Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ergonomie of beeldkwaliteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ergonomie of beeldkwaliteit

    Met centjes voor een nieuwe camera in den enveloppen sta ik voor de keuze tussen een D300s en een D7000. Ik heb geen zin om te wachten tot er opvolging komt van de D300s (die dan weer een paar honderd euro duurder zal zijn).

    Ik ben nu gewoon aan de zeer goede body en ergonomie van de D200. Jammer genoeg stelt de beeldkwaliteit daarvan boven iso 640 lichtjes teleur en ernstig bovend 1000.

    Daardoor zit ik regelmatig te prutsen (zoals met oud en nieuw eergisteren) op f/1.8 en s 1/20, waardoor een gelukte foto evenveel toeval is als iets anders. Gelukkig doen ik meer dan 80% van mijn fotografie in daglicht waardoor het probleem toch niet zo groot is.

    De D7000 zou (als t klopt wat ik lees) een goede stap vooruit zijn als het om beeldkwaliteit gaat, maar de body is toch duidelijk kleiner en een aantal knoppen ontbreken. Ik lees wel dat toch bijna alle functies zonder menugepruts ingesteld kunnen worden.

    Aan de andere kant zijn er vorige week een 30 tal 20x30 prints aangekomen en dan zie ik dat de beeldkwalteit van mijn D200 bij goed licht echt wel subliem is. Op ISO 100 zie ik in diepe schaduwen nog mooi detail.

    Eigenlijk zijn er 4 mogelijkheden

    1 ik koop morgen een D7000 en hou de D200 als back up, met risico dat de D7000 niet uit de tas komt. Ik heb nogal grote handen en de D200 was voor mij een verademing op gebied van gebruiksgemak.

    2 Ik koop een D300s en sta weer voor jaren achter in de evolutie van digitale fotografie.

    3 Ik doe niets, zet mijn geld op de bank, en koop wat er het meest interessant is op het moment dat de D200 het begeeft.

    4 ik koop toch maar eens een goede flitser om ook bij minder licht deftige foto's te maken en ga dan over naar 3.

    ps: met lenzen zit het wel goed.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: ergonomie of beeldkwaliteit

    Ik zou opteren voor punt 3.

    Als je toch perse iets wil aanschaffen die 'cleanere' beelden geeft bij hoge iso's is er (nu nog) de D90, momenteel ook interessant qua prijs.
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

    Comment


    • #3
      Re: ergonomie of beeldkwaliteit

      Koop een flitser en leer er mee werken. Je gaat daar ongelooflijk veel plezier van hebben, zeker in combinatie met zo'n goede camera als een D200.
      Goed geflitste foto's zijn minstens evenwaardig aan foto's met enkel bestaand licht.
      Zij die roepen dat flitslicht de sfeer doodt kunnen niet flitsen.

      Comment


      • #4
        Re: ergonomie of beeldkwaliteit

        Helemaal akoord. Het opent weer iets nieuw, en met een beperkte investering ga je toch vooruit.

        De rest van je budget zet je opzij om de opvolger van de D300 te kopen als de prijs wat gezakt is.

        Comment


        • #5
          Re: ergonomie of beeldkwaliteit

          ik heb het allemaal al wat uitgeplozen. Morgen trek ik naar Art en Craft om een SB600 (SB900 lijkt me overkill). Misschien ineens ook voor statiefje, swivel en een parapluke.

          Ik verwacht wel dat mijn D200 de door Nikon geteste 150.000 klikjes haalt. Dus ik spaar nu ineens voor de ff camera die Nikon op dat moment uit zal hebben
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: ergonomie of beeldkwaliteit

            De logica hier ontgaat me echt.
            Ik wil minder ruis in mijn foto's dus ik koop maar een flitser ipv een nieuwe camera????!!!!

            Je kan geflitste foto's natuurlijk niet gaan vergelijken met foto's met natuurlijk licht.
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: ergonomie of beeldkwaliteit

              Waarom geen d700? Die heeft pas weinig ruis en kost vandaag niet veel meer dan d7000. Dan heb je ook wat. 't Is dat of lichtsterke objectieven.

              Laat weten wat je gekozen hebt.

              Comment


              • #8
                Re: ergonomie of beeldkwaliteit

                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                1 De logica hier ontgaat me echt.
                Ik wil minder ruis in mijn foto's dus ik koop maar een flitser ipv een nieuwe camera????!!!!

                Je kan geflitste foto's natuurlijk niet gaan vergelijken met foto's met natuurlijk licht.
                1 die is ook niet voor de hand liggend

                2 je kan die zeker niet vergelijken. Ik heb mensen al zien flitsen op momenten waarop ik dat nooit zou doen, met resultaten die pakken beter zijn dan ik ooit zou behalen met mijn lenskes op f/2.2 en 1/30.

                In een aantal omstandigheden is flitsen absoluut uit den boze, denk maar aan sport of muziek/toneel, maar waar het niet stoort is het gewoon een middel van de fotograaf om op een gecontroleerde manier licht toe te voegen waar er te weinig is. Ik ben nu een paar uur ah oefenen geweest en met bounce en remote flitsen kan je echt wel meer dan een foto met een zwarte rand rechts naast het onderwerp.

                Statiefje en paraplu'tje bij gekocht en er is een totaal nieuwe wereld opengegaan.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: ergonomie of beeldkwaliteit

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                  Waarom geen d700? Die heeft pas weinig ruis en kost vandaag niet veel meer dan d7000. Dan heb je ook wat. 't Is dat of lichtsterke objectieven.
                  .
                  600 euro vind jij niet veel meer?

                  Comment

                  Working...
                  X