Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie van dans, choreo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie van dans, choreo

    Hi folks,

    Ik kijk ontzettend veel uit naar werken van fotografen als lois greenfield. Haar werken vindt ik persoonlijk..machtig om zien. En zoals ik dat vaak doe als ik een goede foto zie, vraag ik mij af hoe doen ze dat? Ik zou zelf heel graag eens experimenteren met het fotograferen van een choreografie, al vindt ik niet meteen een opstap.
    En zoals ik de meesten al kan horen denken, misschien begin ik best eenvoudig met het maken van een goed portret, hoewel allicht velen onder jullie ook wel geïnspireerd zullen zijn door een of andere grote naam en diens werk.

    Dus hoe en waar begin ik ermee? Veel van haar werken zijn überhaupt ook in een studio gemaakt. Welk basic studio-materiaal heb ik volgens jullie nodig om hiermee van start te kunnen gaan? Meer vragen volgen allicht nog..
    "Why fake it, when you can create it"

  • #2
    Re: Fotografie van dans, choreo

    Als ik de foto's zo in de vlucht bekijk heb je nodig:

    Een grote studio met infinitie achtergrond.
    Een grote octabank als key en grote softbox als fill.
    + nog een tweetal flitsers zeker om de achtergrond wit te flitsen.

    Flitsers reken hier gezien de grote van haar studio en de snelheid van de flitsers op min 1200 w/s.

    Lois gebruikt ook een hasselblad omdat ze snellere synctijden kan halen(tot 1/800) om de actie te bevriezen.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie van dans, choreo

      Je kan al veel leren door enkele dansshows te gaan fotograferen. Zo heb ik 2 dansoptredens van een dansschool in een stadschouwburg gefotografeerd om de choreo's te leren kennen.

      Daarna heb ik een studioshoot gedaan. Gebruik gemaakt van verschillende setups. Voornamelijk softbox als key light gebruikt en shoot through als fill, en een derde als rimlight.
      Belangrijk is 1) reeds weten hoe studiofotografie werkt en welke lichtbronnen en setups welk effect geven; 2) weten welk moment van de dansposes cruciaal zijn en dus wanneer je exact moet afdrukken en 3) veel van de genomen foto's tonen aan de gefotografeerd gezien zij de kennis hebben wat een goede houding etc. is.

      Resultaten op http://www.focaldesign.be/v2/portfol...nementen/dans/
      En enkele meer op verscheiden blogposts http://www.focaldesign.be/v2/search/dans
      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
      Focaldesign

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie van dans, choreo

        bedankt voor de interessante reacties,

        Met basic kom ik er dus niet..

        @Faan, duidelijk meer ervaren in het onderwerp, knap werk op uw blog

        Je kan al veel leren door enkele dansshows te gaan fotograferen.
        Ben eens aan het uitkijken om inderdaad ergens een repetitie mee te kunnen volgen. Goede tip.

        Belangrijk is 1) reeds weten hoe studiofotografie werkt en welke lichtbronnen en setups welk effect geven
        Is inderdaad cruciale knowhow, ontbreekt mij compleet, hoewel ik al vaak naar een dergelijke opleiding heb uitgekeken is het iets waar ik zeer sceptisch tegen over sta,..academies en de 'het moet zus en zo en niet zo', het onderdrukken van de intuïtieve kunstzinnige benadering, maar hier gaat het om puur technische kennis. Key en fill, dunno what that means,..en wanneer wat, misschien moet ik toch maar eens toehappen.

        Hoe krijgt zij haar onderwerpen los van de achtergrond? Haar dansers lijken vaak in het niets te zweven en zijn ieder op zich, in beweging of niet, telkens perfect belicht.

        Groet,
        "Why fake it, when you can create it"

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie van dans, choreo

          Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
          Hoe krijgt zij haar onderwerpen los van de achtergrond? Haar dansers lijken vaak in het niets te zweven en zijn ieder op zich, in beweging of niet, telkens perfect belicht.

          Groet,
          Als je studio-omgeving en licht begrijpt is deze vraag overbodig.

          De dansers zijn altijd goed belicht omdat men werkt met grote zachte lichtbronnen op een redelijke afstand waardoor alles tussen 2 punten goed belicht is (door juiste afstand en instelling van je flitser te kiezen kan de afstand tussen deze 2 punten variëren van enkele cm tot verscheidene meters (omgekeerde kwardrartenwet).

          De beweging is perfect bevroren omdat de gebruikte flitsers een enorm korte belichtingstijd geven (1/2000).

          Ze lijken te zweven omdat er gebruik gemaakt wordt van een infinitie achtergrond (dit is een achtergrond waarvan de vloer zonder hoek overloopt in de muur).
          De achtergrond wordt appart belicht om deze mooi wit te krijgen (idem gekleurde achtergronden), zo werk je teven eventuele schaduwen van de dansers weg.

          Een keylight is je hoofdlicht, een fill is een invullicht voor de schaduwen, je hebt nog een rim- of separationlight - is een flits om het onderwerp los te laten komen van je achtergornd - en een hairlight voor een lichteffectje op het hoofd (ziet er frisser en gezonder uit).
          Dan kan je ook nog verschillende effectlichten of accentlichten hebben.
          Heb ooit eens een portret zien maken met een stuk op 8 flitsers
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie van dans, choreo

            Als je studio-omgeving en licht begrijpt is deze vraag overbodig.
            Aangezien dat grotendeels niet zo is, zijn noch de vraag, noch het antwoord overbodig
            "Why fake it, when you can create it"

            Comment

            Working...
            X