Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SpyderLensCal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SpyderLensCal

    Ik las in shoot iets over de spyderlenscal,heeft iemand hier ervaring mee en is het aangeraden om je lenzen op front of backfocus te controleren , zelfs als ze nieuw zijn
    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

  • #2
    Re: SpyderLensCal

    Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
    Ik las in shoot iets over de spyderlenscal,heeft iemand hier ervaring mee en is het aangeraden om je lenzen op front of backfocus te controleren , zelfs als ze nieuw zijn
    Zelfs als ze nieuw zijn , kunnen ze er soms "wreed" naast zitten, maar zolang er garantie op zit kan je natuurlijk...
    Handig, maar enkel voor vaste lenzen, en weinig ( soms wel) voor zoomlenzen, stel je hebt ne zoomlens die in de ene stand ne frontfocus heeft, en in den andere stand nen backfocus heeft, wat kan je dan met die lens cal. doen? niks.
    Stel je hebt ne lens bv ne 50 - 200 .. die op 50 wel goed is maar op 200 ne backfocus heeft, wat kan je dan doen? niks.
    Goedkoper, koop ne vouwmeter van 2 meter in den gamma voor 1 euro, leg iets op 1 meter, en stel daarop scherp, en je ziet perfect op die meter waar hij scherp stelt.. dus waarom 60 euro uitgeven, voor juist hetzelfde, een meetlat, met daar een scherpstelpunt op.
    ( je doet het beter met gamma )

    Comment


    • #3
      Re: SpyderLensCal

      Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
      ( je doet het beter met gamma )
      ik zou naar brico gaan en hulp vragen aan Roger

      On topic,

      -een goeie krant, kleine lettertjes uit den "dag allemaal", meetlat...
      -statief
      -fototoestel
      -computer met scherm

      en we zijn vertrokken, diafragma helemaal open, trek een potloodlijntje op welke regen je scherp stelt, laat je camera op 45 graden tov het voorwerp een foto nemen (let op voor trillingen die ook onscherpte kunnen geven, maar dan algemene onscherpte) en goed uitvergroot bekijken op de PC, makkelijk, snel en even betrouwbaar...
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: SpyderLensCal

        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        ik zou naar brico gaan en hulp vragen aan Roger

        On topic,
        en we zijn vertrokken, diafragma helemaal open, trek een potloodlijntje op welke regen je scherp stelt, laat je camera op 45 graden tov het voorwerp een foto nemen (let op voor trillingen die ook onscherpte kunnen geven, maar dan algemene onscherpte) en goed uitvergroot bekijken op de PC, makkelijk, snel en even betrouwbaar...
        Wat je zelf doet doe je beter

        Nog 1 belangrijke zaak, in al die handleidingen staat dat... ( en allebei vergeten ) den afstand : je moet de foto nemen met het 25 voud van je lens : bv, een 50 mm dan moet je de foto nemen op 25 X 50 : 1 meter, nen 200 mm : 25 x 200 op 5 meter ( staat in het boekske van zo een calibratie geval .

        Comment


        • #5
          Re: SpyderLensCal

          dat van 25 * de afstand heeft roger mij precies nooit verteld, maar ik zal het zeker onthouden!! bedankt
          Last edited by TomStr; 21 februari 2011, 18:22.
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: SpyderLensCal

            Beetje namaak van Lensalign he

            Comment


            • #7
              Re: SpyderLensCal

              Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
              Beetje namaak van Lensalign he
              Het is uit die zijn handleiding dat ik dat heb, van die X 25

              Comment


              • #8
                Re: SpyderLensCal

                Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                Ik las in shoot iets over de spyderlenscal,heeft iemand hier ervaring mee en is het aangeraden om je lenzen op front of backfocus te controleren , zelfs als ze nieuw zijn
                Ik heb er ondertussen ervaring mee en dat werkt goed. Controle & fijnafstelling van je lenzen is zeker aangewezen, ook al zijn ze nieuw.

                Twee puntjes ter aanvulling :

                Ik klem eerst een spiegeltje vast op het scherpstelvlak van de LensCal, zo kan ik mijn camera perfect aligneren t.o.v. de LensCal (je moet als het ware recht in het center van de lens kijken).

                Over die afstandsregel heb ik toch mijn bedenkingen. Stel dat je een 200mm lens wilt calibreren en je gebruikt 25x de brandpuntsafstand (sommige sites spreken zelfs van 50x ...), dan zou je vanop 5m moeten calibreren. Maar de DOF van bvb. een 200mm lens op f/2.8 op 5m is bij een crop-camers nog steeds 6 cm ... volgens mij is dat te veel om de lenscalibratie nauwkeurig te kunnen uitvoeren. Ik heb alles gecalibreerd bij iets meer dan de minimale scherpstelafstand waardoor er ook een zeer beperkte DOF was en het effect van de calibratie veel duidelijker was. Zeker ook voor een macro lens die je meestal op korte werkafstanden gebruikt lijkt me dat beter.
                Ik besef dat de micro-adjust op langere afstand niet per sé moet overeenkomen met die op korte afstand, maar ik ga er van uit dat dit met de toenemende DOF op grotere afstand niet veel uitmaakt.
                Of heeft iemand andere argumenten voor die 25x regel ?
                Master the craft, and the art will follow.
                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                Comment

                Working...
                X