Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ongeval fotograferen? (pro/contra)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ongeval fotograferen? (pro/contra)

    toen ik net naar huis reed (N60 richting Gent-Oudenaarde) passeerde ik er hoogte van Zingem een zeer zwaar verkeersongeval. een mercedes (denk S-klasse) is daar tegen boom gegaan en toen van de weg in weide geslingerd. zeer erg natuurlijk maar tegelijk ook zeer interessant foto-ontwerp

    nu stelde ik mij op dat moment 2 vragen
    1. is het verantwoord (en toegelaten) om van zo'n ongeval foto's te maken en die dan eventueel commercieel te gebruiken (zie 2)
    2. als je dat doet, is het mogelijk zo'n fotos te verkopen aan kranten en dergelijke en zoja, hoe ga je daarvoor te werk (welke adressen en zo)

    misschien nogal delicaat onderwerp, maar leek me toch interessant eens te informeren, wie weet...
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    effe een reactie .... let wel...dit is een PERSOONLIJKE mening voor ik hier aangevallen word

    ik vind het persoonlijk niet echt gepast om ongevallen te gaan fotograferen om aan kranten te gaan verpatsen... en wel hierom:

    1) een krant gaat voor zoiets een factuur vragen (zijn geen liefdadigheidsinstellingen, noch firma's die te koop lopen met een "zwarte" boekhouding)
    2) een foto die JIJ maakt is JOUW visie op het ongeval en kan dus een heel andere kijk geven op de werkelijkheid... dit kan wel eens gevolgen hebben op de verdere afwikkeling van het onderzoek... DENK ik
    3)"echte" persfotografen, noch ordediensten gaan ermee opgezet zijn
    4) je bent strafbaar...je moet allereerst eerste hulp toedienen en de hulpdiensten verwittigen in plaats van fotokes te maken
    4)er zijn zoveel mooiere en interessantere dingen om te fotograferen... let's be creative

    maar let wel...dit is mijn persoonlijke visie...en ik ben ik maar...dus er zijn waarschijnlijk mensnen met een totaal andere en misschien wel betere visie
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Op vraag 1 kan ik geen antwoord geven maar soms zie je op TV toch dat men amateurbeelden geeft van bijvoorbeeld een brand. Nog niet zo lang geleden was er bij ons in de buurt ook een zware brand en er stonden toen ook een aantal mensen te filmen of te fotograferen. De politie zei er niets van.
      Voor vraag 2 kan je beter eens te rade gaan bij de verschillende kranten. Bijvoorbeeld gvaredactie@concentra.be om de redactie van de GVA te contacteren. Waarschijnlijk zullen ze je daar meer informatie kunnen geven.
      Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

      Bezoek mijn foto's online

      Comment


      • #4
        Huggy Je hebt 100% gelijk, men dient eerst hulp te verlenen.

        Comment


        • #5
          huggy, ik heb begrip voor je reactie MAAR :

          1) ik heb een bijberoep en kan dus factureren
          2) foto = foto van ongeval, is niet bedoeld als 'kunstfoto' hé
          3) als ordediensten geen 'nee' zeggen en er geen persfotografen in de buurt zijn, waarom niet dan? (eerst = eerst denk ik toch in die wereld)
          4) gewonden waren al weg, brandweer was wegdek aan het opkuisen en politie stond verkeer te regelen. veel hulp was er niet meer te bieden
          5) da's juist
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

          Comment


          • #6
            In het geval zoals beschreven zie ik totaal geen reden om niet te fotograferen als je die behoefte voelt. Ongelukken zijn op zich nare gebeurtenissen, maar het dwingt veel mensen om toch te kijken. Dat is blijkbaar mensen eigen. Mensen gaan zelfs over hun nek en blijven toch kijken soms.
            Omdat er geen hulp verleend kon worden is er niets op tegen om zolang je niet in de weg loopt dingen vast te leggen.

            Persfotografen zijn niet anders begonnen. En waarom zal de één het wel mogen en de ander niet?

            Als jij de de kans krijgt om die foto´s aan een krant o.i.d. te verkopen wens ik je alleen maar veel succes.
            Ik zou ze dan aan de krant mailen, in zeer onbruikbaar formaat zodat ze je moeten contacteren voor de originele foto.

            Comment


            • #7
              voor alle duidelijkheid : ik heb GEEN foto's genomen hé, stelde me op dat moment gewoon de vraag. als ik mijn 10D had bijgehad, denk ik wel dat ik het me had 'geriskeerd'
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

              Comment


              • #8
                bij persfotografen is dat slechts een klein deeltje van hun broodwinning...

                ik vind het misplaatste nieuwsgierigheid....punt.

                Stef

                Comment


                • #9
                  Er is in de zomer toch iemand op het forum geweest die een brandende hooiwagen gefotografeerd had en die foto's verkocht had aan een krant.
                  De foto's waren in mijn ogen niet echt ramptoerist foto's, ze hadden nog een 'artistieke' waarde.
                  Ik vond ze in elk geval zeer geslaagd en ik vond er totaal niks verkeerd aan.
                  De fotograaf van toen zal zich nog wel melden

                  Comment


                  • #10
                    dat was Tinne,

                    en die heeft dat van ver gefotografeerd, met de nadruk op het hulpverlenend personeel...niet op het ongeval zelf....

                    Stef

                    Comment


                    • #11
                      Ik zal nooit een foto maken van een ongeluk,het is leed/verdriet van een ander en daar hoef ik geen foto van,laat staan om er aan te verdienen,maar even goede vrienden want dit is enkel mijn mening

                      Met vriendelijke groet NoName
                      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                      www.langenacker.nl

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by wesley
                        Er is in de zomer toch iemand op het forum geweest die een brandende hooiwagen gefotografeerd had en die foto's verkocht had aan een krant.
                        Tinne heeft die foto niet verkocht.... maar wel ter beschikking gesteld van.
                        Het eerder vermeld probleem van facturatie maakt daar ondermeer deel van uit. Er zijn namelijk op voorhand geen afspraken of contracten opgemaakt (wat met -vast- freelancers wel het geval is).

                        Ik heb 10 jaar terug een vrij ernstig ongeval voorgehad. Het is achteraf helemaal niet prettig om te moeten vast stellen dat je amper uit de wagen kan geweest zijn, op het moment dat een fotograaf foto's nam voor de krant. Was in De Weekbode (Roeselare) waar jammer genoeg voor zulke foto's meer plaats is.

                        Update: Bij de foto van Tinne waren geen gewonden betrokken. De bewuste krantenpagina nog eens :

                        http://www.foulon.net/belgiumdigital/1507NB1-BL11.pdf

                        peter

                        Comment


                        • #13
                          Ik ga voor de gewonden.

                          Na eerst een weg gebaand te hebben door de ramp-touristen.

                          Foto's, no way, zou me een echte lijkenpikker voelen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by teddy-bear
                            Ik ga voor de gewonden.

                            Na eerst een weg gebaand te hebben door de ramp-touristen.

                            Foto's, no way, zou me een echte lijkenpikker voelen.
                            En wat dan te denken van reality series zoals 112 weekend en dergelijke? Dat soort zaken trekken veel kijkers... Daar is dus wel een "lijkepikker" voor nodig om het vast te leggen.

                            Comment


                            • #15
                              Afhankelijk van het soort ongeval en de manier waarop men het vastlegd is voor een ieder zeer persoonlijk. Zal niet ontkennen dat ik daar nooit geen foto's van heb gemaakt. Kan me zelfs een BD shooting in 2003 herinneren, waarbij op een gegeven moment een vechtpartij ontstond en het bloed rijkelijk vloeide uit iemand zijn hoofd. Geen van de aanwezige fotografen heeft toen een foto genomen. De persoon in kwestie heb ik aangeraden om rustig te zijn, natte handoek op voorhoofd en met een kennis naar het ziekenhuis te gaan.

                              Zou ik hiervan een foto maken, dan is het in mijn ogen een sensatie foto. Persoonlijk leed bij een ongeval is een moeilijk grens, en waar leg je die grens. Het is voor een ieder een appart geval. Fotografeer ik een motorrijder die een schuiver heeft gemaakt en geen lichaamlijk letsel heeft? Het is gewoon het moment waarop je de beslissing neemt en de situatie die speelt waardoor je zo'n beslissing neemt in mijn ogen.
                              http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                              Comment

                              Working...
                              X