feiten hebben geleid tot de huidige situatie; de walvisjacht (tot uitputing van de visbestanden), overbevissing, hoe Japanners & Noren vroeger, en nu nog steeds een aantal richtlijnen naast zich neerleggen. Erg fraai is het plaatje niet, en eens te meer zie ik mij gesterkt in mijn overtuiging dat de mens een sprinkhanenplaag is, waartegen - door de intelligentie en vindingrijkheid van de mens - de natuur geen verweer heeft. Sommige plaatjes doen je maag keren:



    Ja... da's bloed. De hele zee ziet rood...


    De laatste paginas van dit hoofdstuk beschrijven het groeiend protest dat heeft geleid tot de (gedeeltelijke) ommekeer.

    Hoofdstuk 2: Diepzeeduikers (schrijver: Hal Whitebread)



    Hierin beschrijfteen bioloog zijn ervaringen, door de jaren heen opgedaan "in the field". Verhelderend!



    Zijn onderzoek betreft voornamelijk potvissen, niet echt de kleinste visjes, en je benadert ze best met voldoende ontzag. Maar blijkt dat hij heelwat aan de weet kwam door hun vertrouwen te winnen.

    Hoofdstuk 3: Zevers van de zee (schrijver: James D. Darling)



    Weeral ervaringen van een andere bioloog, en hij spitst zich toe op walvissen. Weerom verdomd interessant leesvoer natuurlijk. Werkelijk alles komt aan bod: de grote trek, de routes, het gedrag, you name it...

    By the way; ook tof zijn deze pagina's:

    Heel handig om te weten hoe een bepaalde soort eruit ziet, en hoe groot hij wel is.

    Hoofdstuk 4: Het rijk van de dolfijnen (schrijver: Bernd Würsig)



    Deze bioloog bestudeert dolfijnen en orka's. Ook in dit hoofdstuk valt een pak te leren. En weeral prachtige plaatjes hee. Wat dacht je van dit? :



    Hoofdstuk 5: De toekomst (schrijver: Charles ‘Flip’ Nicklin)



    Hier diept men uit hoe het in de toekomst moet (of althans: zou moeten). Waakzaamheid blijft geboden blijkbaar. Wat problemen zijn er nog steeds in overvloed. Het aanspoelen van ettelijke scholen van deze mastodonten bvb. Hoe komt dit? En hoe kan men het vermijden?

    Iemand zin in een mooi plaatje? Alstublieft:


    (met excuses voor de weerkaatsing van dat spotlichtje in de rechterbenedenhoek...)

    Er wordt ook gesproken over herpopulatie, en of dit lukt of niet. Maar het gaat ook over de landen die er nog steeds "hun voeten aan vegen" (Japan ...natuurlijk). En je krijgt ook te weten welke huidige onderzoeken er lopen, en waarom, enz...



    Al bij al een subliem boek. Het brengt je alvast het nodige respect bij voor deze "reuzen van de zee", en voor onze oceanen in het algemeen. En een beetje meer respect is heel erg nodig. Water maakt 3/4 uit van onze planeet, maar het lukt de mens - die merendeels "met z'n kop in de grond" rondloopt - blijkbaar aardig om ook deze deze delen van onze aardkloot om zeep te helpen.

    Veel leesplezier!

    --------------------------------------------------

    Vorige besprekingen:
    De Grote trek der vogels
    De aarde vanuit de hemel
    Apen, een hommage
    Jungles
    Dieren Van Afrika
    Kruger, Images of a great African park



    http://www.theafricabug.com

  • #2
    12 foto's, mag da wel
    This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
    My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

    Comment


    • #3
      Tof!
      eMJeke
      website

      Comment


      • #4
        Originally posted by FireFox
        12 foto's, mag da wel
        Wel... voor een boekbespreking heeft het toch altijd gemogen.

        Ik sta er wel eentje achter, dus de boekbespreking van Januari volgt ook nog deze week...
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Merci Jochen !

          Comment


          • #6
            Om jaloers op te zijn. Extra mooie foto's.
            Dank je Jochen.
            nikon D200 AF-S NIKKOR 18-200mm macro 105 mm 1:2.8

            Comment


            • #7
              Originally posted by FireFox
              12 foto's, mag da wel

              Neen en Ja.

              Zoals we allen weten gelden er mbt het plaatsen van foto's enkele regels op dit forum. Normaal zouden 12 foto's er 11 teveel zijn.

              Jochen heeft echter VOORDAT hij begon met zijn boekbesprekingen aan de crew hiervoor toestemming gevraag en verkregen. Daarom mag hij bij een boekbespreking meerdere foto's plaatsen.

              Mocht je zelf iets dergelijks willen doen, overleg dit dan op voorhand met de crew.



              In every colour there's the light
              In every stone sleeps a crystal
              Remember the Shaman, when he used to say:
              "Man is the dream of the dolphin"

              Comment


              • #8
                Het brengt je alvast het nodige respect bij voor deze "reuzen van de zee", en voor onze oceanen in het algemeen. En een beetje meer respect is heel erg nodig. Water maakt 3/4 uit van onze planeet, maar het lukt de mens - die merendeels "met z'n kop in de grond" rondloopt - blijkbaar aardig om ook deze deze delen van onze aardkloot om zeep te helpen.
                Goed gezegd Jochen, en bedankt voor de (volgehouden) moeite...

                Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  idd, mooi boek en mooie foto's... bedankt voor de boekbeschrijving.

                  Comment


                  • #10
                    Thanks voor de reacties, iedereen.

                    ter info: ik heb ooit beloofd om per maand één boek te bespreken, en je hebt dus nog steeds het "boek van januari" van me tegoed.

                    Het wordt een kleintje ("snelsnel"), maar wel tof voor wie van honden houdt. Volgende week...
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment

                    Working...
                    X