Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trekken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trekken?

    In het west-vlaams zeggen wij altijd "trek eens een foto" als we bedoelen "neem eens een foto".

    Maar was zo aan het mijmeren en vroeg me af vanwaar die uitdrukking eigenlijk komt.
    Er is toch nooit getrokken aan iets om een foto te maken?

  • #2
    Re: Trekken?

    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    In het west-vlaams zeggen wij altijd "trek eens een foto" als we bedoelen "neem eens een foto".

    Maar was zo aan het mijmeren en vroeg me af vanwaar die uitdrukking eigenlijk komt.
    Er is toch nooit getrokken aan iets om een foto te maken?
    Een plaat die als sluitergordijn diende moest er uit getrokken worden vroeger.
    https://www.tinicleemputfotografie.com/

    Comment


    • #3
      Re: Trekken?

      Is een gallicisme uit het Frans 'tirer' of te wel in het Engels 'shoot'

      -m-
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Trekken?

        Foto = schilderij.

        Een schilderij wordt gemaakt, niet getrokken of genomen.

        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Trekken?

          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Foto = schilderij.

          Een schilderij wordt gemaakt, niet getrokken of genomen.

          Dpaul
          Mensen zeggen o.a. ook "ik neem de trein"
          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
          Flickr____No place to be

          Comment


          • #6
            Re: Trekken?

            Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
            Mensen zeggen o.a. ook "ik neem de trein"
            Er zijn er ook die beweren: "ik lees mijn krant op de trein."
            Maar hebben ze dat wel ooit echt geprobeerd?
            Lijkt me vrij lastig.

            Comment


            • #7
              Re: Trekken?

              Ja, en we zitten 'voor' de TV. En 'achter' de computer

              Ik dacht ook dat het 'trekken' iets te maken had met de manuele bediening van de sluiter.
              Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
              And why do we fall, Bruce?

              Comment


              • #8
                Re: Trekken?

                de kodak boxjes (de heel oude ) die hadden een touwtje waar je aan moest trekken om de foto te nemen...
                een foto trekken dus...

                toen "kodak" nog "the eastman dry plate and film company" was...
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Trekken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Is een gallicisme uit het Frans 'tirer' of te wel in het Engels 'shoot'

                  -m-
                  Hiermee is toch wel duidelijk waarvan de uitdrukking komt. : http://fr.wikisource.org/wiki/Le_Fusil_photographique

                  Comment


                  • #10
                    Re: Trekken?

                    Foto's trekken is géén standaardtaal
                    In de standaardtaal worden de volgende combinaties gebruikt: een foto nemen of maken (van iemand of iets), foto’s nemen of maken (van iemand of iets), (iemand of iets) fotograferen, (iets of iemand) op de foto zetten. (bron : taaladvies)

                    Slu !

                    Tjerri

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trekken?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                      Foto's trekken is géén standaardtaal
                      Ik dacht dat TS dit wel doorhad ... daarom dat hij ook verwees naar het West-Vlaams, wat volgens mij ook niet echt een "standaardtaal" is .

                      "Ik trek een foto ..." - zo herkenbaar maar van waar het komt?

                      Zijn er West-Vlamingen in de zaal die de oorsprong kunnen achterhalen van de term "trekken"?
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trekken?

                        Hier in Antwerpen is een 'foto trekken' toch ook vaak te horen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Trekken?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                          Ik dacht dat TS dit wel doorhad ... daarom dat hij ook verwees naar het West-Vlaams, wat volgens mij ook niet echt een "standaardtaal" is .

                          "Ik trek een foto ..." - zo herkenbaar maar van waar het komt?

                          Zijn er West-Vlamingen in de zaal die de oorsprong kunnen achterhalen van de term "trekken"?
                          Zoals nerdifant al aanhaalde is die uitdrukking overgenomen uit het Frans.
                          In het Frans kan "tirer" zowel trekken als afdrukken betekenen.
                          Als men het heeft over ontwikkelen of afdrukken van foto's is dan spreekt men over "tirer des photos"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Trekken?

                            Ahja idd, zou wel eens op het chemisch proces kunnen slaan ook.
                            In het west vlaams zeggen we ook wel eens "trekken" als we bedoelen "opnemen".
                            Bv het maken van een fruitsalade moet je die ook suiker laten "trekken"
                            Of een marinade laat je ook "trekken".
                            Dus het beeld laten intrekken in de film denk ik dan zo.
                            Toestel met koordje is me niet bekend, maar zit er dik in dat het daarvan komt ook.

                            Een ander betekenis hier is ook "trekken" van ik geef je een trek op je gezicht
                            Waarmee we bedoelen ik geef je een klop je gezicht
                            Het beeld er in kloppen dan doesnt sound logical.

                            Kvind het wel leuke woordspeling, ook interessante invalshoeken die jullie geven.

                            Ik neem ook een douche maar zet die dan terug

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trekken?

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              Ahja idd, zou wel eens op het chemisch proces kunnen slaan ook.
                              In het west vlaams zeggen we ook wel eens "trekken" als we bedoelen "opnemen".
                              Bv het maken van een fruitsalade moet je die ook suiker laten "trekken"
                              Of een marinade laat je ook "trekken".
                              Dus het beeld laten intrekken in de film denk ik dan zo.
                              Toestel met koordje is me niet bekend, maar zit er dik in dat het daarvan komt ook.

                              Een ander betekenis hier is ook "trekken" van ik geef je een trek op je gezicht
                              Waarmee we bedoelen ik geef je een klop je gezicht
                              Het beeld er in kloppen dan doesnt sound logical.

                              Kvind het wel leuke woordspeling, ook interessante invalshoeken die jullie geven.

                              Ik neem ook een douche maar zet die dan terug

                              U kan ook wat filosoferen waar de uitdrukking 'een kiekje maken' vandaan komt, een typische noorderburen uitdrukking. Ik zeg niks

                              Nerdi
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X