Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Melkmeisje van Vermeer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Melkmeisje van Vermeer

    Allen,
    Ik zou in opdracht het schilderij van Vermeer "het melkmeisje" willen nabootsen en zodoende dit na te fotograferen.
    Ik zou dit alles in scène willen zetten en het decor eventueel namaken.
    Iemand tips hoe ik dit ga aanpakken, hoe ik het best het decor ga maken en of een locatie zoeken bv Bokrijk?
    Eventueel tips over de kleding?
    Alles is welkom.
    Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
    www.dewolfmarc.be

  • #2
    Re: Melkmeisje van Vermeer

    Het doel van deze oefening is het maken van een portret met (simulatie van) natuurlijk licht (een concept uit de Barokke schilderkunst = 1 lichtbron). Een dergelijke opstelling heet een dakvensteropstelling. Ik zou eens naar Bokrijk(Genk) gaan of er of ander herenhuis geschikt is als decor
    Nu jij.

    Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Melkmeisje van Vermeer

      tja Bokrijk, maar ik geloof dat ze daar moeilijk doen hoor als je met professioneel fotomateriaal afkomt.
      moet alleszins met toestemming.

      Comment


      • #4
        Re: Melkmeisje van Vermeer

        kledij moet te vinden zijn in een kostuumverhuurzaak.

        Ik denk dat het licht heel moeilijk gaat zijn. In theorie zit men met die schilderkunst met 1 lichtbron, maar dat is geschilderd door een mens, wiens oog zich contstant aanpast aan de lichtsterkte van details in de schaduw. ik zou er toch op rekenen dat er minstens 1 extra lichtbron nodig is.

        wel een mooie opdracht! veel succes!
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Melkmeisje van Vermeer

          Mooi uitdaging amaai.
          Het idee is 1 lichtbron maar als je goed kijkt zie je in het schilderij duidelijk een verloop of meerdere lichtbronnen.
          Ik denk dat dit gewoon komt omdat het schilderij gemaakt is over lange tijd en de zon dan eens hard zat, dan eens bewolkt + verloop van de dag (stand van de zon).

          En zoals putor ook al zei, de intensiteit vraagd om meerdere lichtbronnen/werken met reflectors en zo ook.

          Een leuke uitdaging allesins

          De vraag is hoevere moet je foto overeenstemmen met het schilderij?
          Is het voldoende het licht in het gelaat en op de armen +- te krijgen, of moet je maximaal gaan in detail?
          In laatste geval zal je er een dikke kluif aan hebben allesins.

          Comment

          Working...
          X