Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hln, auteursrecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hln, auteursrecht

    hallo,

    In 'het laatste nieuws' van afgelopen zaterdag stond een artikel over 'huis windels' te mechelen (over oudste rokerszaak,etc..)
    Nu dit is familie van mij en ik heb reeds veel foto's genomen in het atelier daar, de krant vroeg aan m'n nonkel (eigenaar bedrijf) of er ergens foto's van waren, bijgevolg gaf hij de link door van m'n webpagina (fotopic) hij schreef wel expliciet in z'n mail dat als men hier foto's van zou gebruiken daar toestemming voor gevraagd moest worden.

    Nu stonden er 2 foto's van mijn wegpagina (en dus door mij gemaakt) in de krant, copiright weggecropt en onder de foto's stond 'foto kos' (zonder dat nog ik, noch m'n nonkel hier iets van wisten)

    kan dit zomaar? en waar voor staat 'foto kos'

    mvg,
    michiel
    love and happiness!
    pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

  • #2
    Re: hln, auteursrecht

    Uiteraard kan zoiets niet, vooral omdat:
    1/ de foto's niet door de eigenaar werden gegeven
    2/ er door de eigenaar werd bijvermeld de foto's niet zonder toestemming te gebruiken

    Normaal zou foto kos slaan op de naam van de fotograaf genaamd kos (agentschap, initialen van de fotograaf, ...) maar mss is er wel een andere reden hiervoor.

    Comment


    • #3
      Re: hln, auteursrecht

      hln een vriendelijke aangetekend schrijven doen dat ze foto's publiceren zonder toestemming, geef direct ook de rekening voor het gebruik van de foto en indien ze niet mee akkoord gaan dat je gerechtelijke stappen onderneemt, geef hen 8 dagen om te reageren.
      geen compassie er zijn namelijk drie inbreuken gedaan; schending van het auteursrecht en naams vervalsing en diefstal.


      en aan al die zegt neem eerst gewoon contact op vind ik niet juist hln is een groot bedrijf en hun moet maar zien dat ze correct werken als jij niet correct werkt zal je weten wat je het kost
      Never resist temptation or it could go away...
      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

      Comment


      • #4
        Re: hln, auteursrecht

        Ik heb hier ooit een voorbeeld brief gepost, je kan gerust de passages kopiëren en aanpassen.

        LINK
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #5
          Re: hln, auteursrecht

          bedankt voor de snelle reacitie,

          Ik zal hen een aangetekend schrijven sturen (aangezien ik dit ook niet kunnen vind maar wou toch even de mening van enkele meer ervaren mensen)
          echter heb ik geen idee hoe en met welke tarieven ik zo'n schadevergoeding opstel,
          iemand die hier meer over weet?

          mvg,
          cabi
          love and happiness!
          pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

          Comment


          • #6
            Re: hln, auteursrecht

            Oorspronkelijk geplaatst door Cabi Bekijk bericht
            echter heb ik geen idee hoe en met welke tarieven ik zo'n schadevergoeding opstel,
            iemand die hier meer over weet?
            HIER kan je die vinden.
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #7
              Re: hln, auteursrecht

              heb je reeds nieuws ontvangen van HLN ondertussen ?
              ben benieuwd.

              ik heb zojuist ook gezien dat het nieuwe panini-boek Football 2011 een foto van mij heeft gebruikt bij de damesafdeling. Van mijn website geplukt, mijn naam er af gesneden en in hun boek gedrukt....
              zou ze ook willen een aangetekend schrijven sturen... dus wel benieuwd wat uw actie heeft opgebracht.
              www.loft6.be

              Comment


              • #8
                Re: hln, auteursrecht

                heb die brief nog niet geschreven, wou/wil me nu eerst even focussen op m'n examens, brief zal voor daarna zijn.

                als het zover is laat ik het wel weten, maar niets houd je tegen jou brief al te sturen, dan kan ik misschien nog eerder van jou iets horen
                love and happiness!
                pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

                Comment


                • #9
                  Re: hln, auteursrecht

                  Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
                  ik heb zojuist ook gezien dat het nieuwe panini-boek Football 2011 een foto van mij heeft gebruikt bij de damesafdeling. Van mijn website geplukt, mijn naam er af gesneden en in hun boek gedrukt....
                  Dat lijkt me wel heel straf, dat een internationale firma van dat kaliber foto's van internet zou halen om in hun albums te gebruiken...
                  Er zijn blijkbaar geen zekerheden meer... ?
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: hln, auteursrecht

                    Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                    Dat lijkt me wel heel straf, dat een internationale firma van dat kaliber foto's van internet zou halen om in hun albums te gebruiken...
                    Er zijn blijkbaar geen zekerheden meer... ?
                    zo zijn er wel meer ... deze zomer hetzelfde meegemaakt met de officiele website van club brugge ... ook een foto van mij van 't net gehaald, naam er af gesneden en als hun foto op hun website geplaatst. Ik wacht nog eventjes af, want ik vrees dat panini ook een deel van de stickers afgesnoept heeft... dus wie panini-stickers heeft... laat maar weten
                    www.loft6.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: hln, auteursrecht

                      Tja, er gebeurt wel meer dat niet mag. Stuk videoverslag van mij van YouTube gewoon zonder vermelding gebruikt door Antwerpse Regionale Tv.
                      Ook foto van mij gebruikt in krant met zelfde vermelding KOS als topicstarter.
                      Na wat polsen bij een journalist dacht die dat KOS iets wou zeggen als foto zonder kosten ("kostenloos") wat neerkomt dat de journalist geen fotograaf van de krant heeft gebruikt die een factuur zou sturen.
                      http://www.stich.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: hln, auteursrecht

                        Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
                        Tja, er gebeurt wel meer dat niet mag. Stuk videoverslag van mij van YouTube gewoon zonder vermelding gebruikt door Antwerpse Regionale Tv.
                        lees de voorwaarde eens van You Tube!
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: hln, auteursrecht

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          lees de voorwaarde eens van You Tube!
                          grt,bouk.
                          Heb dat al eens bekeken maar daar staat nergens in dat iedereen dat maar mag gebruiken dacht ik en zeker niet doen alsof het je iegen beelden zijn?
                          http://www.stich.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: hln, auteursrecht

                            @ts
                            zou eigenlijk niet te lang wachten met die brief!
                            kwestie van kort op de bal te spelen.
                            nikon stuff

                            Comment

                            Working...
                            X