Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

School voor Fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • School voor Fotografie

    Ik heb hier een tijdje geleden een thread aangemaakt om teweten te komen waar ik fotografie kan studeren, maar nu is er zoals verwacht een ander probleem opgedoken.

    Buiten het feit dat ik voor specifiek enkele scholen oog heb, heb ik enkele vragen.
    Het Sint-Lukas, Narafi, Artesis, Kask, KdG Hoge School, zijn mijn favorieten in een vrij lange lijst van mogelijke scholen...
    Maar wat is nu eigenlijk de beste keuze?

    Narafi is naar horen een goede school, maar anderen zeggen dan weer dat ze een laatste keuze zou zijn en dat het organisatievermogen er ondermaats is.
    De ligging baart meook wat zorgen. Is dit niet een nogal 'ruige' buurt; of vergis ik mij?

    Sint-Lukas zou dan weer een hele goede school zijn maar overbodig streng en daardoor niet interessant meer.
    Al lijkt me dit een goede school. Is het nu werkelijk zo dat de lat er zo hoog ligt dat het onmogelijk is om er met een smile buiten te gaan? Nee toch?

    Wat Artesis betreft ken ik helemaal geen enkele student die er studeert en vind ik er ook weinig informatie rond. Iemand een idee?
    Hun modeschool is goed, maar hoe zit het met hun richting fotografie?

    Kask in Gent is naar het schijnt duur, maar dat is niet direct mijn probleem. Sommigen beweren dat Gent geen goede stad is om fotografie te studeren, in hoeverre hiermee rekening valt te houden... heb ik ook van Kask zeer weinig informatie gevonden.

    Karel de Grote Hoge School lijkt me wel goed, maar omdat ze enkel met digitale fotografie werken zie ik het minder zitten aangezien ik een volledige kennis toch wel belangrijk vind. Ik vind ook de ligging van de school niet echt positief.


    Zou iemand me kunnen helpen en zijn er mensen die de feiten kunnen staven en de roddels uit de wereld kunnen helpen? Want eerlijk gezegd weet ik niet of er al dan niet verschil is in de kwaliteit van het onderwijs en of het dan, afgezien van waar het meeste aandacht aan besteed wordt, wel een verschil maakt.

    Ik interesseer me zowel voor een uitgebreide technische kennis en theoretische achtergrondkennis. Kunst vind ik belangrijk, maar van enkel kunst k je niet leven, dus er moet wel degelijk een vak aangeleerd worden waar ik in de praktijk ook iets mee kan.
    Last edited by woosh; 12 januari 2011, 10:22.
    http://www.joerivanhamel.be

  • #2
    Re: School voor Fotografie

    Artur heeft op z'n blog een aantal studenten staan van de verschillende scholen, mssn moet je maar eens een kijkje nemen op http://arturian.wordpress.com/2008/1...en-fotografie/

    Het ene systeem past beter bij de ene persoon dan bij de andere. Voor de ene zal een bepaalde school alles bieden wat hij wil, voor de andere dan weer niet. Ga naar de scholen zelf en vraag hoe ze werken en waar de nadruk op ligt.
    Waarom zou Gent bv. geen goede stad zijn om te fotografie te studeren? We hebben hier echt toptalenten rondlopen. Titus Simoens, Switn om er maar 2 te noemen....
    https://www.tinicleemputfotografie.com/

    Comment


    • #3
      Re: School voor Fotografie

      hallo,

      Ik heb ook de keuze moeten maken en zit nu in m'n eerste jaar in de KASK, waarom ik deze heb gekozen, en hoe: ga naar opendeurdagen! daar kan je werk zien dat door de leerlingen gemaakt is (boeken, afdrukken,...) dit verschilt enorm tussen de scholen en zo kan je zien wat meer jou genre is. Ten tweede is ook de instelling zelf niet onbelangrijk (vind je het een aangename omgeving want je zal er veel tijd spenderen).
      Een groot verschil tussen de scholen zijn ook de lessen en technieken zo heb je in kask meteen digitaal (en enkel digitaal) en leer je in het tweede jaar de basis van analoog, in sint lukas brussel is het eerste jaar enkel analoog, ga naar de scholen en vraag waarom ze dat zo doen...

      hetgeen mss ook belangrijk is (persoonlijk) zijn de toelatingsproeven ik moest er doen maar weet niet of dat overal zo is, daar vallen namelijk heel wat mensen al af...

      de lessenroosters kan je meestal op internet vinden ik kreeg dit eerste semester
      filosofie
      antropologie
      psychologie van de waarneming
      beeldanalyse
      materiaalkenning
      geschiedenis van de fotografie
      de kunst na 1945
      en natuurlijk de ateliers

      moest je meer info willen over kask stuur gerust pb
      (ik ben er super tevreden en ben nog nooit zo graag naar school gegaan, de relatie tussen docenten en studenten is ook zeer fijn, zo moeten we de docenten fotografie met de voornaam aanspreken en kan je er zonder probleem (en dat gebeurd vaak) ook over alledaagse zaken praten en mopjes e.d.)


      groeten,
      cabi
      love and happiness!
      pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

      Comment


      • #4
        Re: School voor Fotografie

        praat met lectoren en leerlingen op opendeurdagen en infodagen. zo zal je wel zien welke school het beste bij je past. als je een school vind die bij je past, dan zal deze je fotografische taleneten versterken en aanmoedigen.
        toen ik nog op het Narafi zat, was er op woensdagnamiddag een soort van open dag. de school 'draaide' normaal en geïnteresseerden konden dan eens langskomen om de school in werking te zien en een praatje te maken met leerlingen en lectoren. zeer interessant als je het mij vraagt. probeer zo'n dagen te vinden. je zal dan wel snel aanvoelen welke scholen je beter en minder liggen
        Steven

        Comment


        • #5
          Re: School voor Fotografie

          Dankuwel iedereen.
          Ik denk inderdaad dat misschien al die scholen bezoeken me raad zal brengen.
          Ook bedankt voor de blog met studenten.

          Ik heb gisteren ook iets gevonden over mad-faculty in Genk waar ze blijkbaar ook fotografie geven. Behalve hun vreemde lessenrooster lijken ze ook veelbelovend.
          Heeft iemand hier eerder van gehoord?
          Genk is nu ook niet direct mijn favoriete stad, maar dat maakt ook niet direct wat uit.
          (Als het van mij zou afgehangen hebben was ik toch nooit Leuven uitgekomen.)

          Kask klinkt interessant, maar mag ik vragen wat een fotograaf aanvangt met antropologie?
          http://www.joerivanhamel.be

          Comment


          • #6
            Re: School voor Fotografie

            antropologie:
            als kunstenaar in opleiding is het de bedoeling dat je een ruim wereldbeeld hebt/krijgt
            in antropologie leren we over wat het westen zo graag 'primitieve kunst' noemt, enige verschil in plaats van het 'primitieve kunst' te noemen leren wij waar het echt voor gebruikt werd e.d. Ook leer je over kunstenaars die hierdoor geïnspireerd werden.

            en buiten dit alles, een beetje algemene kennis, ik deed voor deze opleiding wetenschappe wiskunde waar ik dus ook 'niets meer mee ben', maar heb daar toch geen seconde spijt van, extra bagage kan geen kwaad

            grtz,
            cabi
            love and happiness!
            pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

            Comment


            • #7
              Re: School voor Fotografie

              Ik ben ook aan het kijken voor volgend jaar fotografie te doen. Mijn voorkeur gaat momenteel naar KASK. het lijkt me tot nu toe de beste school die me het meest ligt. Maar de infodag op 23 februari gaat dat miss aantonen of niet

              Alleszins een interessant topic hier

              Comment


              • #8
                Re: School voor Fotografie

                jep, zeker naar die infodag komen, ik zal daar wss ook aanwezig zijn, spreek vooral ook met de studenten, allemaal zeer sociale en vriendelijke mensen hier
                love and happiness!
                pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

                Comment


                • #9
                  Re: School voor Fotografie

                  Het lijkt mij logisch om eerst een keuze te maken tussen 'Professionele bachelor in de Audiovisuele Technieken: Fotografie' enerzijds, zoals kdg en Narafi aanbieden, en anderzijds een 'master in de beeldende kunst', zoals bij Sint-lukas bxl en KASK.

                  Als je iets deftigs theoretisch wilt krijgen denk ik dat je beter voor de tweede optie gaat.

                  Ik heb Sint-lukas bxl gedaan, maar aangezien dat al enkele jaren gelden is en er intussen al veel nieuwe docenten zijn kan ik daar weinig relevants over zeggen.

                  Wat ik wel kan zeggen: wat er over scholen wordt gezegd kan soms heel relatief zijn. Ik ben indertijd naar bxl gegaan omdat 'men' zei dat het daar beter was, niettegenstaande ik in Gent woonde. Achteraf bekeken denk ik dat dat weinig verschil maakte.

                  Wat bedoel je als je zegt dat 'sommigen beweren dat Gent geen goede stad is om fotografie te studeren'?
                  Gewoon omdat het geen grootstad is zoals bxl?
                  Dat lijkt mij enkel relevant als je echt met straatfotografie bezig wilt zijn.
                  In bxl zal je wel 4 jaar lang nieuwe dingen kunnen ontdekken, in Gent kan dat na een jaar wel eens tegenvallen vrees ik...

                  Comment


                  • #10
                    Re: School voor Fotografie

                    Beste,

                    Ik zit juist als de persoon die dit topic gestart heeft in hetzelfde zaakje.
                    Ik ben ook zéér sterk geïnteresseerd in fotografie.
                    Het is een hobby waar ik graag tijd in steek en ik fotografeer zelf zéér graag.
                    Ik heb het afgelopen jaar en ook dit jaar weer lessen fotografie gevolgd in het cvo Roeselare.

                    Nu ben ik serieus aan het overwegen om volgend jaar fotografie te gaan studeren.
                    Ik was eerst van plan aan het KASK te gaan studeren, maar ik vrees ervoor dat die school een iets misschien te kunst-achtige richting voor me is (Kunstgeschiedenis,...).
                    Nu was ik ook helemaal verkocht aan de prachtige brochure van Narafi, maar het probleem bij die school is dat het een professionele bachelor is en geen academische.
                    Ook de Karel de Grote school is mijn oog niet voorbijgegaan, maar daar is de gegeven uitleg niet zo groot, en heb ik eigenlijk niet zo veel te weten gekomen.
                    Ik denk dat ik het Sint-Lucas ga schrappen van mijn lijstje..

                    Kan iemand me over dit onderwerp, nog iets meer vertellen ?
                    Ligt de nadruk in Het KASK sterk op de kunst ?
                    En is de tewerkstelling na de studies ook goed ?

                    Mvg,
                    Arthur

                    Comment


                    • #11
                      Re: School voor Fotografie

                      Ligt de nadruk in Het KASK sterk op de kunst ?
                      Ja.

                      En is de tewerkstelling na de studies ook goed ?
                      Zeer zeker niet!

                      Comment


                      • #12
                        Re: School voor Fotografie

                        vandaag met de school naar een SID-In geweest en daar had een docent van Sint-Lukas het volgende gezegd:
                        "Het is best om naar de eindejaarstentoonstellingen te gaan van KASK en Sint-Lukas en waar je de gedachte 'zo'n soort foto's zou ik ook willen kunnen maken!' hebt, die school moet je kiezen."

                        Ik ga dit alvast eens proberen

                        Comment


                        • #13
                          Re: School voor Fotografie

                          dat is een goede aanrader, zeker doen!
                          Steven

                          Comment


                          • #14
                            Re: School voor Fotografie

                            Yup, die aanrader heb ik ook gekregen, van een leerkracht van t Sint-Lukas.
                            Sint-Lukas Brussel lijkt me persoonlijk de meest aantrekkelijke,
                            dan Artesis, Kask en uiteindelijk trek ik MAD-Fac nog nét iets voor op het KDG, want het KDG ligt me qua aanpak, lessenrooster en creativiteit echt niet.

                            Ik weet niet juist waarom, maar het spreekt me gewoon niet aan. T lijkt of ze te moderniserend willen zijn, waardoor ze juist enkele grote pijlers vergeten te laten staan.
                            Een van de grootste onvergeeflijke fouten is bijvoorbeeld het niet toepassen van analoge fotografie. Dit is goed voor reclame, mode, etc ... maar als je kunstgerichter wil gaan werken moet je toch wel écht kennis gemaakt hebben met analoog. Enkel digitaal is veel te oppervlakkig naar mijn mening. Zeker om jezelf te onderscheiden van een hobbyfotograaf, mag je ook een iets uitgebreidere kennis hebben.

                            Maar dat is dan weer mijn mening.
                            http://www.joerivanhamel.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: School voor Fotografie

                              Je geeft het zelf al aan natuurlijk: men werkt er enkel digitaal omdat men je daar (kdg) voorbereidt op een beroep: architectuur, mode, publiciteit,... Van kunstfotografie is er geen sprake. Als dat je interesseert moet je die school mijden...
                              En dat is niet onvergeeflijk maar realistisch... Het is maar vanuit welk standpunt jij er naar kijkt.
                              Last edited by CaHoR; 29 januari 2011, 16:04.

                              Comment

                              Working...
                              X