Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Redelijke prijs 5x7 vergroter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Redelijke prijs 5x7 vergroter?

    Ik heb een tijdje geleden een technische camera gekocht, een Technica (huidige Cambo). Ik zou graag zelf gaan afdrukken, daarom ben ik me aan het oriënteren.
    Weet iemand wat een redelijke prijs is voor een 5x7" vergroter ( bv Durst 138, ik weet welke er nog meer zijn)? Ik zie ze nl. voor verschillende prijzen aangeboden worden en nu zag ik er net een in mijn woonplaats zonder prijs.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

    Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
    Ik heb een tijdje geleden een technische camera gekocht, een Technica (huidige Cambo). Ik zou graag zelf gaan afdrukken, daarom ben ik me aan het oriënteren.
    Weet iemand wat een redelijke prijs is voor een 5x7" vergroter ( bv Durst 138, ik weet welke er nog meer zijn)? Ik zie ze nl. voor verschillende prijzen aangeboden worden en nu zag ik er net een in mijn woonplaats zonder prijs.

    Alvast bedankt.
    Prijs zal rond de 700 met lens zijn. Hangt van toestand en features af. Een durst 138 is wel een gigantisch meubel, hou daar rekening mee.

    -m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

      Is het Cambo of Linhof Technika? Zijn 2 verschillende merken hoor.

      5x7" is een beetje een onhandig formaat, vind ik.
      Ik heb het een tijdje gebruikt, maar heb alleen 4x5", 8x10" en 7x17" overgehouden (die ik dringend eens meer moet gaan gebruiken!).

      Voor 5x7":
      - logistiek zwaarder op verplaatsing
      - minder ruime keuze in films
      - je DOKA gaat van redelijk formaat moeten zijn

      Je mag van geluk spreken dat je er een vergroter voor vindt :-)
      nerdi gokt wel goed voor de prijs, denk ik.

      Ik denk dat je misschien beter uitkijkt naar een 4x5" rug voor je Cambo, het zal je leven gemakkelijker maken (gesteld dat het een monorail is).
      Daarentegen zijn contactafdrukken van 5x7 wel leuk om te doen.

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #4
        Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

        indertijd heb ik een tweedehands Durst Laborator 1200 gekocht voor 30.000 BEF.
        Toen digitaal maar pas begon op te komen.
        Gaat tot 4x5. Zeer degelijk toestel, maar wel groot en zwaar.

        Ben benieuwd aan welke soort fotografie je doet met de TC.
        portret, landschap, architectuur, ... ?

        Comment


        • #5
          Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

          700 euro, dat is een pittige prijs.
          Dat het een flink 'meubel' is, dat weet ik, ik heb er laatst een gezien. Op zich heb ik wel genoeg ruimte.
          Ik heb gebeld naar de aanbieder van de vergroter in mijn woonplaats, hij vraagt een fractie van het door Nerdi genoemde bedrag, maar hij zegt dat er geen zuil bijzit.
          Dat is onhandig, ik weet niet of die los te koop zijn? Het lijkt me lastig, of is het mogelijk om een andere zuil te gebruiken?
          Misschien ga ik nog wel even langs, al is het maar om te kijken.

          @ Geert: het is een Technica, geen Linhoff Technika. Omdat er indertijd al verwarring was over de naam, heeft de firma de naam veranderd in Cambo.
          Het is inderdaad een monorail-camera.
          Een 4x5 rug zou inderdaad een optie zijn, ik moet nog eens kijken hoe en wat. Al had ik dan misschien beter gelijk een 4x5 gekocht? Ik vondd 5x7 wel een mooi formaat.

          @ Control-Z: ik zou graag portretten willen maken, en daarbij ook landschapsfoto's. Van architectuur heb ik maar weinig kaas gegeten (maar wie weet, ooit..)

          Comment


          • #6
            Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

            Ik zou er geen geld aan geven als de vergroter niet 100% volledig is of wanneer er wat aan scheelt.
            Zonder zuil... niet doen :-)

            G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

            Comment


            • #7
              Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

              Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
              Ik zou er geen geld aan geven als de vergroter niet 100% volledig is of wanneer er wat aan scheelt.
              Zonder zuil... niet doen :-)

              G
              Inderdaad
              Een typische 138 mét zuil heeft een servomotor (die dan de kop met een controller op en neer kan bewegen - met fixatie voor het soort/formaat papier) vandaar dat deze vergroters niet goedkoop zijn.

              Ik gebruik een TC 4x5 (sinar) met een LPL5450 en een TC Sinar 8x10 alleen contactprint.
              YMMV
              Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

                Ik denk dat ik voor nu even helemaal vanaf zie. Ik kijken waar ik evt. gebruik kan maken van een doka (moet wel lukken om dat te vinden). Het is nu ook niet dat ik zo ontzettend veel me die camera fotografeer (al denk ik dat ik de tc wel steeds meer ga gebruiken).

                Toch bedankt voor jullie nuttige reacties !

                Comment


                • #9
                  Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
                  Ik denk dat ik voor nu even helemaal vanaf zie. Ik kijken waar ik evt. gebruik kan maken van een doka (moet wel lukken om dat te vinden). Het is nu ook niet dat ik zo ontzettend veel me die camera fotografeer (al denk ik dat ik de tc wel steeds meer ga gebruiken).

                  Toch bedankt voor jullie nuttige reacties !
                  Je kan altijd een minidoka opzetten en contactprinten maken. Met 13x18 is dat al niet min. Op Cyanotypien maken

                  n
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Redelijke prijs 5x7 vergroter?

                    een minidoka en contactprinten, das wel een goed idee.

                    Comment

                    Working...
                    X