Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

    om afgedrukt te kunnen worden op deze grootte : 180 x 90 cm?
    Resolutie, DPI? Ben niet echt op de hoogte van dergelijke zaken aangezien ik bijna nooit print en nog nooit hoger ben gegaan dan een A4 formaat.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

    Nuttig om weten:
    Op welke drager (op doek steekt het bvb wat minder nauw)?
    Gemiddelde kijkafstand (van dichtbij zie je sneller pixels)?
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

    Comment


    • #3
      Op doek..... Slaapkamermuur.....
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

        Op die vraag kunnen vele antwoorden gegeven worden die juist zijn.
        Waarom? Omdat elk afdrukprocede zijn eigen vereisten heeft.
        Daarom raad ik aan om contact op te nemen met het labo waar je de afdruk wil laten maken, zij zijn het best in staat om daarop juist te antwoorden.

        Om dan toch enkele algemene waarden te geven.

        Zorg dat je het formaat altijd ingesloten hebt in de foto. dus in dit geval: image size = 180x90cm.
        Resolutie: afhankelijk van het procede, inktjet 150 tot 300dpi - lambda 200dpi - minilab (niet voor dit grote formaat) 300dpi, drukwerk 300dpi.
        Kleurprofiel: afhankelijk van het labo en het procede, vraag er dus naar.

        Wil je naar een vergroting gaan zal je waarschijnlijk de foto moeten upscalen, Scott Kelby heeft in zijn boek een goede beschrijving om te vergroten naar posterformaten.

        Voor je eventueel een grote afdruk laat maken, laat je best eerst een paar proefdrukken maken van enkele cruciale stukken uit de foto (dus enkele uitsnedes in het formaat zoals ze in de vergroting zullen komen). Dit om te voorkomen dat je iets duur laat maken dat je dan nadien toch niet goed vindt.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

          Nuttig: http://www.top-canvasfoto.com/canvas...ificaties.html
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

          Comment


          • #6
            Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

            300 dpi is voor drukwerk op papier hé, niet om op canvas af te drukken, de structuur van deze support doet minstens de helft van je resolutie de mist in gaan ... 150dpi is zelfs al veel denk ik.

            Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
            Dan zou je voor een 180x90cm doek een resolutie van niet minder dan 9000x4500 pixels moeten hebben ideaal gezien (127dpi) ... zo goed als onmogelijk zonder scaling in PP, minimaal nog altijd 5040x2520 (op 28px/cm), dus met een 20mpx beeld uit een 5dII ben je safe .

            Nu hou er altijd rekening mee dat een dergelijke poster niet met de neus erop bekeken wordt, ik heb altijd de raad gekregen om een afstand gelijk aan de diameter van je afdruk te nemen om de kwaliteit te bekijken ... dus als je op 2m afstand deze poster bekijkt ga je niet echt veel blokjes zien als je een redelijke resolutie hebt, maar zou toch met minstens 12mpx werken, liefst nog meer.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              ...Nu hou er altijd rekening mee dat een dergelijke poster niet met de neus erop bekeken wordt, ik heb altijd de raad gekregen om een afstand gelijk aan de diameter van je afdruk te nemen om de kwaliteit te bekijken ... dus als je op 2m afstand deze poster bekijkt ga je niet echt veel blokjes zien als je een redelijke resolutie hebt...
              100% gelijk: 't is niet de bedoeling om met je neus OP de foto naar zo'n kanjer te kijken.
              "Probleem" is dat het hier om een canvasafdruk gaat. En op een grotere afstand zie je de structuur van het doek dan OOK niet meer. Waardoor de ganse bedoeling van het procédé verloren gaat.
              'k Zou in elk geval eens naar een voorbeeld van een grote canvasfoto gaan kijken voor ik begin want ik hoor regelmatig opmerkingen dat die afwerking niet door iedereen mooi gevonden wordt terwijl andere mensen het de top vinden.
              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
              Oók wandelen met GPS?

              Comment


              • #8
                Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

                Op pixum kom je op het volgende voor het absolute minimim voor een FOTO...
                1cm = 60px
                Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                BE-Wommelgem
                .: 20D & D700 :.

                Comment


                • #9
                  Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

                  Iedereen bedankt voor de tips . . .
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

                    hij moet zeker mooi zijn.

                    Ch.
                    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      "Probleem" is dat het hier om een canvasafdruk gaat. En op een grotere afstand zie je de structuur van het doek dan OOK niet meer. Waardoor de ganse bedoeling van het procédé verloren gaat.
                      Ah is dat de bedoeling van een canvasdruk? De enige mens die ik ken dier grote canvasdrukken laat maken is een mixed media kunstenaar en die schildert op zijn op canvas afgedrukte foto's.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

                        Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                        Dus met mijn (ocharme) 6MP toestel, kan ik best niet hoger gaan dan 60*40cm canvas?
                        Wil ik bv. 75*50 dan heb ik al snel 10MP nodig?
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

                          Zo'n vaart loopt het toch niet?
                          Als je de laagst "toegelaten" resolutie (28ppc) neemt kom je voor een 75x50 op
                          75x28x50x28= 2,94MP, nog altijd minder dan 3MP.
                          Voor de "optimale" afdrukresolutie van 50ppc is dat
                          75x50x50x50= 9,4MP.
                          Met je "OCHARME" toestel zit je daar perfect tussenin.

                          Voor een 90x60cm canvas op minimum resolutie kom je dan aan
                          90x28x60x28= 4,3MP.
                          Voor een 120x80cm
                          120x28x80x28= 7,6MP. En dat is misschien dan wél wat te groot voor een 6MP bestand.

                          Ik liet laatst een 2409x1606=3,9MP op Dibond van 60x40cm afdrukken en je ziet NIKS geen pixeltjes, maar een scherpe foto. En op Dibond verwacht je die toch eerder te zien opduiken dan op canvas.
                          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                          Oók wandelen met GPS?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aan welke voorwaarden moet een foto voldoen . . .

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                            Dus met mijn (ocharme) 6MP toestel, kan ik best niet hoger gaan dan 60*40cm canvas?
                            Wil ik bv. 75*50 dan heb ik al snel 10MP nodig?
                            geen paniek, de hier opgegeven resoluties zijn voor huis tuin en keukengebruik.
                            De meeste pro plotters die gebruikt worden om deze formaten te printen beschikken over degelijke interpolatiesoftware die ervoor zorgt dat de gevraagde afmeting ook met kleinere files kan gehaald worden.
                            Neem contact met een labo en vraag wat zij met hun toestellen en software aankunnen, de rest zijn theoretisch gissingen.

                            Comment

                            Working...
                            X