Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DOF vraagje

    heb hier laatst nog een topic gezien over een dof voorbeeld bij verschillende diafragma openingen , aangezien ik reeds enkele tijd aan het experimenteren ben aangaande dit verschijnsel heb ik een tiental foto's genomen met oplopende opening van 2,8 naar 8,0 ik toon hierbij de foto,s met diafragmaopening 2,8 5,0 en 8,0 een verschil in scherptediepte is volgens mij nauwelijks waar te nemen. Ligt het aan mijn toestel of doe ik iets verkeerd? foto,s genomen in Av stand met een canon powershot A60 Graag uw advies aub en hoe zijn de ervaringen van de andere powershot gebruikers??




    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
    en ewa flitsspeelgoed

  • #2
    De rode kruisjes lijken mij alledrie even scherp
    Of komt het omdat je link via een ftp-adres

    Oeps . . al in orde gebracht zie ik
    Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

    Comment


    • #3
      Scherptediepte kan je nog het beste uitproberen in tele stand, dan is dit effect het grootste. In Wide-angle is de scherptediepte al zo groot dat je inderdaad bijna geen verschil zal zien...

      Dus tele proberen...

      Nick
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

      Comment


      • #4
        sorry he jongens, de eerste maal ist altijd moeilijk, heb er effe mijne zoon bijgehaald, die heeft het in orde gebracht
        D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
        Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
        en ewa flitsspeelgoed

        Comment


        • #5
          danke , ga dat onmiddellijk effe proberen
          D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
          Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
          en ewa flitsspeelgoed

          Comment


          • #6
            En ook niet vergeten dat je met een camera à la A60, G5, S7000 ... een grote scherptediepte hebt. Het is niet gemakkelijk om een kleine DOF te bereiken, met een DSLR daarentegen gaat dit veel gemakkelijker, dit wegens de grootte van de sensor. Me niet verkeerd verstaan ... met een A60 ga je ook een kleine DOF kunnen bekomen, maar daar ga je heel wat meer moeite voor moeten doen zoals in volledige telestand werken, scherpstellen op een onderwerp dat heel kortbij staat, ...
            :: http://www.dpix.be ::

            Comment


            • #7
              heb ze ietske kleiner gehouden resultaat is nog niet van t,beste he,





              D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
              Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
              en ewa flitsspeelgoed

              Comment


              • #8
                ik zag met mijn canon ps a40 ook nooit scherptediepte, alleen met dslr

                Comment


                • #9
                  Originally posted by creXis
                  ik zag met mijn canon ps a40 ook nooit scherptediepte, alleen met dslr
                  Klopt in zekere zin. Je mag ervan uitgaan dat DOF bij compacte toestellen 4-5x groter is dan bij een 35mm filmtoestel of full frame dSLR. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om met scherptediepte accenten te leggen in je foto's, maar vaak moet je heksentoeren uithalen om er iets van effect uit te krijgen. Om het in cijfers uit te drukken: f2.8 op een typische digicamsensor komt al gauw overeen met f11 op een SLR.

                  Voorbeeldje:



                  De gele achtergrond die je hier ziet, is eigenlijk een zandkleurige bakstenen muur, die ongeveer 2m achter de bloempjes zat. Met DOF spelen kan dus wel, maar het wordt pas echt goed doenbaar bij iets grotere vergrotingsfactoren (zeg maar close-ups). Tele of wide maakt niet zoveel uit op zich, maar in wide stand zal je dichterbij moeten gaan dan in telestand om dezelfde vergroting te krijgen.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    thanks guys, ik vraag mij echter af of dit verschijnsel zich ook voordoet bij de hogere P& S cameras zoals de Minolta A1, is het daar ook zo moeilijk om een minieme DOF te verkrijgen??
                    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                    en ewa flitsspeelgoed

                    Comment


                    • #11
                      probeer eens op 2.8 en eens goed inzoemen
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment

                      Working...
                      X