Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie vs kunst

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotografie vs kunst

    mensen.. ik heb jullie mening nodig voor mijn voordracht voor school
    het gaat over fotografie vs kunst
    willen jullie eens replyen waarom jullie vinden dat fotografie wel of geen kunst is, en wat er voor nodig is om een foto als kunst te aanzien ?

    [Mod-LesC]Verplaatst van Shoot/Discussie naar Algemeen, omdat deze vraag niets te maken heeft met het tijdschrift Shoot.[/Mod]
    Last edited by LesC; 1 februari 2011, 09:04.
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

  • #2
    Re: fotografie vs kunst

    Definieer kunst. Dan kunnen we verder...

    Comment


    • #3
      Re: fotografie vs kunst

      Fact. Wat bedoel je juist met kunst?
      Maar natuurlijk kan fotografie een kunstvorm zijn, of kan kunst zich binnen fotografie bepalen... maar aan de andere kant is kunst net iets te breed om zo te zeggen dat iets kunst is of kan zijn.
      http://www.joerivanhamel.be

      Comment


      • #4
        Re: fotografie vs kunst

        Eerder een naïeve vergelijkende opstelling, 'Fotografie vs kunst' en het gaat in al zijn aspecten niet op. Je stelt je ook niet de vraag schilderen vs kunst, tekenen vs kunst, schrijven vs kunst of noem maar op.

        Een populair onderwerp van alle tijden, sommigen schreven er volledige boeken over of vinden het van essentieel belang om het onderwerp te doceren en hun studenten met deze vraagstelling de wereld in te sturen. Allemaal geen problemen mee, in tegendeel.

        Maar misschien kan je de vraagstelling duidelijker definiëren of afbakenen, reik de stof tot discussie aan, wil je hier een bruikbaar antwoord vinden.
        "Why fake it, when you can create it"

        Comment


        • #5
          Re: fotografie vs kunst

          iedereen kan kunst fotograferen, maar niet iedereen kan van fotograferen kunst maken.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: fotografie vs kunst

            Als een pot mosselen kunst is, of een kalf op sterk water dan is fotografie ook kunst: elke vorm van communicatie is kunst.
            Men verwart de term "kunst" te veel met artefacten die dan "mooi" moeten zijn. It ain't so.

            Leve Araki.

            Nerdi

            en Picasso, die ook een goed fotograaf was.

            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: fotografie vs kunst

              Stel een variante voor:
              onderwijs vs apeschool.

              Henri
              lidnummer: BD0435BE

              Comment


              • #8
                Re: fotografie vs kunst

                Wiki:

                Kunst is alles wat door een mens is gemaakt en dat tot doel heeft de menselijke zintuigen en geest te prikkelen door originaliteit en/of schoonheid. Dit kan beeldende kunst zijn (schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken, fotografie), maar ook muziek, film, literatuur, theater, dans en bouwkunst. Andere menselijke uitingen, waarvan wordt verondersteld dat ze weinig originaliteit bezitten (eenvoudige schilderijen, Bouquetreeks-romans, exploitatiefilms) of die mensen willen prikkelen om andere redenen (bv. reclame) worden meestal niet tot de kunst gerekend, maar de grens tussen kunst en kitsch (niet-kunst) is niet eenvoudig te trekken.

                Wiki:

                Fotografie is het met behulp van licht en andere vormen van straling vervaardigen van afbeeldingen van voorwerpen en verschijnselen. Het woord is afgeleid van het Grieks en betekent letterlijk schrijven met licht (φωτος (phootos) = licht, γραφειν (grafein) = schrijven).

                Ik:

                Een foto kan dus kunst zijn, maar fotografie is geen deelverzameling van kunst.

                Jan

                Comment


                • #9
                  Re: fotografie vs kunst

                  Een bevriend kunstenaar zei me eens:
                  "Kunst is fictie in de realiteit, als die fictie realiteit wordt is het geen kunst meer."

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotografie vs kunst

                    Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht

                    Ik:

                    Een foto kan dus kunst zijn, maar fotografie is geen deelverzameling van kunst.
                    Dat is een kwestie van semantiek...

                    Schilderen kan toch ook kunst zijn, beeldhouwen, zingen ook, .... fotografie dus ook.

                    Je zegt toch ook niet vaak, "een schilderij kan kunst zijn, maar schilderen is geen deelverzameling van kunst".

                    Is kunst uitsluitend het resultaat of is het creatief proces dat er aan vooraf gaat, waar dus de kunstenaar en zijn handeling centraal staan, ook deel van kunst?

                    Ik kies meer voor het tweede. Als alleen het resultaat telt, kan ik ook google willekeurig een foto laten tonen van een willekeurig iets. Het resultaat is de foto. Is dat dan kunst? Ja, als het idee erachter natuurlijk één of andere conceptuele benadering van elektronische willekeur is of maatschappijkritisch is. Maar als ik echter zelf een foto maak met al mijn vaardigheden en creativiteit, dan bekom ik ook een foto.


                    Om maar te zeggen dat je daarover bladzijden kan blijven doorl*llen
                    Maar om op TS-vragen te antwoorden:

                    -ja
                    -te subjectief en te vaag om daar een bindend antwoord op te geven

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotografie vs kunst

                      Ik ben wel zeker dat hier kunstwerken te bewonderen vallen, toch is het forum verre van
                      een museum. De term kunst is bovendien zo uitgehold dat je er nog geen wafel meer mee
                      kunt bakken. De grote kunstenaars op vandaag zijn koks, modeontwerpers, bedenkers
                      van reclame en cocktailshakers.

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotografie vs kunst

                        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Ik ben wel zeker dat hier kunstwerken te bewonderen vallen, toch is het forum verre van
                        een museum. De term kunst is bovendien zo uitgehold dat je er nog geen wafel meer mee
                        kunt bakken. De grote kunstenaars op vandaag zijn koks, modeontwerpers, bedenkers
                        van reclame en cocktailshakers.
                        En vooral in de financiele wereld LOL Daar zitten nu de grootste artisten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotografie vs kunst

                          t is simpel:

                          voordracht: 1 zin.

                          er zijn stripverhalen, literatuur en fotografie, daarnaast is er nog wat geklieder en gebriel dat men kunst noemt. Ook belangrijk is sarcasme.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment

                          Working...
                          X