Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofoto's, zonder macro lens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofoto's, zonder macro lens.

    Het is niks nieuw, een omgekeerde lens bevestigen op een andere lens, om macro foto's te kunnen maken.
    Dit lijkt me wel wat, ben echter leek, en ben aan de slag gegaan zonder al te veel kennis van de materie.
    Onder het motto :
    al smedend wordt men smit.

    Heb voorlopig geen kosten gedaan, gewoon twee eenvoudige, goedkope lenzen gebruikt,
    die hier al een tijdje in de kast liggen.
    Eigenlijk heb ik reeds een echte macro lens de Nikon AF Micro Nikkor 60mm f/2.8D.

    Maar ik wou 2 zaken nagaan:
    1- Is het resultaat van de gekoppelde lenzen, even goed, als deze van de echte macro lens?
    2- kan ik met de gekoppelde lenzen vergrotingsfactor 1:1 halen, zoals met de macrolens, of kan ik 2:1 of zelfs 3:1 vergrotingsfactor halen?

    Als jullie mij toestaan, toon ik even hoe één en ander in zijn werk, is gegaan, en welke de resultaten zijn.
    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

  • #2
    Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

    De gebruikte lenzen:
    Lens 1
    Dit is de lens die op rechtstreeks op de camera komt, een eenvoudige AF-S DX Zoomlens-NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G ED, destijds de kitlens bij de D50.
    Lens 2
    de lens die omgekeerd op de eerste lens wordt bevestigd,
    een Nikon AF 50mm f/1.8 D, het bekende portretlensje.

    De camera zelf is een ietwat verouderde D70s.

    Ik was zeer benieuwd naar de resultaten.
    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

    Comment


    • #3
      Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

      Dit is de voorbereiding,
      links in beeld de 18-55 zoomlens, deze zit rechtstreeks op de camerabody,
      rechts in beeld de 50mm. prime lens, omgekeerd bevestigd op de eerste lens.
      Bij gebrek aan een ring, is er wat zwarte kleefband gebruikt,
      het geheel zit stevig vast, het zijn uiteindelijk 2 lichtgewicht lenzen.
      't is maar test, er zal blijken dat de tape stevig stand houdt.

      Nikon D7000, en wat glas.
      http://blog.seniorennet.be/pacha/

      Comment


      • #4
        Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

        Vooraanzicht van het geheel.
        We zijn klaar om de eerste beelden te schieten.
        De eerste vraag die opkomt: zullen de beelden wel scherp genoeg zijn?

        Nikon D7000, en wat glas.
        http://blog.seniorennet.be/pacha/

        Comment


        • #5
          Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

          ben benieuwd...

          Comment


          • #6
            Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

            je kan er wel de spanning in houden e
            keep on going ...

            Comment


            • #7
              Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

              Het waren spannende momenten, had totaal geen ervaring met deze manier van werken.
              Eerste probleem, wat ga ik als onderwerp gebruiken?
              Toevallig staat er een mandje met fruit in de buurt, heb met de macrolens voorheen een afbeelding gemaakt van een Lychee, zo'n uitheems fruit.
              Het lijkt me zinvol om opnieuw de Lychee als onderwerp te gebruiken,
              het is dan makkelijk om te vergelijken tussen de de opname van de samengestelde lenzen, en de macrolens.

              Een eerste vaststelling bij de voorbereiding op het maken van de foto: de voorkant van de lens zit enorm dicht op het onderwerp.

              Met de 60mm. macrolens zit je sowieso al vrij dicht op je onderwerp, om vergrotingsfactor 1:1 te halen,
              ik kreeg de indruk dat ik er met de samengestelde lenzen, nog dichter op zit.
              Maar goed, tot mijn grote verbazing komt het onderwerp vrij scherp in beeld.
              Op het eerste zicht lijkt de mogelijkheid tot een afbeeldingsmaatstaf 1:1 tot de mogelijkheid te behoren.
              Er moet hiervoor worden ingezoomd tot 55mm.,
              vrij logisch maar op dat moment heb ik geen weet van de eenvoudige formule om de afbeeldingsmaatstaf te berekenen.
              Ik hoopte op dat moment, dat ik een afbeeldingsmaatstaf van 2:1 zou kunnen halen, want dat is eigenlijk mijn bedoeling, met de 60mm. macrolens haal ik amper 1:1.
              En ben dus in feite op zoek om hoger te kunnen gaan.

              Het gebeurt dus allemaal proefondervindelijk.
              Er is helemaal ingezoomd op het onderwerp, scherpstellen gebeurt manueel, want de autofocus werkt niet.
              Na even aan de scherpstelring draaien, blijkt het onderwerp zeer onscherp, het is te veraf,
              na enig dichterbij/verderaf brengen van het onderwerp, staat de camera scherp.
              Nu nog enkel afdrukken.

              Zo, de foto is klaar.
              Wordt het top of flop? /
              We zien het zo dadelijk.
              Nikon D7000, en wat glas.
              http://blog.seniorennet.be/pacha/

              Comment


              • #8
                Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                Maar ik wou 2 zaken nagaan:
                1- Is het resultaat van de gekoppelde lenzen, even goed, als deze van de echte macro lens?
                Als beide lenzen kwalitatief even goed zijn zal het gebundeld resultaat niet veel onderdoen. Maar door de moeilijke manier van instellen/scherpstellen en de geringere DOF is het wat meer werk om een goeie foto te verkrijgen.
                Eens je het gewoon bent lukt dat best en dan doe je gewoon stacking van meerdere fotos om een grotere DOF te verkrijgen.

                Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                2- kan ik met de gekoppelde lenzen vergrotingsfactor 1:1 halen, zoals met de macrolens, of kan ik 2:1 of zelfs 3:1 vergrotingsfactor halen?
                Ja. Een macrolens is typisch een lens die 1:1 vergroting heeft (een must voor een echte macro). Alle andere lensen hebben een kleinere vergroting in normaal gebruik. bvb m'n 23mm heeft een 0.2 vergroting in normaal gebruik. Gebruik je die omgekeerd dan wordt dit dus 1/0.2 of 5:1 vergroting.

                Om de lenzen te koppelen gebruik ik tussenringen en/of stepup-stepdown ringen (kost niet veel) en je bent zeker dat de lenzen mooi in elkaars verlengde staan, er geen licht tussen kan en dat de lenzen elkaar niet raken
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

                Comment


                • #9
                  Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                  Het lijkt mij logischer om verder te bouwen op je macrolens om verder te gaan dan 1:1. Met een eenvoudige voorzetlens en in combinatie met tussenringen haal ik ongeveer 3:1 aan heel degelijke kwaliteit. Je had die lens ook omgekeerd op je macrolens kunnen schroeven, niet?
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                    Thierry,
                    je bevindingen klinken mij als muziek in de oren.
                    3:1 aan degelijke kwaliteit, dat lijkt me wat.
                    Met mijn macrolens verder gaan om 3:1 te halen, door gebruik van eenvoudige voorzetlens, en in combinatie met tussenringen, lijkt me een uitstekend idee.

                    Ik ben echter leek in deze zaken, en weet niet goed hoe, en wat,
                    is er ergens uitleg te vinden hoe dit allemaal praktisch in zijn werk gaat?

                    Ben er intussen ook achter gekomen, dat de 50mm. lens ook omgekeerd op de camera kan.
                    Ik overweeg een nikon omkeerring BR2-A aan te schaffen, om dit uit te proberen.
                    Heb geen formule om te bereken welke de vergrotingsfactor bij een omgekeerde 50mm. lens zal zijn.
                    Ik vermoed dat het in de buurt van 1:1 tot 1,5:1

                    Daarom ben ik op zoek naar een 20mm. lensje, volgens bepaalde bronnen zou hiermee een vergrotingsfactor van ongeveer 3:1 worden gehaald.
                    Nikon D7000, en wat glas.
                    http://blog.seniorennet.be/pacha/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                      De eerste foto gemaakt met de combinatie 28-55 zoomlens met 50mm. prime, beiden Nikon.

                      Het is de originele Jpeg file, zoals deze uit de camera komt, geen crop, geen bewerking, behalve verkleind met BD sizer.
                      Heb ook deze afbeelding in Raw, maar heb deze niet gebruikt, om zelf geen aanpassingen te moeten doen.

                      Het gaat niet om de foto op zich, ben trouwens helemaal niet ervaren in macro fotografie.
                      Bedoeling was enkel het onderwerp zo groot, en zo scherp mogelijk weer te geven, rekening houdend met mijn eigen beperkingen terzake.

                      Nikon D7000, en wat glas.
                      http://blog.seniorennet.be/pacha/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                        Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                        De eerste foto gemaakt met de combinatie 28-55 zoomlens met 50mm. prime, beiden Nikon.
                        Die combinatie - eentje met een verkleingsfactor en eentje met een vergrotingsfactor - heffen elkaar wat op, alsook stijgt de vervorming daardoor.
                        Maar't resultaat mag er best wel zijn
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                        "Casu Consulto - Modo Fac"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                          Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                          Ben er intussen ook achter gekomen, dat de 50mm. lens ook omgekeerd op de camera kan.
                          Ik overweeg een nikon omkeerring BR2-A aan te schaffen, om dit uit te proberen.
                          Al mijn macro-foto's op dit forum zijn met 50mm lens en omkeerring gemaakt, moest je de resultaten eens willen bekijken.
                          Al doende leert men...

                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                            Nena,
                            dank je wel voor de waardevolle uitleg, en de link naar je macrofoto's,
                            schitterend resultaat, hier kijk ik van op.

                            Mag ik vragen hoe ver je ongeveer, van het onderwerp verwijderd kan zijn, om dit soort resultaten te bekomen?
                            Mag ik ook vragen welke omkeerring je gebruikt, van welk merk,
                            er zijn blijkbaar meerdere producenten die deze ringen op de markt brengen, met uiteenlopende prijzen,
                            ik neem aan dat er ook uiteenlopende kwaliteiten zullen zijn, en heb in deze geen enkele ervaring.
                            Nikon D7000, en wat glas.
                            http://blog.seniorennet.be/pacha/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                              Saphi,
                              dank je wel voor de duidelijke, en nuttige informatie over het opheffen van de vergrotingsfactor, bij gebruik van de combinatie.
                              Nikon D7000, en wat glas.
                              http://blog.seniorennet.be/pacha/

                              Comment

                              Working...
                              X