Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middenformaat, tweedehands

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Middenformaat, tweedehands

    Beste,

    Ik kijk al een tijdje uit naar een middenformaatcamera, maar aangezien die toestellen vaak erg duur zijn, bleef ik zoeken. Tot ik op een post stuitte van een verzamelaar die volgende toestellen uit zijn collectie verkopen wilt.
    Een Kiev- 88 TTL URSS (190 euro), in perfect functionerende staat. Een Mamiya M 645 (250 euro) en een yashica-mat (110 euro), idem wat de staat ervan betreft.
    Nu sta ik voor het dilemma, welk toestel? Is dit wel te vertrouwen? Als je weet dat Kiev camera's geen enkel foute handeling toelaten of voor je het weet geven ze de geest. Zijn dit correcte prijzen? Mamiya, yashica,.. Bestaat er trouwens een digitale achterwand voor de Mamiya?

    Ik had hierover graag eens wat meer advies gekregen,
    ondertussen veel opgezocht maar het lijkt voor mij eerder gokken..

    Alvast bedankt
    Last edited by Galileo; 24 januari 2011, 22:24. Reden: de inkt was op
    "Why fake it, when you can create it"

  • #2
    Re: Middenformaat, tweedehands

    Hier staat er een mooie set. Alle lenzen passen binnen een paar jaar nog steeds op een 2de hands 645D.
    (En die 120 macro die bij deze set zit is een der scherpste middenformaatlenzen).

    Te duur? Misschien is mijn setje Bronica ETRS met 4 lenzen, focaalverdubbelaar, speedgrip, prismazoeker met lichtmeter en 3 ruggen (120) wel iets voor je?
    Hier zie je er een stukje van.

    Een 2de hands digitale rug op een oud toestel plaatsen zou ik je toch niet aanraden hoor.
    Echt vlot ga je er nooit mee werken, en er zou wel eens kunnen wat stof op de sensor hangen. Spatwaterdicht zal het ook wel nooit zijn.

    Verder heb ik ook nog ergens een Yashica 6x6 liggen, maar daar zal ik al eens heel hard moeten naar zoeken...

    Kiev zou ik zeker mijden.
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #3
      Re: Middenformaat, tweedehands

      Is dit wel te vertrouwen?

      Blijft volgens mij een risico bij de oudere analoge toestellen.
      Als er een probleem mee is, dan kan je maar beter handig zijn (maar dat is dan ook het voordeel, als je handig bent, kan je hier al zelf meer mee oplossen dan de huidige digitale toestellen).

      Als ik een toestel koop, zijn er een aantal dingen waar ik op let. Eigenlijk heb ik de tips vooral van deze website . Klik links op "Buying a Classic Camera", en scroll even door. Niet alles is van toepassing, maar het geeft een mooi overzicht van vlekjes en schimmels die te mijden zijn .

      Prijs? Ik zou het niet weten, en hangt van veel af. Welke lens steekt erop (vermoedelijk een standaard 80mm of iets in die buurt)..als er al ééntje opsteekt natuurlijk.
      En welke viewfinder, een waistlevel of een metered prism (en welke dan nog).
      Verschillende matglazen heb je ook nog, winding cranks...
      Alles nog ok, er blijft niks hangen? Werken ze nog volledig?
      Check op handleiding (tenzij je ervaring hebt). Meeste handleidingen zijn ergens wel op internet te vinden, maar niet allemaal zijn gratis (van mamiya heb ik nu net de meeste, maar niet die van de gewone m).

      Digitale achterwand op de 645M lijkt me moeilijk, vermits deze geen interchangeable back heeft (vanaf super pas, uitgezonderd de 645E), en ik dacht dat de digitale achterwanden pas vanaf de AF-serie konden (maar ik kan mis zijn).
      Spiegel kan opgeklapt worden van mamiya 645m, vind ik interessant, want dat "klakt" serieus. Maar ik heb nog niet veel klachten gelezen over extreme trillingen bij opklappen bij mamiya 645 (ik heb er zelf geen, maar heb er een tijdje naar gezocht, uiteindelijk een nog andere gekocht).

      Naar kiev heb ik nooit echt veel gekeken (weet enkel dat het russische hasselblads zijn).
      Héél veel mensen hebben nog met mamiya gewerkt...misschien dat je daar sneller hulp kan krijgen bij technische problemen????

      Yashica-mat is gewoon een ander systeem. Mooi toestel (als vrouw let je daar ook op ). Ik zou daar gewicht wel eens checken...ik heb er geen idee van, maar sommige tlr's zijn nogal aan de zware kant.
      Aaargh, vaag weg herinner ik me...ik geloof dat ie nogal eens met rolleicord vergeleken wordt....dan valt die wel mee van gewicht.
      Even gezocht op internet maar ik vind zo snel geen bevestiging. Maar ik zie nu dat een yashica soms een lichtmeter heeft?
      Lichtmeters op oudere analoge toestellen: altijd checken hoe betrouwbaar die is (en of die nog werkt).

      Hou er rekening mee dat je afhankelijk van wat je koopt al dan niet ook nog apart een losse lichtmeter moet hebben.

      Groetjes,
      Van iemand die ook nog veel moet leren...

      Comment


      • #4
        Re: Middenformaat, tweedehands

        ik vind de prijzen die je noemt behoorlijk hoog. Laat je niet opfokken. Zo'n Kiev zie ik toch al imitatie, mij lijkt dat de prijs daar ook naar moet zijn.
        645 mamiya 's worden bij bosjes aangeboden, kijken even voor je wat koopt. Sommige modellen koop je onder de 100.


        Beter kijk je een tijdje naar wat er aangeboden wordt, zorg dat je weet wat het is, waar je naar wil kijken, en ga je dan eens over tot een koop.
        Ik ben begonnen met een Mamiya C330, heerlijke 6x6. Kun je ook eens naar kijken. Begint vanaf 125 euro, maar dan heb je wel een heerlijke camera.
        Of koop voor een paar tientjes een leuke rolleicord (dat kan)

        Comment


        • #5
          Re: Middenformaat, tweedehands

          Analoog middenformaat zal altijd interessant blijven.

          Pentax heeft nu het grote voordeel dat er een digitale is beneden de 10k die compatibel is qua lenzen.

          Mijn advies zou een Mamiya RB67 of RZ 67 zijn. Dat is gemaakt om te BLIJVEN werken en tweedehands heb je voor de prijs van een instapreflex al wel teen en tander.
          Met die M645 ga je ook goed zitten, maar als je toch met middenformaat gaat zeulen, zou ik toch echt voor 6x6 of 6x7. Op 645 afsnijden kan dan nog altijd en op de RB en RZ 67 past een 645 rug.
          Een RB67 heb ik zelf een tijd gebruikt is gewoon super.

          Kiev, de een is er zot van, de ander verafschuwt het. Is eigenlijk geen imitatie. Ze zijn niet gekend als de meest betrouwbare camera's, maar over weinig lenzen lees je zoveel lof, zeker voor die prijs.
          Merken als Arax bieden gereviseerde nieuwe Kievs aan, wat de onbetrouwbaarheid ervan extra aanstipt.
          Neem daar nog bovenop dat 1/30 de snelste flitssync is... T is wel cool dat ze die in flashy kleurkes makem.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Middenformaat, tweedehands

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Mijn advies zou een Mamiya RB67 of RZ 67 zijn. Dat is gemaakt om te BLIJVEN werken en tweedehands heb je voor de prijs van een instapreflex al wel teen en tander.
            Met die M645 ga je ook goed zitten, maar als je toch met middenformaat gaat zeulen, zou ik toch echt voor 6x6 of 6x7. Op 645 afsnijden kan dan nog altijd en op de RB en RZ 67 past een 645 rug.
            Een RB67 heb ik zelf een tijd gebruikt is gewoon super.
            Goed toestel, daar niet van. Maar het voordeel van een 645 is toch dat het als een wandelcamera beschouwd wordt, met een RB67 zit je toch meer met een iets zwaardere die sneller als studiocamera gebruikt wordt.
            Ik weet wel dat er mensen zijn die hem ook meenemen uit de hand, dus dat het niet onmogelijk is. Maar het hangt er vanaf wat je ermee wil natuurlijk.

            Wat Leetje zegt ivm prijs....ik hoor dat dikwijls, en hij heeft op zich wel gelijk, maar die echt lage prijzen vind je toch eerder in een ons-kent-ons circuit (voor de nog goed werkende exemplaren), maar geduld en afwachten en zoeken is ook een deel van het plezier (voor een aantal).

            Comment


            • #7
              Re: Middenformaat, tweedehands

              Ik zou mijn Arax (een gereviseerde Kiev) voor geen geld willen missen. Een niet gereviseerde Kiev zou ik wel geen geld aan besteden, het risico dat er iets fout gaat is gewoon veel te groot.

              De yashica, ik heb er ene, één van de laatste van het allerlaatste model. Om nostalgische redenen (het toestel is nog van mijn vader geweest) heb ik hem volledig later reviseren door Mark Hama, heeft me bijna niks gekost en ik heb er een perfecte middenformaat camera aan overgehouden. Ik vind het een prachtige tweeoog maar hij is pas perfect vanaf f8. Op f8 kent hij volgens mij gewoonweg zijn gelijke niet.

              Ik zou dus als beginner in het middenformaat op zoek gaan achter een goede yashica mat 124g, ze beginnen wel in prijs omhoog te gaan, het begint een soort van cult camera te worden.

              Wat ik echter ook zou overwegen is een 'nieuwe' arax, gereviseerde Kiev dus een 60: http://araxfoto.com/cameras/arax-60mlu/ kost maar 349 dollar en je bent zeker van je stuk. Het grote voordeel is dat je op ebay prachtige lenzen in mint conditie voor een prikje kunt kopen. Zoek maar eens onder 'pentacon six'.

              De Mamiya M 645 is alleen van toepassing als je van dat formaat houd, het is niet mijn ding, dan liever 35mm.... Met 6x4.5 verlies je een deel van de charmes van het middenformaat, je hebt natuurlijk veel betere kwaliteit dan met een 35mm.

              De prijzen? Wel, zo'n perfect werkend en uitziend toestel zal altijd wel wat kosten, je krijgt meestal wat je ervoor betaald, het is wat het je waard is.
              TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

              Comment


              • #8
                Re: Middenformaat, tweedehands

                .. een flinke boterham wat ik hier lees bedankt voor de reacties

                @ Tozumi, inderdaad een knappe set
                Uw Bronica ETRS is een mooi aanbod, waarom doe je ze van de hand?

                @ Tink, goede link, een aantal punten waar ik niet van af wist.

                Dit zijn de toestellen waar het over gaat, op ebay - 160536248320
                Erg weinig extra informatie, maar ze zien er 'goed' uit, of ze dat ook werkelijk zijn.

                De digitale achterwanden zijn inderdaad pas mogelijk vanaf de AF-serie las ik ondertussen elders. Maar zoals Tozumi al aangaf toch niet echt aan te raden precies.

                Mamiya heeft zo'n mythische naam gekregen ook ondertussen he, een Yashica-mat, ja.. is ook mooi inderdaad, als het maar functioneel is

                Een Mamiya RB67 eens uitkijken,..maar ik zou er inderdaad graag mee naar buiten trekken. Wat bedoelen jullie met zwaar? Ik heb er geen idee van wat die toestellen wegen eigenlijk. Voor een RZ 67 durven ze al het dubbele te vragen,.. 500 of meer.

                Ja, een Yashica was eigenlijk waar ik eerst naar zocht, tot ik meer over de middenformaat begon te lezen, misschien heb je wel gelijk euh..'Klojo' maar wat die arax betreft, ik weet het niet. Een pentacon six is een machtig toestel gewoon...
                Ik denk dat een 6x6, 6x7 meer zal geven wat ik zoek.

                Mamamiya ,..een RB67, een yashica, de pentacon six, een Bronica etrs..
                "Why fake it, when you can create it"

                Comment


                • #9
                  Re: Middenformaat, tweedehands

                  Een Mamiya RB67 eens uitkijken,..maar ik zou er inderdaad graag mee naar buiten trekken. Wat bedoelen jullie met zwaar? Ik heb er geen idee van wat die toestellen wegen eigenlijk.
                  reken maar op een 2-2.5 kg.

                  Ik ben zelf al een tijdje aan het twijfelen over zo'n Arax. die flitssync 1/30 zit me nog het meest dwars van al.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Middenformaat, tweedehands

                    Wat zwaar is voor de ene, is niet te zwaar voor de andere, hé.

                    Ik moet er idd wel bijzeggen dat ik ivm chronische gewrichtsontstekingen heel erg let op gewicht (en idd ook veel moeite moet doen om gewicht van een camera te vinden op het net).

                    Maar, ik heb snel even gegoogeld, en toevallig op dezelfde site waar ik al naar gerefereerd had, vind je het gewicht van de mamiya rb67 pro . Het is wel de pro, geen idee effe hoe het bij rb67 voor de rest zit.
                    Maar We gaan toch voor een leuke 2690 g (kan verschillen afhankelijk van lens en een prismfinder voegt er meestal ook nog een 100-200g toe. Vergis je niet met de foto's, ze heeft een RZ67kapje opgezet, maar de rest is een RB67.
                    Ik heb er verder maar schuin overgelezen.

                    Ivm kopen op ebay. Ikzelf koop niet op ebay als de koper niet genoeg positieve feedback heeft gehad. Hierdoor zal ik vast de interessante koopjes missen, maar ik denk dat ik daardoor ook de "bad guys" mis.
                    Hier zou ik persoonlijk (ikke dus, ieder bepaalt zijn eigen risico) niet op ingaan.
                    Bij een 35mm analoogje van een paar tientjes zal ik misschien wel al eens durven "gokken".
                    Je mist naar mijn gevoel ook echt informatie, al kan je die opvragen.
                    En tegenwoordig moet je blijkbaar ook de veiligheid van paypal in vraag stellen....

                    Maar ik merk dat je de vibe te pakken hebt...oppassen, hé...je wordt snel verliefd op die dingen. Hoort er voor mij ook een beetje bij. Technisch kan iets top zijn, als het gevoel er niet is, dan laat ik het.
                    Niks rustgevender dan met mijn 6x6 alleen op het gemakske op pad, op het gemakske bezig zijn met instellingen, tijd nemen om door de WL-finder te kijken (in het begin zeeziek worden).....en dan die "klak" en draaien maar....

                    PS: ik gok op die mamiya 645M met W/L, back en 80mm lens rond de 1500 gram minimum (de super zat op zoiets en ik dacht dat die door zijn meer plastieke behuizing nog bij de lichtere hoorde).
                    Last edited by Tink; 25 januari 2011, 11:32.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Middenformaat, tweedehands

                      Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
                      Een pentacon six is een machtig toestel gewoon...
                      Ik denk dat een 6x6, 6x7 meer zal geven wat ik zoek.
                      Een arax 60 is een upgrade van een Kiev 60 die op zijn beurt weer een copy is van een Pentacion Six. Zowel de Kiev als de Pentacon Six hebben dezelfde ziektes hoor, vooral overlappen van film. Voordeel van de Arax is mirror lockup.
                      TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Middenformaat, tweedehands

                        ok, met alle tips in het achterhoofd kam ik uit op een Mamiya Pro RB67 w 90mm 3.8, en een Mamiya M645 1000s Mamiya Sekor C 80mm F/1.9 Lens (als nieuw precies) .Beiden hebben 100% +feedback, veel foto's en uitleg.

                        Ze hebben wel wat
                        "Why fake it, when you can create it"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Middenformaat, tweedehands

                          Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
                          ok, met alle tips in het achterhoofd kam ik uit op een Mamiya Pro RB67 w 90mm 3.8, en een Mamiya M645 1000s Mamiya Sekor C 80mm F/1.9 Lens (als nieuw precies) .Beiden hebben 100% +feedback, veel foto's en uitleg.

                          Ze hebben wel wat
                          uitleg ga je nodig hebben. Op die RB67 zitten nogal wat veiligheden. Afdrukken met plaat erin kan niet, rug verwijderen zonder plaat kan niet, lens verwijderen zonder sluiter op te spannen kan niet,... Allemaal heel goed over nagedacht. Je zal nooit per ongeluk iets kunnen doen dat je film in gevaar brengt (bloot stelt aan licht), maar als je t niet weet kan je heel lang bezig zijn voor je hem aan de praat hebt.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Middenformaat, tweedehands

                            Een Mamiya is een bangelijk toestel. Ik werk al jaren met een M645, en ben er supertevreden van. Een echte aanrader als je die weg op wil
                            Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                            Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Middenformaat, tweedehands

                              uitleg ga je nodig hebben. Op die RB67 zitten nogal wat veiligheden. Afdrukken met plaat erin kan niet, rug verwijderen zonder plaat kan niet, lens verwijderen zonder sluiter op te spannen kan niet,... Allemaal heel goed over nagedacht. Je zal nooit per ongeluk iets kunnen doen dat je film in gevaar brengt (bloot stelt aan licht), maar als je t niet weet kan je heel lang bezig zijn voor je hem aan de praat hebt.
                              Tegenwoordig vindt je vlug tutorials online, op weeweeweepuntjoetjoeppuntkom bijvoorbeeld, maar ik weet ondertussen dat ik met mijn vragen hier ook terecht kan

                              Het zijn ingenieuze machines inderdaad. The real thing heb ik zo het gevoel.
                              Het is een Mamiya RZ67 Pro geworden. Wat duurder tweedehands maar nog net binnen de 'normen' en hopelijk gaat ie nog jaren mee In blijde verwachting dus..
                              "Why fake it, when you can create it"

                              Comment

                              Working...
                              X