Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeters overbodig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmeters overbodig

    Waarom hebben we nog lichtmeters nodig?
    Wat bieden deze lichtmeters meer dan ons eigen oog en oordeelsvermogen?
    Onze ogen en hersenen zijn toch nog steeds beter dan de beste lichtmeters ooit?
    Wat kan een lichtmeter dan meten dat wij zelf niet zien?
    Waarom zouden wij ons dan laten betuttelen door een lichtmeter?
    Indien men mij een situatie kan voorleggen waarin een lichtmeter noodzakelijk is zal ik mijn mening moeten bijstellen.

  • #2
    Re: lichtmeters overbodig

    Je oog past zich aan en is daarom geen lichtmeter.
    Je kan werken op je histogram en/of een oordeel vellen op je display, beide zijn niet accuraat voor deugdelijk werk. Als je meerdere lichtbronnen in je opname wil gebruiken meet je die bronnen afzonderlijk op met de lichtmeter en dan weetje hoe ze zich tegenover elkaar verhouden.

    Stel... je wil in de studio een portret gaan maken op een witte achtergrond, om die wit te krijgen is het nodig dat je die overbelicht met minimaal 1 stop. Dus regel je het licht voor de achtergrond op F16 , het licht op het model regel je op F11 en de opheldering aan de schaduwzijde regel je op F8, de opname maak je op f11.
    Hoe zou je de boven beschreven situatie aanpakken zonder lichtmeter ?

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: lichtmeters overbodig

      Trial and error...works...
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: lichtmeters overbodig

        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
        Trial and error...works...
        inderdaad,

        maar: meten is weten!


        ok 1 flits lukt wel wel op't gevoel, 2 mss ook nog maar alles daarboven ...
        en 't is ook niet leuk als je ferm moet staan knoeien met een model of onderwerp en een beperkte tijd.

        met een lichtmeter weet je direct hoe of wat!!
        lichten zetten waar nodig, meten en fotograferen.
        't zal geen 10 foto's of meer kosten om alles juist te hebben.

        (heb er zelf ook geen hoor, fotoclub wel, en het scheelt wel wat. tussen gokken en meten)
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: lichtmeters overbodig

          Voor vragen, opmerkingen, commentaar, suggesties... in kader van het tijdschrift Shoot

          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: lichtmeters overbodig

            Hierover zou 'k toch nog eens een cursus willen volgen, zit dit toevallig niet in de advanced workshops van Koen? (d_oracle?).
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: lichtmeters overbodig

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Trial and error...works...
              Ja .... en op één been kan je ook gaan !
              Moeilijk maar het gaat, wil dat dan zeggen dat je tweede been overbodig is?
              Een lichtmeter zeker voor studiofotografie wordt als onmisbaar aanzien door professionele fotografen !

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: lichtmeters overbodig

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Ja .... en op één been kan je ook gaan !
                Moeilijk maar het gaat, wil dat dan zeggen dat je tweede been overbodig is?
                Een lichtmeter zeker voor studiofotografie wordt als onmisbaar aanzien door professionele fotografen !

                MVG, Jeff C.
                Ja natuurlijk, ik zeg niet dat je ongelijk hebt he. Zou het zelf wel willen testen.

                Alleen jammer dat die dingen zo duur zijn en heb persoonlijk geen studio waarin ik kan testen.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: lichtmeters overbodig

                  [Mod-LesC]Verplaatst van Shoot/Discussie naar Algemeen, omdat deze topic niets met het tijdschrift Shoot te maken heeft. Bouk verwijst terecht naar het forumsticky ter zake.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtmeters overbodig

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tom De Witte Bekijk bericht
                    ....Indien men mij een situatie kan voorleggen waarin een lichtmeter noodzakelijk is zal ik mijn mening moeten bijstellen.
                    Stel je werkt met 4 flitsen (in studio is dit niet uitzonderlijk, eerder de regel) hoe ga je die allemaal juist instellen wetende dat elke lamp traploos instelbaar is (dus niet met volle of 1/3 stops als bij reportageflitsers)?

                    Je moet ook weten dat het licht dat vertrekt bij een flitser niet belangrijk is, wel het licht dat aankomt bij je model.
                    Ik bedoel hiemee dat afhankelijk van de afstand (flitser-onderwerp) en de gebruikte difussor (softbox - plu - octa - snoot - beautydisk - freshnel ....) de intensiteit van de flits zal afnemen/toenemen.

                    1 flits zal nog gaan, een tweede misschien ook (wordt al schatten), vanaf een derde flitser is de lichtverhouding tussen de verschillende flisers bijna onmogelijk te bepalen.

                    In principe gaat dit ook op voor off-camera gebruik van manuele flitsers omdat zoals gezegd de onderlinge afstanden en hoeken ten opzichte van onderwerp en camera en gebruikte diffusors gaat een invloed hebben op de lichtintensiteit.
                    Als je in een configuratie van meerdere flitsers de exacte contrastratio wil bepalen kan dit alleen door te meten.



                    Daarom een lichtmeter
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtmeters overbodig

                      Een lichtmeter stelt je in staat om te meten, te meten, te meten en dan met één enkele druk op de knop een foto te maken die je niet meer door PhotoShop moet halen (op wat beauty retouches na)

                      Deze manier van werken is veel sneller dan werken met hystogrammen of thetered EN de tijd van de postproductie reduceer je aanzienlijk.
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: lichtmeters overbodig

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tom De Witte Bekijk bericht
                        Waarom hebben we nog lichtmeters nodig?
                        Wat bieden deze lichtmeters meer dan ons eigen oog en oordeelsvermogen?
                        Onze ogen en hersenen zijn toch nog steeds beter dan de beste lichtmeters ooit?
                        Wat kan een lichtmeter dan meten dat wij zelf niet zien?
                        Waarom zouden wij ons dan laten betuttelen door een lichtmeter?
                        Indien men mij een situatie kan voorleggen waarin een lichtmeter noodzakelijk is zal ik mijn mening moeten bijstellen.
                        Situatie: Ik wil een portret (studio). maken met 3 flitsers. Twee flitsers hebben een vermogen van 600Ws, de derde 250Ws.
                        De linkse helft (van het model) moet in Zone IV vallen en de rechtse helft in zone VII. Welk instelling moet ik instellen op de camera en hoe moet ik de 3 flitsers plaatsen zodat aan het criterium voldaan is. De wanden van de studio zijn wit


                        Nerdi
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lichtmeters overbodig

                          Als je eens een workshop bij Frank DOorhof gevolgd hebt, dan weet je waar een lichtmeter voor dient.
                          Maar zoals hij zelf zei: tijdens de opnames van zijn cursussen voor Kelbytraining vielen de grote mannen van hun stoel toen ie zijn lichtmeter boven haalde :-)
                          www.YourConcertShots.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: lichtmeters overbodig

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tom De Witte Bekijk bericht
                            Indien men mij een situatie kan voorleggen waarin een lichtmeter noodzakelijk is zal ik mijn mening moeten bijstellen.
                            al overtuigd?
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: lichtmeters overbodig

                              gaat het hier eigenlijk over de lichtmeter in de camera of over een externe?

                              Men kan natuurlijk schieten en kijken en bijregelen en schieten en kijken en bijregelen, maar waar zijn we dan mee bezig. Buiten de studio meet de camera, de fotograaf bekijkt de scene ook en weet door zijn kennis en ervaring of de camera gevolgd kan worden of niet. In de studio meet je de sterkte van het flitslicht op je onderwerp en stel je je camera in.

                              Dat spaart nogal wat tijd en miserie uit. Je kan natuurlijk via RAW wel een en ander rechttrekken, maar er is niets zo leuk om verder mee te werken als belichting die gewoon juist is van 't begin.

                              Fysiologen vergelijken het netvlies ongeveer met 800 ISO (eens in een artikeltje in EOS gelezen), dus als je je diameter van je pupil kent, kan je vandaar wel vertrekken, maar dat is veel complexer dan gewoon meten.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X