Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OT - opletten met Credit Card

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • OT - opletten met Credit Card

    Beste,

    ik koop tegenwoordig nogal redelijk wat metariaal via Internet en gebruik daarvoor wel eens mijn kredietkaart. Maar ik denk na vandaag dit niet meer te zullen doen. Ik heb immers een brief van Bank Card Company in de bus gekregen om mijn kaart te laten blokkeren. Het gerecht heeft immers mijn kaartnummer samen met dat van duizenden anderen teruggevonden in een database van mensen die op het punt stonden fraude te plegen.....een verwittigd man is er dus twee waard....

    Hans

    Canon EOS 1D
    70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
    http://www.sportfotos.be

  • #2
    jawatte...
    En nu ??? Hoe koop je dan zo'n Ridata in Australie?? Je moet je nummer toch opgeven? En dan zijn er duistere figuren die je nummer onderscheppen op 't net en ze gebruiken... en wat doet het Belgisch gerecht hieraan? Weer gelijk altijd zekers??, nikske.
    Waar gaat dat eindigen?

    Oly E-20

    Comment


    • #3
      het Belgisch gerecht ?!

      begrijp goed dat het internet globaal is. niet zo simpel om dit in uniforme wetten te gieten die overal gelden.

      wat als dit een indische groep is die via een website in australië belgische creditcard-nr.'s onderschept terwijl ze opereren vanuit kenia....

      het is dus niet zo opportuun om meteen naar het belgisch gerecht te wijzen.
      goed oppassen en dan nog. ik denk niet dat Hans iemand is die zijn creditcard-nr. overal zomaar laat slingeren.
      Best contact opnemen met bcc en even aanstippen waar je ze de laatste maanden hebt gebruikt. Zo kunnen ze misschien parallellen trekken naar andere gedupeerden.

      ToM.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

      Comment


      • #4
        Veusy, je bent al de derde die ik dit hoor zeggen op 2 dagen tijd !!

        *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
        ==+ Canon PowerShot S30 +==



        Edited by - vejito on 31 May 2002 06:54:04
        An  a day keeps frustration away!
        http://www.demey-deleus.be

        Comment


        • #5
          Als je je kaartgegevens opgeeft via een secure server is er niets aan de hand. Bovendien is het raadzaam een creditcard te gebruiken die verzekerd is tegen fraude zoals bijvoorbeeld American Express. Hun Blue Card is niet zo duur (€ 35,-- per jaar) terwijl je wel tegen allerlei onheil bent gedekt.

          Het risico dat er met je kaart gefraudeerd wordt in een restaurant waar je je kaart afgeeft is overigens vele malen groter.

          Gr.,
          Kika

          MINOLTA DiMAGE 5
          Gr.,
          Kika

          MINOLTA DiMAGE 5

          Comment


          • #6
            Je moet hier niet met de vinger naar Het Belgische gerecht wijzen he....In die brief staat duidelijk dat zij een database gevonden hebben waar mijn nummer tussenzat. Hoe het daar ingeraakt is, wil ik wel graag ook is weten en ik neem aan dat het wordt uitgezocht.

            Mijn creditcard laat ik inderdaad niet zomaar overal rondslingeren. In België betaal ik er meestal niet mee en vooral in het buitenland verlies ik mijn kaart niet uit het oog. Zelfs niet in een restaurant of winkel waar men met mijn kaart even achter de toog moet...dan ga ik gewoon even mee...

            Wat die secure servers betreft, daar ben ik eerlijk gezegd ook niet helemaal zeker van. Als je ziet hoe dikwijls microsoft patches en updates moet uitbrengen omdat de security van hun programma's te wensen overlaat, dan kan ik mij zeker inbeelden dat men vaak sneller op een server is binnengebroken dan men denkt.

            Hans

            Canon EOS 1D
            70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
            http://www.sportfotos.be

            Comment


            • #7

              Wat die secure servers betreft, daar ben ik eerlijk gezegd ook niet helemaal zeker van. Als je ziet hoe dikwijls microsoft patches en updates moet uitbrengen omdat de security van hun programma's te wensen overlaat, dan kan ik mij zeker inbeelden dat men vaak sneller op een server is binnengebroken dan men denkt.
              Ja, maar die servers lopen volgens mij niet op M$ software, en alls moet via GlobalSign (128kb sleutel) geconfirmeerd worden.

              Dat moet je wel checken natuurlijk of de certificaten kloppen en (nog steeds) geldig zijn !

              Ik doe m'n bankzaken via internet en heb daar wel vertrouwen in (eerst wel certificaat gecontroleerd...)

              *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
              ==+ Canon PowerShot S30 +==

              An  a day keeps frustration away!
              http://www.demey-deleus.be

              Comment


              • #8

                het Belgisch gerecht ?!

                begrijp goed dat het internet globaal is. niet zo simpel om dit in uniforme wetten te gieten die overal gelden.

                wat als dit een indische groep is die via een website in australië belgische creditcard-nr.'s onderschept terwijl ze opereren vanuit kenia....

                het is dus niet zo opportuun om meteen naar het belgisch gerecht te wijzen.
                ToM.
                Naamgenoot, U hebt duidelijk geen rechten gestudeerd of bent alleszins nog niet ver gevorderd in die studies ;-)
                Dit is in de eerste plaats een kwestie van de toepassing van het juiste recht, en niet van de bevoegde instantie. Daartoe bestaan er in iedere rechtsorde internationaal privaatrechtelijke regels, die aangeven welk recht op grensoverschrijdende situaties van toepassing is. De bevoegde rechter zal dat vervolgens moeten toepassen.
                Nu is dat IPR sinds de inwerkingtreding van het Verdrag van Amsterdam een EU-bevoegdheid geworden en is er voor de EU-lidstaten reeds een Richtlijn mbt de juridische aspecten der elektronische handel totstandgekomen, welke op 17/1/2002 moest omgezet zijn in o.m. Belgisch recht (full txt : zie http://europa.eu.int/information_society/topics/ebusiness/ecommerce/3information/law&ecommerce/legal/documents/2000_31ec/2000_31ec_nl.pdf ).


                Comment


                • #9
                  "meester in de rechten", Tommm ?

                  *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
                  ==+ Canon PowerShot S30 +==

                  An  a day keeps frustration away!
                  http://www.demey-deleus.be

                  Comment


                  • #10
                    Een meester in de rechten hier
                    Ik ga deze link eens lezen.Ik zoch de laatste tijd al op internet over info inz. betalingen, verantwoordelijkheden bij verkoop via internet.
                    bv Wat als je als leverancier vanuit Belgie verkoopt aan een persoon in CHina?Curacao? Hoe zit dat met verantwoordelijkheid?


                    Naamgenoot, U hebt duidelijk geen rechten gestudeerd of bent alleszins nog niet ver gevorderd in die studies ;-)
                    Dit is in de eerste plaats een kwestie van de toepassing van het juiste recht, en niet van de bevoegde instantie. Daartoe bestaan er in iedere rechtsorde internationaal privaatrechtelijke regels, die aangeven welk recht op grensoverschrijdende situaties van toepassing is. De bevoegde rechter zal dat vervolgens moeten toepassen.
                    Nu is dat IPR sinds de inwerkingtreding van het Verdrag van Amsterdam een EU-bevoegdheid geworden en is er voor de EU-lidstaten reeds een Richtlijn mbt de juridische aspecten der elektronische handel totstandgekomen, welke op 17/1/2002 moest omgezet zijn in o.m. Belgisch recht (full txt : zie http://europa.eu.int/information_society/topics/ebusiness/ecommerce/3information/law&ecommerce/legal/documents/2000_31ec/2000_31ec_nl.pdf ).



                    Eppie.
                    EP

                    Comment


                    • #11
                      Tommm,

                      EU, dat zijn maar een handvol landen hé.

                      En nee, ben geen meester in de rechten, pretendeer dat ook niet te zijn.

                      leg mij maar eens uit hoe de verantwoordelijken in mijn fictief voorbeeldje gestraft zullen worden.

                      antwoord: waarschijnlijk niet.
                      ik heb het hier niet enkel over de geldende jurisdictie, maar ook meteen over de wetten en culturen van een bepaald land. Wat strafbaar is in het ene, is het niet in het andere. Bv. een irakees die deze pagina bezoekt, stelt al illegale handelingen denk ik, denk alleen maar aan xqwatzy's vrouw-foto van vorige week. Echter, deze site is verantwoordelijk voor dit materiaal.

                      Je maakt je er snel van af door te wijzen dat het niet de instanties zijn, maar die hebben er wel degelijk mee te maken.

                      Wat betreft de kennis van zaken, wil ik nog opmerken dat ik enkele jaren geleden een paper indiende mbt tot "internet & auteursrecht", waaruit bleek dat globaal geldende wetten voor het internet niet bestaan, en dat de vervolging van een persoon afhangt van bepaalde zaken (sommige landen hebben bv. geen auteursrecht) en dus niet op een uniforme wijze kan geschieden.

                      pleaze kom nu niet af met een wirwar van woorden om je status van meester in de rechten te bewijzen, ik ken iets teveels 'meesters in de rechten' die dit zo graag doen.

                      ToM.

                      Edited by - tom314 on 31 May 2002 11:30:25
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

                      Comment


                      • #12

                        Ja, maar die servers lopen volgens mij niet op M$ software, en alls moet via GlobalSign (128kb sleutel) geconfirmeerd worden.
                        zelfs al wordt alles via een 128 bits sleutel (en niet kb ) versleuteld tijdens
                        de eigenlijke transmissie, daar ben je niet veel mee als, zoals in dit geval, de kredietkaartnummers gewoon uit de databank
                        van het bedrijf zelf worden gestolen, dus zonder dat er decryptie aan te pas dient te komen, want dat heeft het bedrijf al voor je gedaan. van dit soort zaken hebben echter niet alleen e-commerce sites last, maar elk bedrijf waarvan de server met klantengegevens (indirect) op internet is aangesloten, en zo zijn er veel meer dan je denkt.



                        Comment


                        • #13
                          bestaat er in België trouwens geen wet die verbied dat kredietkaart gegevens op een server worden bijgehouden....


                          Canon EOS 1D
                          70-200mm L f2.8 (My favorite lens)

                          Edited by - Veusy on 31 May 2002 11:55:23
                          http://www.sportfotos.be

                          Comment


                          • #14
                            Hier nog wat meer info :

                            http://www.standaard.be/nieuws/economie/index.asp?ArticleID=NFLD31052002_001&DocType=sneln ieuws.asp

                            Duizenden kredietkaarten vervangen uit vrees voor fraude

                            12:35:29

                            BRUSSEL - Vijfduizend Belgische houders van een VISA-kaart of een Mastercard moeten hun kaart vervangen. De kaartnummers zijn mogelijk het doelwit van fraude, schrijft kredietkaartbedrijf Bank Card Company in een brief aan de betrokken kaarthouders.


                            De kaarten zouden mogelijk kunnen misbruikt worden omdat er in een computersysteem waarin de nummers van de kaarten opgeslagen waren een tijd geleden gekraakt is. Er zouden momenteel al tachtig kaarthouders slachtoffer zijn van frauduleuze praktijken.


                            Comment


                            • #15
                              Hans,

                              Ooit iets bij Frontstage gekocht?
                              Ik wel...

                              Voor meer info:
                              http://www.tijd.be/nieuws/t-zine/index.asp#artikel4

                              geert.

                              Comment

                              Working...
                              X