Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modellen fotograferen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Modellen fotograferen.

    Ik krijg binnenkort de kans om als amateur/hobby fotograaf met professionele modellen te gaan werken. Ik vind het allemaal superspannend en ben erg blij met de mogelijkheid om hiermee ervaring op te doen.
    Gisteravond hebben we met de fotoclub geoefend met flitsen, lichtboxen en fotograferen van objecten. Allemaal erg leuk, maar toch anders dan wanneer er een model tegenover je zit of staat. Ik wil me graag goed voorbereiden en heb op diverse websites informatie opgedaan en ik ben erg benieuwd of hier mensen nog praktijktips of voorbeelden voor me hebben, zodat ik beter voorbereid aan het 'schieten' begin.
    www.wilcorakhorst.nl

  • #2
    Re: Modellen fotograferen.

    tip: zelfzeker de modellen aansturen.
    weten welke poses en composities en attributen jij wil / niet wil.
    als je dat niet doet, gaan de modellen (als het echt professionele zijn) de fotograaf aansturen en dat is niet de bedoeling.

    Comment


    • #3
      Re: Modellen fotograferen.

      Oorspronkelijk geplaatst door WRakhorst Bekijk bericht
      Gisteravond hebben we met de fotoclub geoefend met flitsen, lichtboxen en fotograferen van objecten. Allemaal erg leuk, maar toch anders dan wanneer er een model tegenover je zit of staat.
      met de fotoclub oefenen op elkaar. Beurtelings foto's maken en het model aansturen en model spelen. In dans leert men ook wel eens leiders volgen om beter te leiden en volgers leiden om beter te volgen.

      Raport maken is waar het om gaat. Als het model zich verveelt krijg je saaie foto's en dan ligt dat maar voor de helft aan haar. Jij moet zorgen als fotograaf dat er stralende foto's uitkomen en je licht- en cameratechniek is maar een klein deeljte van het werk.

      Ik heb zo ooit het verhaal gehoord van de fotograaf die tegen twee broers van een jaar of acht die poseerden voor een shoot zei 'jij krijgt na de shoot en ijsje en jij niet' en drukte af. Papa en mama vonden dat de beste foto.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Modellen fotograferen.

        Heb zelf weinig ervaring met menselijke modellen, dus wanneer ik zo iets probeer ik het ook altijd nogal spannend
        Probeer me dan in te beelden wat ik zou willen als ik model zou zijn.

        Ik probeer voldoende met de modellen te communiceren. Het moet geweldig moeilijk zijn om daar ergens te staan of zitten, en wat poses te doen als je geen feedback krijgt van de fotograaf. Verkies zelf ook om niet té serieus te doen. Maar ik verkies zelf ook modellen die wat gevoel voor humor aan de dag kunnen leggen. Kwestie van goesting waarschijnlijk. Sommigen verkiezen de serieuze.

        Comment


        • #5
          Re: Modellen fotograferen.

          Oorspronkelijk geplaatst door WRakhorst Bekijk bericht
          Ik wil me graag goed voorbereiden en heb op diverse websites informatie opgedaan en ik ben erg benieuwd of hier mensen nog praktijktips of voorbeelden voor me hebben, zodat ik beter voorbereid aan het 'schieten' begin.
          tja, je kan over voetbal een boek lezen, maar daar leer je nog niet door voetballen...
          je kan het proberen, of je kan les volgen...

          les volgen is het efficiëntste... kijk waar er in jouw buurt een workshop of iets dergelijks doorgaat, of ga mee met een ervaren fotograaf...

          zorg dat je je camera en je licht opstellingen door en door kent, 't is dan niet de moment om te proberen en te zoeken, dan heb je de modellen zeker niet mee...

          met de modellen communiceer je, laat je weten wat je wilt en vooral, geef je feedback en laat af en toe op het display je foto's zien zodat ze zelf bij kunnen leren en bijsturen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Modellen fotograferen.

            Iedereen heel erg bedankt voor de feedback en goede tips. En je moet het inderdaad van het oefenen leren en het ook gaan doen. Ik denk dat het sowieso een gave dag gaat worden. We gaan met ongeveer 10 fotografen 6 professionele modellen fotograferen. Er zullen ook 3 visagisten bij aanwezig zijn om de dames hier en daar 'bij te werken'. In de groep fotografen zitten er een paar met jaren ervaring of ruime ervaring met het werken met modellen. Ik ga voor mezelf bedenken wat ik mooie (zakelijke) poses vind voor de modellen. De foto's kunnen namelijk bij ons bedrijf gebruikt worden voor media uitingen. (Zou wel erg gaaf zijn als je foto door duizenden mensen gezien wordt!).
            www.wilcorakhorst.nl

            Comment


            • #7
              Re: Modellen fotograferen.

              Oorspronkelijk geplaatst door WRakhorst Bekijk bericht
              ......... (Zou wel erg gaaf zijn als je foto door duizenden mensen gezien wordt!).
              gewoon hier op BD zetten!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Modellen fotograferen.

                Ik ga voor mezelf bedenken wat ik mooie (zakelijke) poses vind voor de modellen. De foto's kunnen namelijk bij ons bedrijf gebruikt worden voor media uitingen. (Zou wel erg gaaf zijn als je foto door duizenden mensen gezien wordt!
                Heb je daar de toestemming voor, bij een clubactiviteit zou me dat verbazen, het gebruik dat U aangeeft is commercieel, en dat wil zeggen dat het model of de modellen daar ook hun deel moeten kunne op verdienen. Je mag zomaar geen beelden commercieel gaan gebruiken, zelfs al ben je der de fotograaf van. Een inbreuk kan dan véél centjes kosten.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Modellen fotograferen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Heb je daar de toestemming voor, bij een clubactiviteit zou me dat verbazen, het gebruik dat U aangeeft is commercieel, en dat wil zeggen dat het model of de modellen daar ook hun deel moeten kunne op verdienen. Je mag zomaar geen beelden commercieel gaan gebruiken, zelfs al ben je der de fotograaf van. Een inbreuk kan dan véél centjes kosten.

                  MVG, Jeff C.
                  Uiteraard is daaraan gedacht en is dat afgedekt Het is een TFP/TFCD constructie, waarbij geen geld aan elkaar betaald wordt.
                  www.wilcorakhorst.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Modellen fotograferen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    gewoon hier op BD zetten!
                    grt,bouk.
                    Ook dat is waar. Zodra de foto's zijn goedgekeurd en geplaatst mogen worden zal ik er enige laten zien!
                    www.wilcorakhorst.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Modellen fotograferen.

                      Neem hier ook effe en kijkje

                      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                      BD1614BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Modellen fotograferen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door WRakhorst Bekijk bericht
                        Uiteraard is daaraan gedacht en is dat afgedekt Het is een TFP/TFCD constructie, waarbij geen geld aan elkaar betaald wordt.
                        zelfs als is het tfcd dan nog mag je die zomaar niet in de media gebruiken zonder uitdrukkelijke toestemming van model.
                        EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                        https://sites.google.com/view/pdh65/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Modellen fotograferen.

                          Professionele modellen die tfcd poseren voor fotografen zonder ervaring in modelfotografie.
                          Ben benieuwd
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Modellen fotograferen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                            Professionele modellen die tfcd poseren voor fotografen zonder ervaring in modelfotografie.
                            Ben benieuwd
                            de wonderen zijn de wereld nog niet uit hé Patrick
                            EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                            https://sites.google.com/view/pdh65/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Modellen fotograferen.

                              Ik zou zowaar terug zin krijgen om modellen te fotograferen. (Nu ontbreekt het me aan goesting omdat ze meestal niet komen opdagen.)
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X