Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gigapixel foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gigapixel foto's

    Hoi,

    Ik ben van plan om een Gigapan Epic Pro aan te schaffen om enkele Gigapixel foto's te maken, maar ik zit nog met een vraag.

    Wat als er "dingen" veranderen terwijl je al je fotokes aan het maken bent?

    Als voorbeeld neem ik een situatie die ik zou tegenkomen.

    Ik werk in de Antwerpse haven, en ik zou graag een Gigapixel foto maken van de sluizen in de haven, maar er varen constant schepen in en uit die sluizen.

    Hoe word dit opgelost bij het nemen van zo'n Gigapixel foto? Terwijl je bezig bent veranderd alles constant, en dan ga je toch onmogelijk een perfecte GP foto kunnen hebben op het einde?
    Canon Eos 70D + EFS 15-85 IS + Sigma 50-500 4.5-6.3 OS HS + Canon EF-S 10-22mm + LowePro Slingshot 300AW

  • #2
    Re: Gigapixel foto's

    Ik kan niks zeggen over die Gigapan, wel over het maken van panorama´s met een panoramische kop.

    Het idee dat velen hebben dat panorama´s niet kunnen gemaakt worden als er bewegende elementen in het te fotograferen beeld zitten is fout. Het hangt er allemaal van af wat er beweegt en hoe snel. Wolken bewegen ook, desondanks zijn er vele panorama´s met wolken waarin je geen stitchfouten kan vinden

    Er zijn grosso modo drie factoren waar je op moet letten:
    • Je foto´s moeten altijd een zekere overlap hebben met het vorige en het volgende beeld. Als er een voorspelbaar bewegend object aanwezig is, zorg dan dat dit object niet in een overlappend deel staat, ttz centraal.
    • Snelheid om een object te fotograferen is belangrijk. Ga je een bewegende sluis fotograferen bij nachte of overdag? Ga je een tele of een breedhoek gebruiken?
    • Software verhelpt veel. In de nieuwste versie van PTGui bv. kan je masking gebruiken om bepaalde delen in een foto helemaal door te drukken ofwel geheel weg te laten. Kan handig zijn als je een bewegende man er expliciet in/uit wil.
    :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

    Comment


    • #3
      Re: Gigapixel foto's

      als ge een 8x10 technische camera huurt of leent en de negatief inscant heb je toch ook een foto van een paar miljard pixels. In 1 keer klaar en niks naaien en knippen achteraf.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Gigapixel foto's

        Ik weet natuurlijk niet wat je aan materiaal hebt staan thuis, maar voor wat betreft rekenkracht zal je hier toch ook wel met een serieuze computer moeten komen aandraven.

        In die mate zelfs dat een pc die volgens de huidige standaard doorheen normale foto's vliegt, bij gigapixel foto's wel eens tergend traag zou kunnen worden. Alleen al om zo'n foto te openen, laat staan om te bewerken.
        Mvg,David
        [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

        Comment


        • #5
          Re: Gigapixel foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
          Ik weet natuurlijk niet wat je aan materiaal hebt staan thuis, maar voor wat betreft rekenkracht zal je hier toch ook wel met een serieuze computer moeten komen aandraven.

          In die mate zelfs dat een pc die volgens de huidige standaard doorheen normale foto's vliegt, bij gigapixel foto's wel eens tergend traag zou kunnen worden. Alleen al om zo'n foto te openen, laat staan om te bewerken.
          das nog zacht uitgedrukt denk ik.
          die zal je gerust een nachtje mogen laten draaien zonder enig andere programma.
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Gigapixel foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk bericht
            Hoe word dit opgelost bij het nemen van zo'n Gigapixel foto? Terwijl je bezig bent veranderd alles constant, en dan ga je toch onmogelijk een perfecte GP foto kunnen hebben op het einde?
            Het hangt wellicht ook af van de snelheid waarmee de foto's na elkaar genomen worden.
            En perfect zal je gigapano nooit onmiddellijk zijn, vermoed ik.

            Als je deze gigapano bekijkt, dan zie je bvb op de brug in het midden enkele "ghost-cars"...
            1.79-gigapixel photo of West Vancouver and the Lions Gate Bridge from Prospect Point at Stanley Park


            Als je naar de gigapano van Obama's inhuldiging kijkt, dan zie je enkele (maar wel opvallend weinig) mensen met halve of dubbele gezichten.
            I made this Gigapan image from the north press platform during President Obama's inaugural address at the U.S. Capitol in Washington, DC on January 20, 2009. It's made up of 220 images and the final image size is 59,783 X 24,658 pixels or 1,474 megapixels. There are a few known stitching errors in this image. A NEW VERSION of the photo with most of the stitching errors corrected can be seen here: http://www.gigapan.org/viewGigapan.php?id=17217 ** PRINTS OF THE NEW VERSION ARE AVAI...

            Die foutjes zijn intussen rechtgezet in een nieuwere versie.
            I made this Gigapan image from the north press platform during President Obama's inaugural address at the U.S. Capitol in Washington, DC on January 20, 2009. It's made up of 220 images. The original image size is 59,783 X 24,658 pixels or 1,474 megapixels. This new version is 56,646 X 27,788 or 1.57 gigapixels. This is a NEW VERSION of my inauguration gigapan image. This one is being used to make prints as most of the stitching errors from the original have been corrected. ** PRINT...


            Ik vermoed dat het stitch-programma daar een groot deel van opvangt plus eigen nabewerking ?

            Maar ik vind het wel een interessante vraag.
            Niet dat ik er zelf ga aan beginnen, maar gewoon uit interesse...
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #7
              Re: Gigapixel foto's

              Onder normale omstandigheden ( dit wil zeggen het bewegende onderdeel komt maar heel even voor of is relatief klein) dan zal elk stitch programma die 'ghosts' er met gemak uithalen. Maar vermits jij spreekt van de sluizen in A'pen te trekken zal je waarschijnlijk de ghosts zelf moeten weg werken door overlappende foto's te gebuiken om gostsing te vermijden. Ik raad u aan om er zelfs voor te kiezen om elke foto met de helft van de vorige te doen overlappen, zo heb je altijd van elk deel van de foto 2 versies en kun je elk foutje weg werken. Maar dat zal wel heel veel tijd vergen en redelijk wat ps kunde.

              Comment


              • #8
                Re: Gigapixel foto's

                Oh nog een klein vraagje: "Hoe veel foto's ben je van plan te nemen voor 1 megafoto?"
                Want dat bepaalt veel:
                -De sterkte van je pc( hoe sterker je pc hoe meer foto's je kan stitchen)
                -de brandpunt afstand(hoe groter hoe meer foto's nodig om alles te trekken)
                -de tijd tussen de eerste en de laatste foto
                - het geheugen nodig om de foto's op te slaan
                -en natuurlijk de kwaliteit( aantal mp) van de 'megafoto'

                Comment

                Working...
                X