Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Contract / Release voor modellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Contract / Release voor modellen

    Hi there,

    Ik heb er hier nog niets over gevonden (of ik gebruik de zoekfunctie verkeerd...), dus post ik hier maar effe de vraag:

    Ik heb binnenkort een eerste shoot met een model (waar ook naakt bij zal zitten). Nou ken ik haar persoonlijk en vrij goed zelfs, maar toch wil ik iets op papier. Het zou voornamelijk dienen om haar op haar gemak te stellen, dus er moet in staan dat ik de foto's niet openbaar zal maken en ze nooit voor commerciele doeleinden mag gebruiken en dergelijke dingen...

    Heeft hier misschien iemand een voorbeeld van een standaard contract dat ie met modellen afsluit? Zo kan ik me daar misschien op baseren om er eentje op te stellen. Ook puntjes voor de volledigheid mag je hier zeker neer pennen .

    Alvast bedankt!
    Grtz
    Camera's: Nikon D300s & Nikon D70
    Lenses: Nikkor 50 f1.8 / Sigma 28-70 f2.8 / Sigma 70-200 f2.8 / Micro Nikkor 55 f2.8
    Flash: Nikon SB-700

  • #2
    Re: Contract / Release voor modellen

    Oorspronkelijk geplaatst door DeGecko Bekijk bericht
    Hi there,

    Ik heb er hier nog niets over gevonden (of ik gebruik de zoekfunctie verkeerd...), dus post ik hier maar effe de vraag:

    Ik heb binnenkort een eerste shoot met een model (waar ook naakt bij zal zitten). Nou ken ik haar persoonlijk en vrij goed zelfs, maar toch wil ik iets op papier. Het zou voornamelijk dienen om haar op haar gemak te stellen, dus er moet in staan dat ik de foto's niet openbaar zal maken en ze nooit voor commerciele doeleinden mag gebruiken en dergelijke dingen...

    Heeft hier misschien iemand een voorbeeld van een standaard contract dat ie met modellen afsluit? Zo kan ik me daar misschien op baseren om er eentje op te stellen. Ook puntjes voor de volledigheid mag je hier zeker neer pennen .

    Alvast bedankt!
    Grtz

    Ja als je ze niet mag openbaar maken via het net dan mag je ze ook niet tentoonstellen, dus werk je alleen voor het binnenskamers te houden.
    Daar waar een contract juist dient om met de beelden te kunne exposeren.

    Persoonlijk zou ik in de eerste shoots geen naakt betrekken, maar wat ervaring opbouwen, denk steeds het is niet opdat het naakt is, dat de foto goed is hé.


    Voorbeeld:

    MODELLENCONTRACT
    Plaats, datum : ………………….
    Fotograaf: en model
    Naam:………………………………………………………………………………………….
    Adres:……………………………………………………………………………………........
    Verklaren door middel van hun handtekening akkoord te gaan met de tekst en inhoud van deze overeenkomst



    Art. 1- Noch de fotograaf, noch het model, (noch de ouder/voogd) zal in de toekomst feiten en/of resultaten, die met dit contract in directe samenhang staan, ter kwader trouw tot schade van de ander benutten.
    Art. 2- Uit oogpunt van geldend fatsoen zal de fotograaf de menselijke waarde en de persoonlijke intimiteit van het model niet aantasten.
    Art. 3- Middels haar (zijn) handtekening bevestigt het model, dat het begrijpt dat het geen aanspraak maken kan op het copyright en auteursrecht, en evenmin op het bezit en de eigendom van de gemaakte negatieven en/of dia's en/of foto's en/of tekeningen. Het model geeft middels deze verbintenis uitdrukkelijke toestemming aan de fotograaf om de (bewerkte) foto's te publiceren en/of tentoon te stellen.
    Art. 4- De fotograaf bezorgt het model bij wijze van tegenprestatie kosteloos een digitale drager (CD-ROM) met de gemaakte afbeeldingen. Deze afbeeldingen staan het model vrij ter beschikking in de opbouw van haar/zijn carrière. Het model stemt ermee in geen andere vergoeding of honorarium te verkrijgen voor de fotosessie.
    Het model verklaart minder/meerderjarig te zijn. Zij (Hij) is geboren op:……………
    De opnamen werden gemaakt op: …………………………… in de studio in
    Opgemaakt in twee exemplaren.



    De fotograaf: Het model

    *Ouder/voogd: * Als het model minderjarig is moet altijd een van de ouders (de voogd) medeondertekenen.


    MVG, Jeff C.
    Last edited by Digipics357; 31 januari 2011, 06:25.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Contract / Release voor modellen

      Niet openbaar maken en niet voor commerciële doeleinden gebruiken, je kent haar persoonlijke en vrij goed, en er is iets als "vertrouwen op papier om te voorkomen...".

      Het voelt als iets dat niet zo goed zit.
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

      Comment


      • #4
        Re: Contract / Release voor modellen

        Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
        Niet openbaar maken en niet voor commerciële doeleinden gebruiken, je kent haar persoonlijke en vrij goed, en er is iets als "vertrouwen op papier om te voorkomen...".

        Het voelt als iets dat niet zo goed zit.
        ook mijn gedacht, niet aan beginnen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Contract / Release voor modellen

          Ik volg m'n voorgangers, bad idea

          Evt. idd zoals Jeff zegt, eerst wat ervaring opdoen en mss daarna als er wat meer vertrouwen heerst een stapje verder gaan.

          En denk eraan, naakt fotografie lijkt mss makkelijk maar komt al gauw "plat" over. Zelf doe ik hier niet aan omdat ik nog niet het gevoel heb (na wat oefenen op vrouwtje) de kunst meester te zijn het "vrouwelijk schoon" op een elegante manier te brengen
          Last edited by Tootsie; 31 januari 2011, 08:26.
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

          BD1614BE

          Comment


          • #6
            Re: Contract / Release voor modellen

            Oorspronkelijk geplaatst door DeGecko Bekijk bericht
            Ik heb binnenkort een eerste shoot met een model (waar ook naakt bij zal zitten). Nou ken ik haar persoonlijk en vrij goed zelfs, maar toch wil ik iets op papier. Het zou voornamelijk dienen om haar op haar gemak te stellen, dus er moet in staan dat ik de foto's niet openbaar zal maken en ze nooit voor commerciele doeleinden mag gebruiken en dergelijke dingen...
            als ze een papiertje nodig heeft om haar op haar gemak te stellen... dan zou ik alvast niet met "naakt" uitpakken... toch zeker niet voor een eerste shoot en misschien wel een eerste keer voor haar... Tenzij je een gevierd naakt fotograaf bent en ze net daarvoor bij je komt.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment

            Working...
            X