Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijkende test met en zonder EXIF (update 3 )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijkende test met en zonder EXIF (update 3 )

    Naar aanleiding van de topics over vergelijkende test bij afdrukcentrales, meer bepaald oa :
    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=36733
    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=30169&SearchTerms=,afdrukcentra les
    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=29604
    heb ik nogmaals testfoto's laten afdrukken bij HEMA, ditmaal mét en zonder EXIF (met dank aan Bingel voor de link http://www.exifer.friedemann.info/ naar die tool om exif info te verwijderen).

    Vooreerst moet ik mijn visie over Hema/Fuji herzien op voorwaarde dat de exif info VERWIJDERD is !
    Trouwens is hun snelheid van levering TOP ! Zondagavond doorgestuurd. Maandagavond al mail dat mijn bestelling de dag nadien in de Hemawinkel klaar lag.
    Vanavond was het dus zover.

    En wat bleek...
    Die foto's met Exif waren terug niet om aan te zien (onnatuurlijk fel groen, detail verloren door extreem hoge contrasten), en de foto's zonder EXIF zijn fantastisch.
    Je moet het echt gezien hebben om te geloven.

    Bij gebrek aan natuurlijk daglicht, heb ik een quick'n'dirty shot gemaakt met alle afdrukken naast elkaar die ik tot nu toe heb.
    Ik scan ze niet meer, want de kleuren worden door het scannen nog meer aangetast.
    Met die opnames heb je tenminste in één oogopslag een duidelijk beeld hoe groot de verschillen kunnen zijn.

    1) http://users.pandora.be/dmatthys/BDpictures/printtest02.jpg
    De fameuze klaproos, waarbij het rood van de Hema/Fuji prints 1 rode vlek was, geeft na verwijdering van de EXIF terug natuurlijke kleuren en details weer.
    Van links naar rechts :
    bovenaan :
    - Spector
    - Photobox
    - Agfa
    - Kruidvat
    onderaan :
    - Hema (van vorige test)
    - Hema (laatste test van 13/01/04 met EXIF)
    - Hema (laatste test van 13/01/04 ZONDER EXIF)

    Het gaat hem nu juist om die drie onderste foto's waarin duidelijk verschil te zien is met de laatste en de voorlaatste versie.

    Nog een 2e voorbeeld :
    http://users.pandora.be/dmatthys/BDpictures/printtest01.jpg
    Van boven naar onder :
    Links :
    - Photobox
    - Agfa
    - Kruidvat
    - Spector

    Rechts :
    - Hema (van vorige test)
    - Hema (laatste test van 13/01/04 met EXIF)
    - Hema (laatste test van 13/01/04 ZONDER EXIF)

    Ook hier zie je op de rechtse foto's duidelijk het verschil.
    De eerste twee zijn te contrastrijk, met verlies van detail in het haar. De derde is terug goed, zonder EXIF dus.

    CONCLUSIE :
    Er is dus duidelijk een groot verschil in afdruk kwaliteit als de exif al dan niet verwijderd is.

    Nu weet ik niet of het merk / type gebonden is.
    De foto's zijn met 10D genomen, niet nabewerkt, enkel exif verwijderd bij de laatste foto.

    Bij een volgende bestelling bij Kruidvat of Photobox zal ik zeker ook deze zelfde foto's met en zonder exif meesturen.

    Deze foto's dienen enkel op de relatieve verschillen te vergelijken.
    Scherpte en details kunnen hier niet geëvalueerd worden. Daarvoor heb ik meer tijd en licht nodig.
    Maar het geeft alvast een eerste, toch correcte indruk over het afdrukken bij Hema, met of zonder EXIF.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Hallo Dama
    Bedankt voor al de moeite die je hebt genomen ,ik zal toch maar weer eens Hema gaan proberen, maar dan met een foto zonder exif

    Groetjes Noname
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

    Comment


    • #3
      net een tiental foto's naar de Hema gebracht......en wel MET EXIF......

      Thanks Dama !

      mvg,
      Z900
      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

      Comment


      • #4
        Mag ik nogmaals melden dat Hema bij Fujiprint wordt afgewerkt!
        Zeer duidelijke tests..in een vorig forum ook het exif probleem aangekaart..en sommige spraken toen over een "kwakkel" ik laat mijn foto's nog steeds bij fujiprint afdrukken maar zonder exif...en ze zijn gewoon perfect nu. lees hier http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=30642&SearchTerms=,hoe,verwijde r

        Comment


        • #5
          Dat klopt inderdaad van Fuji / Hema ! Ik had ze ook eerder via FujiPrint doorgestuurd, en de resultaten waren "crac" hetzelfde (met EXIF, en dus ook onbruikbare afdrukkwaliteit), zelfs de gebrukte coderingen achteraan is identiek.

          Bedankt voor die link !
          Dat van die kwakkel was dus eerder een kwakkel, als je begrijpt wast ik bedoel !
          Ik ben alvast overtuigd na deze test !
          En die truc in PS, dat werkt wel degelijk ?
          Originally posted by Ronny
          Mag ik nogmaals melden dat Hema bij Fujiprint wordt afgewerkt!
          Zeer duidelijke tests..in een vorig forum ook het exif probleem aangekaart..en sommige spraken toen over een "kwakkel" ik laat mijn foto's nog steeds bij fujiprint afdrukken maar zonder exif...en ze zijn gewoon perfect nu. lees hier http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=30642&SearchTerms=,hoe,verwijde r
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Inderdaad. Ik heb nog een oudere versie van Photoshop5 ..ik heb daar een action gemaakt, save and close (close naar een andere map, anders lukt het niet)...en weg is de exif.
            Ik moet er ook nog bij vermelden dat volgens de informaticus van Fujiprint dit een tijdelijk probleem zou zijn..vooral als er nieuwe type fototoestellen op de markt komen..dan zou het volgens hem een tijdje duren eer hun software aangepast is..maar mijn ervaring is dat het probleem met de exif voor de Canon 10D er nog steeds is.
            Groejes Ronny.

            Comment


            • #7
              Bedankt Dama voor de uitgebreide test, TOP
              Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

              Comment


              • #8
                Bedankt voor de interessante testresultaten !
                Men leert elke dag bij.
                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de informatie!!! Bespaart ons hopen geld
                  This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
                  My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor de overduidelijke test, Danny!

                    Twee zaken zijn voor mij onduidelijk: hoe kan de EXIF voor degelijk effecten verantwoordelijk zijn en waarom houden de afdrukcentrales met dit fenomeen geen rekening?

                    Je mag toch aannemen dat die afdrukcentrales in de eerste plaats aan kwaliteit denken.


                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      hoe kan de EXIF voor degelijk effecten verantwoordelijk zijn en waarom houden de afdrukcentrales met dit fenomeen geen rekening?
                      Je mag toch aannemen dat die afdrukcentrales in de eerste plaats aan kwaliteit denken.
                      Ik denk dat het eerder andersom is Hombre. Niet iedereen die digitale foto's laat afdrukken is een doorgewinterde BD-er/Photoshopper. Net als bij de analoge afdrukcentrales zullen er dus massa's 'rolletjes' binnenkomen met bv sterk onderbelichte foto's. En als ze die niet corrigeren en zo donker afdrukken, zullen veel foto's bij afhalen door de boze klant niet worden betaald.

                      En die EXIF is dan niet 'verantwoordelijk', maar kan wel automatisch worden gebruikt om te zien hoe de foto werd genomen. Dat een automatische correctie op basis van deze EXIF niet altijd het beste is, is duidelijk. En ik begrijp dat de centrales een dergelijke correctie wel uitvoeren, maar ik zou dan minimaal pleiten voor een optie waarbij je aan kunt vinken dat je de foto's ongecorrigeerd (WISIWYP: what I send is what you print ) afgedrukt wilt hebben.

                      nb: Mijn broer heeft fotografie op de kunstacademie gedaan en die bracht zijn rolletjes altijd naar dezelfde fotograaf waar ze hem inmiddels kenden. Anders krijg je bij afhalen telkens te horen dat ze 'de wazige en onder- of overbelichtte (doch kunstzinnige abstracten) maar niet hadden afgedrukt'

                      Comment


                      • #12
                        De fotograaf waar ik ze naar toe breng heeft een klein fotolab in de winkel. Standaard worden alle foto 'opgehaald' zo als zij dat noemen. De meeste foto's uit een digitale camera hebben min of meer een grauwsluier en de meeste mensen weten niet hoe ze die weg kunnen halen, als ze al weten dat die sluier er is. Dus doet de fotograaf dat.
                        Op mijn verzoek worden mijn foto's aldaar niet aangepast. Dat is ook het voordeel van zo'n relatie: op den duur weet je precies wat je kan verwachten. Ze zijn wat duurder dan het Kruitvat, om maar eens iets te noemen.

                        Comment


                        • #13
                          Het verschil is echt wel spectaculair...ik heb de foto's van Dama woensdag in het echt gezien, niet te schatten gewoon.
                          Ik weet echter niet of je dat kan veralgemenen naar ALLE afdrukcentrales...Hema mét exif info was gewoon barslecht tegenover de andere, of foto's van bvb. Photobox of Kruidvat er veel beter uitzien wanneer afgedrukt zonder de exif is natuurlijk de vraag.
                          Misschien kan iemand die eerstdaags elders een order gaat plaatsen even de foto van Dama meesturen met en zonder exif om de test te vervolledigen.
                          Mark (300D)

                          Comment


                          • #14
                            Je mag bij mij ook de resultaten komen bekijken..met en zonder.
                            vorige maand had ik weer de exif er vergeten uit te halen..en ik had weer prijs..niet te doen het verschil. (ik praat hier wel over fujiprint)een 900 foto's met exif..gewoon voor de vuilbak..en de andere paar duizend zijn gewoon perfect.

                            Groetjes Ronny

                            NB
                            Ik word binnekort uitgenodigd door fujiprint voor een bezoek.
                            IK ga zeker vragen wat de exif eigelijk doet bij het printen...zodat eidelijk dit vraagteken kan opgelost worden.
                            IK hou julie zeker op de hoogte!

                            Comment


                            • #15
                              Ik moet dit weekend nog een paar foto's laten afdrukken.

                              Ik doe er een paar bij Kruidvat(KV), en een paar bij Photobox(PB).
                              Ik zal telkens de zelfde testfoto's (als bij Hema) doorsturen met en zonder exif.
                              Ik ben benieuwd of de foto's van KV of PB zonder exif nóg beter zijn dan de afdrukken met exif, waarvan ik tot nu toe toch al tevreden ben.
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment

                              Working...
                              X