Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afdrukken 10 x 15 fout

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afdrukken 10 x 15 fout

    Kenners,

    Heb foto's laten afdrukken 10 x 15.
    Had er zelf mooie borders aangemaakt met fotoshop.
    textje er onderin.
    Nu is de text voor de helft weg en de border aan de zijkant bijna helemaal.
    Wat gaat er mis?
    Moet ik een bepaalde pixel grote kiezen of kan ik de foto op originele grote houden om dan vervolgens af te drukken.
    begrijp het niet helemaal.
    Wel een teleurstelling ik was zo enthousiast maar dit is niet zo top.
    maar hoop hier weer mijn antwoord te krijgen.

    alvast bedankt.
    Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

  • #2
    Re: afdrukken 10 x 15 fout

    Bij zowat elke afdrukcentrale valt er een paar millimetertjes af aan de randen, dat staat meestal ook op de website.

    Dat is omdat het proces automatisch doorloopt. Om te voorkomen dat er hier en daar een wit randje aan de afdruk zit wordt de foto iets groter belicht op het fotopapier.

    Als je ze bij een fotograaf laat afdrukken die er zelf de apparatuur voor heeft staan, dan kan die dat voor jou wel doen zonder dat er iets wegvalt.
    Maar dan is het handwerk, en zijn de afdrukken ook duurder (meestal heb je dan nog keuze uit verschillende soorten papier, die beter zijn dan dat van een afdrukcentrale).

    Bij sommige afdrukcentrales kan je kiezen voor een wit randje rond de foto, dan staat er zeker alles op als je tekst dicht bij de rand hebt staan.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: afdrukken 10 x 15 fout

      Sportsterpeke,
      Om te weten wat er eventueel fout liep zou je toch wat meer informatie moeten bezorgen.
      Welke waren bv. de pixelafmetingen van de beelden zoals je die hebt doorgestuurd (dus niet van de oorspronkelijke foto, vooraleer je een rand hebt toegevoegd)?
      En niet alle fotocentrales voorzien dezelfde mogelijkheden: moeten je foto's de afmetingen 10cmx15cm (verhouding 2:3) hebben of mag het ook 10cmx13.3cm (verhouding 3:4)?
      Dat er aan verschillende kanten een paar mm kan vanaf kan gaan is, zoals reeds geantwoord normaal, maar als je zelf een rand hebt toegevoegd zou het beeld zelf toch volledig afdrukt moeten zijn.
      home page: http://cage.ugent.be/~hs
      reisblog: http://herser.wordpress.com
      foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

      Comment


      • #4
        Re: afdrukken 10 x 15 fout

        Het beeld is idd goed afgedrukt maar de border is mis gegaan.
        Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

        Comment


        • #5
          Re: afdrukken 10 x 15 fout

          Welk getal (met cijfers na de komma !) kom je uit als je van het afgedrukt bestand (dus INCL. kader) de langste zijde in pixels deelt door kortste zijde in pixels ?
          dus bvb 3600 / 2440 = 1.4754
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: afdrukken 10 x 15 fout

            Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
            welk getal (met cijfers na de komma !) kom je uit als je van het afgedrukt bestand (dus incl. Kader) de langste zijde in pixels deelt door kortste zijde in pixels ?
            Dus bvb 3600 / 2440 = 1.4754
            1,3707415
            Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

            Comment


            • #7
              Re: afdrukken 10 x 15 fout

              Ai, dan is het eigenlijk perfect normaal dat je geen 10x15 afdruk gekregen hebt met alles erop want dat kan enkel met een beeld dat (exact) 1,50 als resultaat geeft...

              Bij sommige firma's zijn ze daar wel soepeler in, zoals bvb bij pixum :
              Persoonlijke foto-ingang van Pixum. Hier kun je je eigen foto's uploaden en online fotoalbums maken. Tot 1 GB opslag gratis. Pixum Fotoservice.

              daar heeft je afdruk zeker een hoogte van 10cm en in jouw geval een breedte van 13,7cm (wat tussen hun 10 en 18 ligt)

              Voor een digitaal formaat 3:4, zou 10cm overeenkomen met een breedte van 13,3cm (dus 4mm minder dan een volledige afdruk van jouw beeld. En misschien is het eigenlijk dat laatste dat er gebeurd is ?

              Maakt dat het wat duidelijker waarom je een deel van je beeld mist ?
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: afdrukken 10 x 15 fout

                bedankt filipo dat u me wilt helpen.

                Ik mis op de lange en op de korte kant een stuk van mijn foto.
                de korte kant is de border bijna helemaal weg.
                en op de lange kant mist er een klein gedeelte.
                het is een staande foto dus de text onderin is voor de helft weg.

                Edit.
                alle anderen NATUURLIJK ook bedankt
                Last edited by Sportsterpeke; 15 februari 2011, 22:55.
                Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                Comment


                • #9
                  Re: afdrukken 10 x 15 fout

                  Dit is de reden waarom je voor dit soort van afdrukken best eens binnenloopt bij een beroepsfotograaf met eigen labo ...

                  Via www.beroepsfotografen.be kan je in je regio zoeken naar een fotograaf die je kan verder helpen.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: afdrukken 10 x 15 fout

                    Ik geef je gelijk hoor Fotofolio. Geen probleem...laat die mensen, de lokale fotoboer, iets verdienen. Trouwens ik ga enkel maar bij de lokale, 'k vind het te kostlijk aan inkt om zelf af te drukken.
                    Maar waarom daar toch zo misterieus over doen....Moesten die mensen nu eens zeggen: "je wil een afdruk van bv 10x15 breng me dan een bestand binnen van zoveel op zoveel" ('t zal ongeveer 98% zijn zowel in lengte als in breedte), dan gaat je afdruk er volledig opstaan). Da's toch niet moeilijk....
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                    Comment


                    • #11
                      Re: afdrukken 10 x 15 fout

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
                      de korte kant is de border bijna helemaal weg.
                      en op de lange kant mist er een klein gedeelte.
                      Foto is wellicht afgedrukt volgens de maten van een digitale foto (dus een verhouding 3:4) waardoor je dus, in jouw geval, sowieso een stukje mist aan de korte kant. Het kleine gedeelte dat ontbreekt aan de lange zijde is zoals hier ook al werd aangehaald omdat ze niet 100% juist snijden. De nauwkeurigheid hangt een beetje af van firma tot firma (of fotograaf) ...

                      Let er dus op dat het beeld dat je wil laten drukken de exacte verhouding heeft van het formaat waarin je het wil laten afdrukken OF dat je een firma kiest die de lengte van de afdruk aanpast in functie van de reële verhouding van de foto (en zich dus niet beperkt tot 2:3 en/of 3:4).
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment

                      Working...
                      X