Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camarainstelling voor maken smoelenboek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camarainstelling voor maken smoelenboek

    Hallo BD-leden,

    We moeten voor onze wielervereniging portretfoto's van de leden maken.
    Deze zullen 's avonds in het clubhuis worden genomen.

    Gezien het de eerste keer is dat we zulke foto's gaan maken, vragen we aan u suggesties waar wij op moeten letten. Wij gebruiken daarvoor een 16-80 mm. lens.

    B.v.: wat is de beste afstand tussen camera en persoon/diafragma/hoe scherp te stellen?

    Alvast bedankt voor uw reactie.
    Sony DSRL-A300 met SONY-lens CZ Vario-Sonnar DT 3.5-4.5/16-80 mm ZA - Flitser HVL-F58AM.

  • #2
    Re: Camarainstelling voor maken smoelenboek

    Verplaatst naar geschikter forum
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Camarainstelling voor maken smoelenboek

      De 16-80mm lens gebruik je best niet op 16mm omdat er dan teveel vervorming te zien is, 80mm is veel beter.

      Als je het helemaal goed wil doen dan is een flitsinstallatie wel handig, je stelt die dan in en daarna kan iedereen om beurt "poseren" voor de camera. Om het hele gezicht scherp te krijgen werk je best niet met een te grote diafragma-opening (f8 -f11 is prima), het gaat hier niet om "artistieke" foto's maar om een soort pasfoto van elk clublid.

      Heb je een externe flitser, en is er een wit plafond dat niet te hoog is, dan kan je de flitser naar boven richten en gebruik maken van indirekt flitslicht. Het kleine reflectorpaneeltje (wit plaatje dat je kan uitschuiven) van de flitser zet je dan best wel omhoog om nog een beetje licht rechtstreeks naar voor te richten.
      Let ook op de achtergrond, dat er zeker geen storende elementen inzitten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Camarainstelling voor maken smoelenboek

        U stelt de verkeerde vraag. De juiste vraag is: welk licht gaan we gebruiken ?.
        Zet een stoel aan het venster en een isomo reflector aan de andere zijde. Zet uw lens op 80 en alles komt dik in orde. Vermijd on cameraflits. als het niet anders kan gebruik de blackbandit tip
        Gebruik het diafragma 2 stops hoger dan de grootste opening. Let op de achtergrond voor verstorende voorwerpen (schoonmoeders en tapkasten en trofeen)
        Nerdi
        Last edited by Nerdifant; 27 februari 2011, 21:55.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Camarainstelling voor maken smoelenboek

          Zet een stoel aan het venster en een isomo reflector aan de andere zijde.
          vooral 's avonds in het clubhuis gaat dat werken, Nerdi. Misschien aanraden om te wachten tot de zonnewende?


          G
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

          Comment


          • #6
            Re: Camarainstelling voor maken smoelenboek

            Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
            vooral 's avonds in het clubhuis gaat dat werken, Nerdi. Misschien aanraden om te wachten tot de zonnewende?


            G
            Bwa. Men moet iets over hebben voor het hobby. Koers om 7:00-9:30h, Douche. Fotos om 10:00-11:00 . Ronde van Vlaanderen daarna. En dat alles op één zondag. bv. 2/4/2011

            YMMV

            Nb. s'avonds is dus geen goed idee. wilde ik maar zehggen.
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Camarainstelling voor maken smoelenboek

              Ik heb nog even de gebruiksaanwijzing doorgenomen.

              Ik denk hierbij aan de volgende instellingen bij het maken van de foto's:
              Gebruik van ADI-flits
              Lichtmeetfunctie: Centrum gericht
              Witbalans: op flitslicht
              Dyn. bereikoptimalisatie: D-R (standaard)
              Automatische scherpstelfunctie: AF-C


              Zou dit de juiste instellingen kunnen zijn?
              Sony DSRL-A300 met SONY-lens CZ Vario-Sonnar DT 3.5-4.5/16-80 mm ZA - Flitser HVL-F58AM.

              Comment


              • #8
                Re: Camarainstelling voor maken smoelenboek

                Oorspronkelijk geplaatst door massa Bekijk bericht
                Ik heb nog even de gebruiksaanwijzing doorgenomen.

                Ik denk hierbij aan de volgende instellingen bij het maken van de foto's:
                Gebruik van ADI-flits
                Lichtmeetfunctie: Centrum gericht
                Witbalans: op flitslicht
                Dyn. bereikoptimalisatie: D-R (standaard)
                Automatische scherpstelfunctie: AF-C


                Zou dit de juiste instellingen kunnen zijn?
                Dat is één van de mogelijkheden, maar wat ik me afvraag: heb je al eens getest met die instellingen?
                Als het resultaat voor jou in orde is, dan is het zeker goed genoeg voor een smoelenboek.

                - ADI gaat zeker lukken met jouw lens (met Sigma-lenzen durft dat wel eens verkeerd lopen)
                - AF-C zou ik afraden, 't zijn wel wielrenners, maar voor een portret gaan ze hopelijk blijven stil zitten?
                - NIET frontaal flitsen
                - camera in portret-stand: dus niet alleen verticaal houden, maar ook de programma-instelling. (ik lees tussen de regels dat je in JPG gaat fotograferen en blijkbaar nog niet al teveel ervaring hebt)
                - AWB zal het wel goed doen.

                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment

                Working...
                X